Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lada Niva bude znovu Lada Niva, Rusové ji po letech vysvobodili z amerického zajetí
10.12.2019 | Petr Prokopec
Ačkoli ikonickému off-roadu Lady snad nikdo neřekne jinak než Niva, faktem je, že Niva už to dávno není. Nyní ale AvtoVAZ udělal zásadní krok k tomu, aby dal věci znovu do pořádku.
V posledních měsících jsme se několikrát zmiňovali o facelitu Lady Niva. Na mysli jsme samozřejmě měli první generaci legendárního ruského off-roadu, který v roce 1977 skutečně zamířil do prodeje se stejným názvem, jaký dostal do vínku také jeden plesnivý sýr. V posledních letech však toto označení budete v portfoliu ruské značky hledat naprosto marně, vůz se totiž prodává pod obchodním označením 4x4. Důvodem je druhá generace, se kterou AvtoVAZ začal koketovat ještě dříve, než se rozpadl Sovětský svaz, původní plány však vzaly zasvé.
Rusové začali na novince pracovat na sklonku 80. let minulého století, přičemž předpokládali, že do prodeje ji pošlou ještě před příchodem nového milénia. Jenže poté se automobilka dostala do existenčních problémů, kvůli níž nakonec v roce 1998 došlo na vytvoření společného podniku s koncernem General Motors. Tento americko-ruský joint venture přitom získal nejen licenci na nový model, ale zároveň také oprávnění užívat název Niva. Ruská klasika se tak od roku 2002 prodává pod označením 4x4, neříká ji tak ale prakticky nikdo.
Nová Niva nejprve stejně jako originální model disponovala 1,7litrovým benzinovým motorem, ten však doznal značné modernizace. Pod kapotou měl ovšem figurovat jen krátce, neboť v plánu bylo nasazení novější jedna-osmy od Opelu. Jenže ani na tento krok nakonec nedošlo a nakonec byl projekt zrušen. Stejně tak zamířily k ledu i plány týkající se zcela nové generace, jenž se jako koncept ukázala v roce 2014. Tyto trable ale nakonec jsou ku prospěchu věci, byť z popsaného vývoje věcí bude těžit především AvtoVAZ.
S ohledem na problémy na ruském trhu totiž nepřekvapí, že řada zahraničních výrobců zemi opouští. GM je zjevně mezi nimi, neboť americký koncern odsouhlasil, že AvtoVAZ odkoupil zpět jeho 50procentní podíl ve zmiňovaném joint venture. To znamená, že práva na název Niva se vrací zpět do ruských rukou. Stejně tak se AvtoVAZ stane i majitelem továrny, ve které se SUV s logem Chevroletu vyrábí. Podnik pak sice bude přejmenován, zaměstnanci se však padáka nedočkají.
Kromě pracovních míst budou zachovány také stávající smlouvy se subdodavateli, minimálně po určitou dobu, kdy se Niva bude vyrábět ještě jako Chevrolet. Nicméně poté bude i toto SUV stoprocentní Ladou, ruská automobilka tak bude mít ve své nabídce hned dva klasické modely s klasickým jménem. Tuto skutečnost potvrdil šéf AvtoVAZu Yves Karakatzanis, dle kterého má převzetí navýšit spokojenost zákazníků s ruskou legendou - nevíme, jestli má pouhé jméno moc tuto věc ovlivnit, určitě ale není od věci, když Lada Niva budeme říkat opět Ladě Niva a nikoli stroji poněkud násilně přejmenovaném na 4x4.









Niva se už léta prodává jen s logem Chevroletu a ještě nějakou chvíli tomu tak bude. Ovšem čeká jí návrat ke značce Lada, neboť AvtoVAZ odkoupil podíl General Motors ve společném podniku
Auto, kterému snad všichni dál říkají Lada Niva, se ve skutečnosti už léta prodává jen jako Lada 4x4
Zdroj: Auto.Mail.ru
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
před 4 hodinamiBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včeraSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Mokrý warm-up pro Joana Mira 09:58
- Marc Marquez vítězem Tissot Sprintu včera 15:27
- Pole pro Gonzaleze, 7. Salač včera 14:30
- Moto3: Dva Rookies na čele včera 14:29
- Pole Position pro Quartarara v novém rekordu 1:29,324 včera 11:31
Nejčtenější články
Tak to začíná. Anebo končí? Výroba aut v Itálii se propadla na nejnižší úroveň od roku 1956, může být ještě hůř
10.4.2025S Alfou Romeo a Maserati je to nahnuté, Stellantis už si najal agenturu, která má určit jejich osud
10.4.2025Majiteli elektrické Kie po několika selháních baterie došla trpělivost, auto teď chce automobilce vrátit
10.4.2025Jezdi 130, posílíš mír! Němci padli tak hluboko, že rychlostní limit na dálnici berou jako formu boje proti Rusku
11.4.2025Dlouholetý šéfdesignér Škody teď pracuje pro Číňany. Tohle jsou první auta, která pro ně udělal
11.4.2025
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.11. 08:38 - GeneHawkins
- Cyklistické vlákno 05.10. 19:29 - Zajda
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch
- Detektory policejních radarů 05.09. 13:40 - řidičBOB
- BMW Divize 05.09. 13:18 - pavproch