Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lada Niva dostane nový benzínový motor s charakterem dieselu, zapadne mezi náhrady za zrušenou novou generaci
3.2.2024 | Petr Prokopec
Niva měla co nevidět dorazit ve skutečně nové generaci, která by sdílela základy s chystaným větším SUV Dacie. Spolupráce Lady s Renaultem byla ale násilně přerušena, a tak si Rusové aspoň k dílčím novinkám musí pomoci sami.
Před čtyřmi lety se koncern General Motors rozhodl, že prodá svůj podíl v americko-ruském podniku, ze kterého vzešel Chevrolet Niva. Celý projekt tak připadl AvtoVAZu, který společně vyvinuté SUV přejmenoval na Ladu a po docela rozsáhlé, zejména vizuální modernizaci mu dal přídomek Travel. Pod tímto názvem se vůz prodává dodnes, přičemž stejně jako v roce 1998, kdy se ukázal poprvé, jej pohání 1,7litrový čtyřválec. Kořeny tohoto motoru jsou ale mnohem delší a sahají až k původnímu Žigulíku, jenž pod označením VAZ-2101 spatřil světlo světa již v roce 1970.
Právě z těchto důvodů jsou záměry ruské automobilky, které dostal do éteru tamní Avtopotok, vskutku přelomové. Rusové totiž hodlají Nivu Travel osadit novým motorem, konkrétně jedna-osmou. To nezní až tak zásadně, nakonec jde o stejný agregát, jaký pohání třeba Ladu Vesta. U něj nicméně mělo dojít k mnoha podstatným změnám, kdy mj. šestnáctiventilová technika byla nahrazena osmiventilovou. V důsledku toho výkon klesl ze 122 na 90 koní, navýšen však byl točivý moment a průběh výkonu v nižších a středních otáčkách. Přesné hodnoty zatím nejsou známy, nicméně nad 1 500 otáček má být jeho křivka plochá jako u dieselových motorů, což je u terénního auta pochopitelně záměr.
Souběžně s novou pohonnou jednotkou se změní také přední nárazník a úpravy schytat i podvozek. To ale pořád nebude poslední krok. Pro rok 2026 totiž Rusové chystají další modernizaci, která se bude týkat interiéru, osvětlení a některých elektronických komponentů. Je tedy více než jisté, že Niva Travel zůstane v nabídce minimálně do konce dekády. A vůbec by nás nepřekvapilo, kdyby podobně tomu bylo i v případ Lady Niva Legend, která byla původně odhalena již v roce 1977.
Důvodem natahování životních cyklů na maximum jsou nepřekvapivě následky konfliktu na Ukrajině, který vyústil v řadu ekonomických sankcí. Kvůli nim se rozhodl svůj podíl v AvtoVAZu odprodat i Renault, pod jehož taktovkou vznikala zcela nová Niva spolu s větším SUV Dacie. S platformou CMF-B tedy může počítat už jen rumunská automobilka, které to ve finále dává více možností k expanzi, neboť Niva se mimo Rusko podívá spíše okrajově.
Dodejme, že Lada dnes Nivu Travel prodává od 1 198 900 RUB, to znamená asi od 304 tisíc Kč. I když je to tedy druhý nejdražší model značky, jde pořád o velmi dostupný vůz. Chystaná modernizace na tom stěží něco velkého změní.




















Ve své současné podobě se Niva Travel prodává od roku 2021. Dle aktuálních zpráv čeká toto SUV nový motor, i nárazník, za dva roky pak i přepracovaný interiér, světla a elektronika. Foto: AvtoVAZ
Zdroj: Avtopotok@Telegram
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
včeraNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
29.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie včera 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho 29.4.2025
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey 29.4.2025
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
Nejnovější články
Šéf Toyoty zaujal další rezolutní postoj k elektrickým autům, odpískal plány na sportovní modely s tímto pohonem
před hodinouNový Mercedes CLA působí v základu až ostudně lacině, i když stojí o statisíce víc. Uvnitř přišel o třetinu displejů
před 2 hodinamiVW poznává „kouzlo” prodeje elektromobilů. Čím víc jich prodá, tím víc prodělá, sám to přiznává
před 4 hodinamiDacia stoupá stále výš. Jedno nové auto dnes v Rumunsku vyrobí každých 55 sekund, dosáhla historického milníku
před 5 hodinamiNěmci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha