Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lada Niva dostane sportovní verzi s novým motorem, výrobci ostrých SUV černé vlajky asi nevyvěsí
15.9.2022 | Petr Prokopec
Zvlášť za současné situace je to pozoruhodný krok, jde o největší technickou vzpruhu pro ruskou legendu za posledních 30 let. Ovšem ne zase takovou, aby se nad označením Sport nešlo jen pousmát.
Lada Niva rozhodně není žádným trhačem silnic, a to ani ve svém vrcholném provedení Bronto. To sice má mimořádné schopnosti v terénu, ovšem nikoli díky motoru. Čtyřválcová jedna-sedma naladěná na 83 koní výkonu a 129 Nm točivého momentu je jedinou možností pro veškeré verze, stejně jako pětistupňový manuál. Toto spojení dorazilo již v roce 1993, kdy nahradilo původní jedna-šestku disponující 76 koňmi a 126 Nm. O jejich přenos na všechna čtyři kola se tehdy staral čtyřstupňový manuál.
Letos kultovní off-road stejně jako třeba Hvězdné války slaví pětačtyřicáté výročí. To si pochopitelně i navzdory rusko-ukrajinskému konfliktu vyžádalo oslavy, na které došlo v továrně v Toljatti. Během nich pak nový šéf značky Maxim Sokolov uvedl, že Niva se od příštího roku dočká nového motoru. Jeho objem sice klesne na původních 1,6 litru, navzdory tomu se nicméně dočkáme vyššího výkonu. Není přitom až tak překvapivé, že AvtoVAZ toho dosáhne i bez přeplňování, sto- i vícekoňové jedna-šestky nebyly dávno ničím zvláštním.
„Více než jedna generace milovníků Lady Niva kritizovala AvtoVAZ, že by rádi výkonnější motor. Všechny tyto návrhy a prosby byly vyslyšeny, načež od příštího roku začneme vůz vyrábět s novou silnější jednotkou. Jsme si jisti, že Niva se díky tomu dočká nejen kýženého osvěžení, ale dokonce i druhého životního cyklu,“ uvedl Sokolov. Jeho slova tak naznačují, že nová Niva vzešlá ze spolupráce s Renaultem v roce 2024, jak bylo původně oznámeno, nejspíše nedorazí.
Je přitom vskutku otázkou, jak tomu bude s SUV, které mělo stanout na modulární platformě CMF-B. Součástí nové strategie totiž bylo užší propojení mezi AvtoVAZem a Dacií. Renault však ruský trh zcela opustil, dovoz západních komponentů na něj navíc neumožňují mezinárodní sankce. Ty by sice Francouzi mohli obejít třeba přes Čínu, ne každý ale alternativní cesty hledá, je to politicky komplikovaná záležitost.
To jsme ale poněkud odbočili, proto zpět k existující Ladě Niva, která se od počátku loňského roku chlubí přídomkem Legend. Stávající jedna-sedma bude totiž v jejím případě zachována, ovšem jako základní motor. Zájemci požadující vyšší dynamiku pak budou moci sáhnout po nově příchozí jedna-šestce, která nese označení VAZ-11182. Jde tedy o čtyřválec s osmiventilovou technikou, jenž 90 koňmi a 143 Newtonmetry roztáčí přední kola Lad Granta a Largus.
Niva se pak nejspíše dočká stejných parametrů, přičemž v jejím případě bude agregát uložen podélně. Takto vybavená verze pak bude pojmenována Sport, ač ani v tomto případě logicky na trhání asfaltu nedojde. Auta jako BMW X6M, Porsche Cayenne či nově odhalené Ferrari Purosangue tedy mohou zůstat naprosto v klidu.






Příští rok dorazí Lada Niva Legend v nové verzi Sport, jenž bude profitovat z motoru VAZ-11182 převzatého z modelů Granta či Largus. Produkovat přitom bude 90 koní a 143 Nm. Foto: AvtoVAZ
Zdroj: Drom
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
dnesBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včera (3)Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025 (2)
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Nejnovější Honda je totální vzhledový bizár, podívejte se na tu příď jako z Pacmana. A to je jen začátek
před 5 hodinamiDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
před 7 hodinamiElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
před 8 hodinamiKlasické Porsche 911 dostalo nový život s úchvatným novým motorem 4,0 bez turba, točí až 8 tisíc otáček
před 10 hodinamiKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.11. 15:51 - pavproch
- Cyklistické vlákno 05.11. 15:07 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.11. 13:31 - pavproch
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch