Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Výsledky Fiatu jsou varováním pro celý koncern Stellantis, sází na koně, který soustavně prohrává
1.8.2023 | Petr Prokopec
Věřte nebo ne, ale Fiat je aktuálně nejúspěšnější značkou celého koncernu, i když je jeho portfolio postavené kolem starých spalovacích modelů, které se také prodávají nejlépe. Nenaznačuje to něco?
Minulý týden jsme si posvítili na Alfu Romeo. Italská automobilka se totiž pochlubila výsledky za první letošní pololetí, které jsou o poznání veselejší než loni. Celosvětově zaznamenala 57procentní meziroční růst prodejů, v případě Evropy je dokonce stoprocentní. Na první pohled to vypadá jako důvod k oslavám - a jistě mohlo být hůř -, jenže když si letošní prodeje srovnáte s těmi z předpandemických časů, zjistíte, že mnoho důvodů k radosti neexistuje. Za první pololetí roku 2018 totiž Alfa Romeo prodala takřka dvakrát víc aut než za stejné období letos.
Přesunout se můžeme k Fiatu, jehož PR oddělení též nelenilo a pustila do světa tiskovou zprávu plnou superlativů. Automobilka totiž po celém světě prodala 645 tisíc nových aut, tedy o 10 procent víc než za loňský leden až červen. I tentokrát by ale bujaré oslavy byly nemístné - ještě v roce 2010 byl Fiat na více než dvoumilionových prodejích. A byť poslední dekáda byla spojena s postupným poklesem, ještě v roce 2019 měla značka na kontě za první pololetí 710 tisíc registrací. Spíše než cokoli jiného by tedy aktuální stav měl být pro Italy varováním, ne důvodem k otevírání šampaňského.
Podstatné je ostatně i to, kde a s čím automobilka boduje. Více než 50 procent produkce totiž skončilo mimo Evropu, především pak v Jižní Americe. Zrovna tento region není spojen s fanatickým přístupem k elektrifikaci, klíčová Brazílie sází na jiné řešení. Tam značka boduje hlavně s 4,4metrovým pick-upem Strada, který se prodává od zhruba 440 tisíc korun. To je částka, za kterou v Evropě pořídíte Škodu Fabia s druhou úrovní výbavy Style a litrovým tříválcem, bavíme se o úplně jiném autě.
Mimo Jižní Ameriku Fiat zabodoval také v Itálii, stejně jako v Turecku. Znovu u toho však nebyl bateriový pohon, nýbrž ten spalovací doprovázený mnohem nižšími cenami. Na domácím trhu je totiž pro značku bestsellerem Panda, na pomezí Evropy a Asie se pak jedná o model Tipo. Zákazníci tedy Fiatu jasně ukazují, oč mají zájem. Automobilka to ale vidí jinak, podle jejího názoru je elektrický hatchback 500 globální ikonou hodnou následování.
I když tedy ona Panda dorazí příští rok v nové generaci, tak levná jako nyní jistě nebude. Záda jí navíc mají krýt vozy jako Fiat 600, což je ovšem elektromobil, který bude k mání za přibližně milion korun. Italové tedy zřejmě mají pocit, že když se jim konečně po dlouhé době začalo alespoň trochu dařit, je zapotřebí další pád. Toho se velmi brzy i mohou dočkat, většina zemí chce totiž s dotacemi elektromobilů skončit. V té chvíli ale přestanou být zajímavé pro další část publika.
Závěrem jen zmíníme, že registrace Fiatu jsou nejvyšší ze všech značek koncernu Stellantis. To je pro Fiat jistě pozitivní, ale pro celý Stellantis je to znovu varovné. Portfolio Fiatu není žádná hitparáda, přesto stačí na první místo - dostupná spalovací auta jsou dnes dostatečnou motivací ke koupi. A více než růst samotného Fiatu za to může pád ostatních značek, zejména pak Jeepu, který zdražil, elektrifikuje a klesá. Co takhle začít zase vnímat trh jako trh a zákazníka jako nezastupitelného hybatele veškerého dění?



Fiat 500e se sice neprodává úplně špatně, pořád si ale nachází podstatně méně zákazníků než spalovací verze, která je morálně stará už 16 let. Není to samo o sobě varovné? Elektrická varianta se navíc prodává hlavně v Německu a ve Francii, kde většinu lidí zaujmou vedle vzhledu už jen dotace. Foto: Fiat
Zdroj: Stellantis
Bleskovky
Někdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
dnesNejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025
Nejnovější články
Černý přízrak mezi luxusními superexpresy německých dálnic je k mání krásný a málo jetý za cenu lepší Škody
před 5 hodinamiNová verze nejlevnějšího MG srazila jeho cenu v zahraničí o desítky tisíc níž. Pokud dorazí k nám, bude to jedno z nejlevnějších aut na trhu
před 7 hodinamiVW chce svůj elektrický propadák „ufaceliftovat” k životu, to se zaručeně povede
před 8 hodinamiNejlevnější auto v Česku nakonec nekončí, dočká se znovu nového provedení. Těšit se na něj ale mohou jen někde
před 10 hodinamiPřirozený projev špičkového motoru je prostě nenahraditelný, moderní napodobeniny jsou jen gumové panny mezi auty
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva