Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Výsledky Fiatu jsou varováním pro celý koncern Stellantis, sází na koně, který soustavně prohrává
1.8.2023 | Petr Prokopec
Věřte nebo ne, ale Fiat je aktuálně nejúspěšnější značkou celého koncernu, i když je jeho portfolio postavené kolem starých spalovacích modelů, které se také prodávají nejlépe. Nenaznačuje to něco?
Minulý týden jsme si posvítili na Alfu Romeo. Italská automobilka se totiž pochlubila výsledky za první letošní pololetí, které jsou o poznání veselejší než loni. Celosvětově zaznamenala 57procentní meziroční růst prodejů, v případě Evropy je dokonce stoprocentní. Na první pohled to vypadá jako důvod k oslavám - a jistě mohlo být hůř -, jenže když si letošní prodeje srovnáte s těmi z předpandemických časů, zjistíte, že mnoho důvodů k radosti neexistuje. Za první pololetí roku 2018 totiž Alfa Romeo prodala takřka dvakrát víc aut než za stejné období letos.
Přesunout se můžeme k Fiatu, jehož PR oddělení též nelenilo a pustila do světa tiskovou zprávu plnou superlativů. Automobilka totiž po celém světě prodala 645 tisíc nových aut, tedy o 10 procent víc než za loňský leden až červen. I tentokrát by ale bujaré oslavy byly nemístné - ještě v roce 2010 byl Fiat na více než dvoumilionových prodejích. A byť poslední dekáda byla spojena s postupným poklesem, ještě v roce 2019 měla značka na kontě za první pololetí 710 tisíc registrací. Spíše než cokoli jiného by tedy aktuální stav měl být pro Italy varováním, ne důvodem k otevírání šampaňského.
Podstatné je ostatně i to, kde a s čím automobilka boduje. Více než 50 procent produkce totiž skončilo mimo Evropu, především pak v Jižní Americe. Zrovna tento region není spojen s fanatickým přístupem k elektrifikaci, klíčová Brazílie sází na jiné řešení. Tam značka boduje hlavně s 4,4metrovým pick-upem Strada, který se prodává od zhruba 440 tisíc korun. To je částka, za kterou v Evropě pořídíte Škodu Fabia s druhou úrovní výbavy Style a litrovým tříválcem, bavíme se o úplně jiném autě.
Mimo Jižní Ameriku Fiat zabodoval také v Itálii, stejně jako v Turecku. Znovu u toho však nebyl bateriový pohon, nýbrž ten spalovací doprovázený mnohem nižšími cenami. Na domácím trhu je totiž pro značku bestsellerem Panda, na pomezí Evropy a Asie se pak jedná o model Tipo. Zákazníci tedy Fiatu jasně ukazují, oč mají zájem. Automobilka to ale vidí jinak, podle jejího názoru je elektrický hatchback 500 globální ikonou hodnou následování.
I když tedy ona Panda dorazí příští rok v nové generaci, tak levná jako nyní jistě nebude. Záda jí navíc mají krýt vozy jako Fiat 600, což je ovšem elektromobil, který bude k mání za přibližně milion korun. Italové tedy zřejmě mají pocit, že když se jim konečně po dlouhé době začalo alespoň trochu dařit, je zapotřebí další pád. Toho se velmi brzy i mohou dočkat, většina zemí chce totiž s dotacemi elektromobilů skončit. V té chvíli ale přestanou být zajímavé pro další část publika.
Závěrem jen zmíníme, že registrace Fiatu jsou nejvyšší ze všech značek koncernu Stellantis. To je pro Fiat jistě pozitivní, ale pro celý Stellantis je to znovu varovné. Portfolio Fiatu není žádná hitparáda, přesto stačí na první místo - dostupná spalovací auta jsou dnes dostatečnou motivací ke koupi. A více než růst samotného Fiatu za to může pád ostatních značek, zejména pak Jeepu, který zdražil, elektrifikuje a klesá. Co takhle začít zase vnímat trh jako trh a zákazníka jako nezastupitelného hybatele veškerého dění?



Fiat 500e se sice neprodává úplně špatně, pořád si ale nachází podstatně méně zákazníků než spalovací verze, která je morálně stará už 16 let. Není to samo o sobě varovné? Elektrická varianta se navíc prodává hlavně v Německu a ve Francii, kde většinu lidí zaujmou vedle vzhledu už jen dotace. Foto: Fiat
Zdroj: Stellantis
Bleskovky
Cristiano Ronaldo míří do filmu, i se svou sbírkou superaut se objeví v té nejzprofanovanější sérii
20.12.2025
Zakázaná reklama Toyoty ukazuje, v jak absurdním světě žijeme. Co takhle nás všechny přestat vodit za ručičku?
20.12.2025
Automobilka začala jako vánoční ozdobu prodávat model auta, které zařízla před začátkem výroby
18.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Budou závody superbiků na silničních okruzích brzy zakázány? včera 13:14
- Petr Pavel fotografuje kvůli charitativním účelům. 20.12.2025
- Nový standartní program víkendu MS-Superbike 20.12.2025
- Startovní listina 24 startujících žen WorldWCR 2026 20.12.2025
- Královské pocty pro MM a AM: přijetí u krále Filipa VI. 19.12.2025
Nejnovější články
Číňané začali v novém prodávat rodinné SUV za 275 tisíc Kč, které sveze i 7 lidí. Ovládá se pomocí gest
před 9 hodinami
Výrobce elektromobilů svým posledním krokem nechtěně přiznal, jak ohromně tato auta ztrácejí hodnotu
před 11 hodinami
Na míru upravené superauto největšího podvodníka světa hudby se potichu prodalo za pořádný balík
včera
Jaký nesmysl je hybridní 911, už se provalilo, Porsche ale po humbuku zkouší zmírnit rozčarování
včera
Nové řešení bezdrátového dobíjení mobilů v autě je po čase první, které vám nebude pít krev
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 12.21. 21:40 - Předseda
- BMW Divize 12.21. 21:38 - Předseda
- Dálniční známka CZ (2021 až aktuálně 2026) 12.21. 16:41 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.21. 15:22 - pavproch
- Volkswagen obecne 12.21. 13:13 - řidičBOB
- Onboard videa 12.21. 13:13 - brnenska.odchytova
- Tesneni pod hlavou 12.20. 18:04 - sprusle183
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 12.19. 15:53 - Truck Daškam
