Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Levné Dacie neskončí, nezabije je ani emisní norma Euro 7, říká šéf, problémy přijdou pak
22.5.2023 | Petr Prokopec
Obávat se dnes o budoucnost jakéhokoli dostupného auta je na místě, v případě Dacií ale prý můžeme být v klidu. Tedy alespoň to pro dohlednou dobu říká prodejní šéf značky, zákaz spalovacích aut může situaci změnit.
Pokud jste se ještě před nějakými třemi čtyřmi roky zeptali lidí na Dacii, většina z nich nad rumunskou značkou ohrnula nos. To bylo ještě před koronavirem, válkou na Ukrajině i dalšími faktory, které nechaly vyplout na povrch léta proinflačního jednání centrálních bank i vlád, které nemohly pramenit v nic jiného než dekády nevídanou inflaci. I když tedy třeba taková Škoda Octavia stála v roce 2018 již ne úplně malých 437 900 Kč, pořád u nás bylo prodáno 261 437 nových aut, což byl druhý nejlepší výsledek v české historii. Dnes je situace diametrálně odlišná.
Spousta běžných lidí se tak před showroomy Škody otáčí na podpatku a místo toho míří za prodejci Dacie. Zmíněnou Octavii totiž již bez 619 900 Kč nepořídíte. Scala je pak aktuálně k mání za více peněz než někdejší mladoboleslavský bestseller v onom roce 2018, základ totiž vychází na 459 900 Kč. Levná nicméně není ani Fabia, na kterou si musíte připravit 369 900 Kč. Sandero je oproti tomu k dispozici od 296 400 Kč, na sedmimístný Jogger vám pak stačí 440 500 Kč.
Otázkou pochopitelně je, jak tomu bude v příštích letech. Politici zasedající v europarlamentu totiž dál staví automobilové branži do cesty obtížně překonatelné překážky. Tou první je norma Euro 7, jenž má začít platit od poloviny roku 2025, druhou je pak nucený přechod na elektrický pohon, s nímž je spojen rok 2035. Prodejní šéf značky Xavier Martinet se nicméně snaží rozehnat obavy publika a dodává, že i na přitvrzení emisních regulí je Dacia dobře připravena a levná auta značky ani nezabije, ani drasticky nezdraží.
Musíme se nicméně ptát, zda jeho slovům můžeme bezmezně věřit, ač jsme si jisti, že nejsou míněna neupřímně. Však v případě oné normy Euro 7 zatím padl pouze návrh, k jehož schválení ještě nedošlo. V podstatě nikdo v celé branži tak neví, nač se doopravdy má připravit. Možná Martinet ví něco, co my nikoli.
Trvá totiž na svém a na rozdíl od Škody uvádí, že Sandero nezmizí v propadlišti dějin, jako to hrozí Fabii a spol. „Výzvou pro tento model není Euro 7, ale zákaz spalovacích motorů v roce 2035. Až na konci dekády dorazí nová generace Sandera, pravděpodobně bude mít odlišné druhy pohonu. Takové technologie již skupina Renault má k dispozici,“ říká prodejní šéf. Přitom poukazuje jak na hybridizaci, tak na úplnou elektrifikaci.
Něco takového pochopitelně povede ke zdražování, Dacia by se však i nadále měla pohybovat spíše u země než v oblacích. Klíčová je totiž v jejím případě hmotnost. „Sedmimístný Jogger váží prázdný pouze 1,2 tuny, v této třídě je však průměrem 1,5 tuny. Díky tomuto rozdílu nepotřebujeme velké motory a dosahujeme tak nižší ceny. Dacie vždy patří mezi nejlehčí vozy na trhu, třeba Spring váží jen 970 kilo, takže baterie mohou být malé.“
Martinet přitom dvou- až třítunová elektrická monstra nepovažuje za zrovna vhodné řešení, stejně jako mu na rozum nejde ona norma Euro 7. „Nerozumím tomu, proč zavádět emisní standard, který je spojen s vysokými náklady a velmi malým benefitem, jenž navíc přichází krátce předtím, než budou spalovací motory zakázány. Splníme všechny požadavky dané normou, až začne v létě 2025 platit, ale vyústí to ve vyšší náklady,“ upřesňuje.
I zákazníci Dacie tedy nevyhnutelně pocítí zdražení, na druhou stranu ale stále ještě budou mít, kam se obrátit. Co však přijde po roce 2035, je ve hvězdách. Spring totiž startuje na 576 400 Kč, což je sice částka, jakou si zákazníci Dacie ještě mohou dovolit utratit, ovšem v takové chvíli požadují plnohodnotný vůz. Tedy třeba onen Jogger, který za danou sumu nabídne vše, včetně 110 koní a prakticky veškerých příplatků.
Spring je však oproti sedmimístnému kříženci mezi kombíkem, MPV a SUV o takřka metr kratší, přičemž jeho dynamika zaostává i za Škodou 120 z 80. let minulého století. Na jedno nabití pak ani nemusí zvládnout cestu z Prahy do Brna, zatímco taková Dacia Jogger osazená nejen nádrží na benzin, ale i na LPG nemusí tankovat ani při výletu do Paříže. I když nás tedy těší, že rumunská značka na rozdíl od konkurence stále ještě myslí na zákazníky, ani v jejím případě již vše nevidíme růžově, svůj osud nemá dokonale ve svých rukou.



Sandero aktuálně startuje pod 300 tisíci korunami, je tedy o více než 70 000 Kč levnější než Škoda Fabia. Tu navíc emisní norma Euro 7 může poslat pod drn, zatímco rumunský hatchback má přežít. Foto: Dacia
Zdroj: Focus
Bleskovky
 Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
 před 10 hodinami
 Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
 28.10.2025
 Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
 27.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- ESRR 2026 - 2x Hořice 17:37
- Úspěšný test Bulegy v MotoGP 11:34
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? včera 16:00
- Týmy a jezdci WSBK 2026 včera 10:37
- Vyhazov manažera komplikuje Salačovu pozici 29.10.2025
Nejnovější články
 Jeden z největších průšvihů dějin aut, který si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen v zuboženém stavu. Prodal se za miliony Jeden z největších průšvihů dějin aut, který si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen v zuboženém stavu. Prodal se za miliony
 před 2 hodinami
 Seat po dlouhé době konečně vytáhl nějakou novinku. Dál bude těšit ty, kteří chtějí co nejvíc za co nejmíň Seat po dlouhé době konečně vytáhl nějakou novinku. Dál bude těšit ty, kteří chtějí co nejvíc za co nejmíň
 před 3 hodinami
 Jedno z nejošklivějších nových aut posledních let dostává dál naloženo, někde ho zařízli ještě před vstupem do prodeje Jedno z nejošklivějších nových aut posledních let dostává dál naloženo, někde ho zařízli ještě před vstupem do prodeje
 před 5 hodinami
 Nový šéf Stellantisu naléhá, aby se Evropa vrátila ke spalovacím motorům. Hrozbou průmyslu je pro něj EU, ne Čína Nový šéf Stellantisu naléhá, aby se Evropa vrátila ke spalovacím motorům. Hrozbou průmyslu je pro něj EU, ne Čína
 před 6 hodinami
 Nová Honda Prelude dorazila do Česka a odhalila vše, se svými cenami to bude pěkná ozdoba showroomů Nová Honda Prelude dorazila do Česka a odhalila vše, se svými cenami to bude pěkná ozdoba showroomů
 před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 15:55 - delphin
- Další zajímavá autovidea 10.29. 18:44 - Brus
- Onboard videa 10.29. 12:24 - Truck Daškam
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
- Autokosmetika 10.28. 12:59 - Carrert93
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
 

 
    
    
    
   
      
      
      
    
 RSS
 RSS Facebook
 Facebook Twitter
 Twitter