Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Levné ostré Hyundai i30 se ukázalo v novém. U nás ho ale nekoupíte, nesmíte, i když se tu dál vyrábí
20.7.2024 | Petr Prokopec
Poslední korejská novinka připomíná absurditu rozhodnutí značky, která má pocit, že v EU rozbije bank s 2,2 tuny vážícím polovičním SUV skoro za 2 miliony, i když ho dříve skutečně rozbíjela - a mohla by ho dál rozbíjet - s lehkým kompaktním hot hatchem za statisíce.
V redakci stále truchlíme nad krokem Korejců, kteří se letos naprosto nepochopitelně rozhodli z evropské nabídky vyřadit všechny sportovní modely osazené spalovacím pohonem. Za tím ani omylem nestojí nezájem zákazníků a vlastně nejde ani o následek politicky vynucovaných nařízení typu GSR2. Jde o svévolné, dozajista dogmatické rozhodnutí samotného Hyundai, které mohlo beztak nevýznamné emise CO2 spojené s modely i20 N a i30 N vykompenzovat řadou jiných hybridních a elektrických modelů. Nestalo se, místo toho přišla slova o tom, že dostupným ostrým autem pro nadšence je teď 2,2tunový otylý „kvádr” za 1,8 milionu Kč.
Můžeme se nad tím nekonečně podivovat, ale situaci to nejspíše už nezmění. O to smutněji se nám ale poté referuje o druhém faceliftu, kterým aktuálně prošla oblíbená i30 N. Modernizované provedení kompaktního hot hatche se poprvé ukázalo ve verzi pro Austrálii, která je vůbec jediným trhem na světě, kde se spalovací modely sportovní divize korejské značky budou prodávat vedle zmíněného, nutno dodat neúspěšného elektrického SUV-hatchbacku Ioniq 5 N. Všude jinde se Hyundai rozhodlo, zda půjde směrem spalovacího nebo elektrického pohonu, nic mezi tím.
Jistou úlevou nám může být, že druhý facelift není tak výrazný jako ten první z roku 2020, kdy se korejský hot hatch dočkal mimo jiné vyššího výkonu či automatické převodovky. Na motorový prostor sáhnuto nebylo, i30 N tak bude dále pokračovat s přeplňovaným dvoulitrem naladěným na 280 koní, s nímž v základu bude spojen šestistupňový manuál. Stejně jako zůstává u adaptivního podvozku, sportovního výfuku či 19palcových kovaných kol. U těch je ale nově možné počítat s matně šedým povrchem. Exteriérové změny pak uzavírají červeně lakované prahy.
Uvnitř je největší novinkou příchod nového 10,25palcového digitálního přístrojového štítu, který trůní za přepracovaným volantem. Na něm se nyní objevilo červené tlačítko usnadňující přístup k režimu N Grin Shift, kdy je možné počítat s rychlejší odezvou převodovky, odemčením plného potenciálu motoru a výfuků, a to na dobu 20 sekund. Opomenout pak nesmíme ani na nové čalounění předních sedadel, které párují kůži a Alcantaru. Mimo to pak Hyundai ještě rozšířilo bezpečnostní výbavu třeba o detekci chodců.
O ceně se australské zastoupení zatím nezmiňuje, dnes vůz startuje na 50 692 AUD, tedy asi 780 tisících korunách. Něco takového nás vlastně nemuselo zajímat, pikantní ale je, že v Austrálii je dostupný přesně ten vůz, který se vyrábí v českých Nošovicích. Závidíme tedy lidem z druhého konce světa, že si mohou koupit vůz, který se vyrábí přímo v naší zemi, ale jeho prodej je tu zapovězen navzdory zájmu zákazníků z vůle automobilky, která ho vyrábí. To je skutečně smutný paradox.










Druhý facelift i30 N je zvenčí prakticky nepostřehnutelný, uvnitř pak jde hlavně o digitální přístrojový štít. Auto se dál vyrábí v Česku, u nás ani jinde v EU ale k mání není, Hyundai se rozhodlo tu dál nabízet jen bláznivě drahý a těžký elektrický Ioniq 5 N. Foto: Hyundai
Zdroj: Hyundai, Drive
Bleskovky
Jediný déšť proměnil parkovací garáž v jezero, naráz zničil přes 270 i vzácných a cenných aut
před 8 hodinamiPožár kamionu převážejícího supersporty pohřbil auta za víc jak 30 milionů, z většiny nezbylo vůbec nic
včeraŘidič s ukradeným autem skočil přes zvedací most, aby unikl policii. Nikdo z policistů si to netroufl napodobit
20.9.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Tenhle italský bizár není ve skutečnosti až takový cirkus, jak se na první pohled může zdát
22.8.2025Nekupujte si elektromobil, v roce 2030 už ho ani nebudete mít čím nabíjet, varují Nizozemci na základě zprávy operátora sítě
23.8.2025Muž najel se Škodou Octavia I přes 1 milion km, zvládl to s původním motorem i spojkou. To se asi podiví tomu, co si teď koupil
23.8.2025Bugatti začalo prodávat hodinky s „šestnáctiválcem”, s největší pravděpodobností stojí víc než váš dům
23.8.2025Mercedes dál střílí naslepo, i po všech přehmatech a strojených obratech sází na stejně slabou kartu
23.8.2025
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 09.22. 16:34 - Brus
- Auto kolem 500tis.Kč 09.22. 13:25 - M.Z.
- Jaké auto doporučíte do 700 tis.? 09.22. 11:24 - MarekSvoboda
- BMW Divize 09.22. 10:35 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 09.21. 22:12 - Truck Daškam
- IT poradna 09.21. 14:12 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 09.19. 11:00 - pavproch
- Onboard videa 09.18. 19:35 - northwind