Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Levné ostré Hyundai i30 se ukázalo v novém. U nás ho ale nekoupíte, nesmíte, i když se tu dál vyrábí
20.7.2024 | Petr Prokopec
Poslední korejská novinka připomíná absurditu rozhodnutí značky, která má pocit, že v EU rozbije bank s 2,2 tuny vážícím polovičním SUV skoro za 2 miliony, i když ho dříve skutečně rozbíjela - a mohla by ho dál rozbíjet - s lehkým kompaktním hot hatchem za statisíce.
V redakci stále truchlíme nad krokem Korejců, kteří se letos naprosto nepochopitelně rozhodli z evropské nabídky vyřadit všechny sportovní modely osazené spalovacím pohonem. Za tím ani omylem nestojí nezájem zákazníků a vlastně nejde ani o následek politicky vynucovaných nařízení typu GSR2. Jde o svévolné, dozajista dogmatické rozhodnutí samotného Hyundai, které mohlo beztak nevýznamné emise CO2 spojené s modely i20 N a i30 N vykompenzovat řadou jiných hybridních a elektrických modelů. Nestalo se, místo toho přišla slova o tom, že dostupným ostrým autem pro nadšence je teď 2,2tunový otylý „kvádr” za 1,8 milionu Kč.
Můžeme se nad tím nekonečně podivovat, ale situaci to nejspíše už nezmění. O to smutněji se nám ale poté referuje o druhém faceliftu, kterým aktuálně prošla oblíbená i30 N. Modernizované provedení kompaktního hot hatche se poprvé ukázalo ve verzi pro Austrálii, která je vůbec jediným trhem na světě, kde se spalovací modely sportovní divize korejské značky budou prodávat vedle zmíněného, nutno dodat neúspěšného elektrického SUV-hatchbacku Ioniq 5 N. Všude jinde se Hyundai rozhodlo, zda půjde směrem spalovacího nebo elektrického pohonu, nic mezi tím.
Jistou úlevou nám může být, že druhý facelift není tak výrazný jako ten první z roku 2020, kdy se korejský hot hatch dočkal mimo jiné vyššího výkonu či automatické převodovky. Na motorový prostor sáhnuto nebylo, i30 N tak bude dále pokračovat s přeplňovaným dvoulitrem naladěným na 280 koní, s nímž v základu bude spojen šestistupňový manuál. Stejně jako zůstává u adaptivního podvozku, sportovního výfuku či 19palcových kovaných kol. U těch je ale nově možné počítat s matně šedým povrchem. Exteriérové změny pak uzavírají červeně lakované prahy.
Uvnitř je největší novinkou příchod nového 10,25palcového digitálního přístrojového štítu, který trůní za přepracovaným volantem. Na něm se nyní objevilo červené tlačítko usnadňující přístup k režimu N Grin Shift, kdy je možné počítat s rychlejší odezvou převodovky, odemčením plného potenciálu motoru a výfuků, a to na dobu 20 sekund. Opomenout pak nesmíme ani na nové čalounění předních sedadel, které párují kůži a Alcantaru. Mimo to pak Hyundai ještě rozšířilo bezpečnostní výbavu třeba o detekci chodců.
O ceně se australské zastoupení zatím nezmiňuje, dnes vůz startuje na 50 692 AUD, tedy asi 780 tisících korunách. Něco takového nás vlastně nemuselo zajímat, pikantní ale je, že v Austrálii je dostupný přesně ten vůz, který se vyrábí v českých Nošovicích. Závidíme tedy lidem z druhého konce světa, že si mohou koupit vůz, který se vyrábí přímo v naší zemi, ale jeho prodej je tu zapovězen navzdory zájmu zákazníků z vůle automobilky, která ho vyrábí. To je skutečně smutný paradox.










Druhý facelift i30 N je zvenčí prakticky nepostřehnutelný, uvnitř pak jde hlavně o digitální přístrojový štít. Auto se dál vyrábí v Česku, u nás ani jinde v EU ale k mání není, Hyundai se rozhodlo tu dál nabízet jen bláznivě drahý a těžký elektrický Ioniq 5 N. Foto: Hyundai
Zdroj: Hyundai, Drive
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
včeraBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nejnovější články
Číňané zajdou ještě dál, upřesnili podstatné detaily ke svému novému velkému dieselu pro osobní auta
před 2 hodinamiNejnovější Honda je totální vzhledový bizár, podívejte se na tu příď jako z Pacmana. A to je jen začátek
včeraElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
včeraKlasické Porsche 911 dostalo nový život s úchvatným novým motorem 4,0 bez turba, točí až 8 tisíc otáček
včeraKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva