Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lotus Elise 2020: nová generace se bude držet kořenů, kila ještě srazí
26.7.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Britská novinka by při stávajícím výkonu měla vážit zhruba 900 kilo. Kvůli americkému trhu dostane boční airbagy a extra výztuhy .
Před šesti lety se zdálo, že automobilka Lotus je na koni, ze kterého nehodlá jen tak slézt. Na tehdejším autosalonu v Paříži proto představila hned pětici konceptů, jež měly předznamenávat její budoucnost plnou pozitiv a sociálních jistot. Nicméně dozvuky globální ekonomické krize, jež na malou chvíli srazily prodeje sportovních vozů, odhalily, že Lotus na tom rozhodně není tak dobře, jak se jeho tehdejší šéf Dany Bahar snažil prezentovat.
Výsledkem následného kolapsu byla změna majitele a logicky i samotného vedení, do jehož čela se dostal Jean-Marc Gales. Ten musel v prvé chvíli provést celou řadu nepopulárních kroků. V první chvíli musela přijít restrukturalizace značky, aby jí vůbec udržel nad vodou. Nicméně se to vyplatilo a zdá se, že britská automobilka v příštím roce vůbec poprvé po dvaceti letech dosáhne zisku.
V souvislosti s tím může Lotus po dlouhé době konečně přikročit k mezigenerační obměně, nikoliv pouze k faceliftům či drobným vylepšením. Gales proto naznačil, že v roce 2020 se dočkáme zcela nového Elise, který zůstane věrný svým kořenům a ideálům Colina Chapmana, zakladatele značky. Stavět tedy bude na nízké hmotnosti, přičemž použije šasí z lisovaného hliníku.
S touto koncepcí přišel na svět již původní Elise S1, o němž jsme se zmiňovali nedávno v souvislosti s malým sporťákem od Bugatti, z nějž S1 v de facto vzešel. Gales dodává, že „v kombinaci s citem v řízení máte něco skutečně výjimečného. DNA tohoto vozu je jeho nízká hmotnost, odezva řízení a rovnováha mezi výkonem a řiditelností. V každém segmentu, kde je prodáván, je nejrychlejším - a vždy nejzajímavějším na řízení.“
„Dnes jsme stále nastavenou laťkou pro odlehčené vozy, jako tomu bylo v dobách, kdy Colin Chapman založil automobilku. Je to filozofie, ve které chceme pokračovat, bez ohledu na to, jaké auto vyrobíme,“ upřesňuje dále budoucnost Gales. Z toho vyplývá, že s konceptem z roku 2010 nebude mít produkční model pranic společného. Šlo totiž o těžší a výkonnější vůz.
Pro chystanou novinku je ovšem cílem zhruba 900kilová hmotnost, a to navzdory výzvě v podobě amerických regulí. Kvůli nim nový Elise sice dosáhne zhruba 3,7metrové délky jako stávající provedení, bude však širší, aby pojmul boční airbagy a dodatečné výztuhy. To pro změnu poněkud ztíží nastupování a vystupování řidiče i spolujezdce.
Lotus však v tomto ohledu má značné zkušenosti s modelem Evora, což navyšuje sebevědomí jeho techniků. Firma zároveň dosáhla dalšího pokroku v oblasti kompozitních panelů karoserie, podtunová hmotnost by měla být reálnou. To je působivý výsledek, byť za originálem vážícím 725 kilogramů nová generace bude stále zaostávat.
Mimo to je možné, že kvůli emisním limitům bude muset Lotus přijít s elektrickým posilovačem řízení. Jeho příchod sice Gales ani slůvkem nezmínil, nicméně uvedl, že puristická komunikační dálnice mezi člověkem a strojem nebude nikterak narušena. „Máme řízení, jaké nikdo jiný nemá. Je to součást naší firmy a my nikdy neuděláme nic, čím bychom to narušili.“
Stejně tak se chce značka držet i zavedených tvarů, se kterými přišel Julian Thomson, nebo pohonných jednotek Toyoty. S nimi pak bude spárován nejen manuál, ale kvůli Státům také automat. O výkonech či jízdní dynamice se dá pouze spekulovat, nicméně s ohledem na snižování hmotnosti asi nedostaneme výrazně více než stávajících vrcholných 240 koní.
Více se dozvíme časem, prozatím přeci jen nemáme k dispozici ani snímky testovacích prototypů. Dá se ovšem předpokládat, že minimálně muly se současnou karoserií již v provozu jsou, neboť konec dekády je pomalu za dveřmi a vývoj bezesporu takových pět šest let zabere.












Před šesti lety jsme se dočkali koncepčního Lotusu Elise, kterým měl vůči stávajícímu provedení nabrat na výkonu i kilech. Tato budoucnost je však nyní minulostí
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Max Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
včeraHromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025
Nejčtenější články
Porsche chce po fiasku elektrického Macanu vrátit spalovací motory i přímo jemu, je s tím ale zoufale pomalé
4.7.2025První tuningová firma se pokusila napravit vzhled nových SUV BMW, míru její úspěšnosti posuďte sami
4.7.2025Zákazníci a fanoušci Audi už jsou tak zoufalí, že natočili hodinový film volající po tom, aby firma zastavila svůj úpadek
5.7.2025Lada odhalila nejextrémnější Nivu všech dob, 280 turbokoní posílá na úplně odkrytá kola
5.7.2025Nádrž mu sluší. Spalovací Fiat 500 je tady, aby zachránil už pět let (ne)prodávaný elektrický propadák
5.7.2025
Živá témata na fóru
- Video a Nordschleife, the best of 08.01. 20:00 - qrs13
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 08.01. 17:18 - pavproch
- Rychlodotazy 07.31. 13:47 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.31. 06:45 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 07.30. 17:16 - pavproch
- Sen se stal skutečností - wtf?!? 07.30. 17:14 - pavproch
- Politický koutek 07.30. 16:59 - Stepan
- IT poradna 07.30. 14:31 - hyundaiclub