Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lotus zajel třetí absolutně nejrychlejší čas nejnáročnějšího okruhu světa, celý výkon je ale tak trochu podfuk
28.4.2024 | Petr Prokopec
Čas vozu je opravdu působivý a nepochybujeme o tom, že je skutečný, jenže Britové jej nedosáhli za volantem sériového silničního stroje, to ani zdaleka. Místo toho model Evija překopali od podlahy po střechu, jaký to má smysl?
V souvislosti s rekordy dosahovanými na Ringu automobilky v posledních pár letech přišly s pozoruhodnou kreativitou. Famózní časy z možná nejnáročnějšího okruhu na světě totiž nejsou připisovány pouze jednoznačně nejrychlejším vozům, místo toho tu máme stále větší počet králů v jednotlivých kategoriích. Ty se pak následně ještě dělí na další podkategorie v závislosti na karosářské verzi, typu agregátu nebo počtu míst v kabině. Pomalu už chybí jen to, aby se rozlišovalo dle registrační značky, neboť v té chvíli by se rekordem mohl chlubit každý vůz.
Z toho důvodu již každému působivému času dosaženému v pohoří Eifel automaticky netleskáme, spíše se snažíme takříkajíc číst mezi řádky. Nejinak je tomu i tento týden, neboť britská automobilka Lotus se pochlubila tím, že její elektrický supersport Evija zvládl obkroužit Zelené peklo za pouhých 6 minut a 24,047 sekunda. To je třetí nejrychlejší čas vůbec bez ohledu na ceokoli, přičemž Dirk Müller jej na navlhlé trati zajel již 13. října loňského roku. Než ale polknete, je třeba nahlédnout za oponu.
S velmi působivým počinem je totiž spojeno provedení Evija X, které sice s běžnou produkční variantou sdílí karbonový monokok, baterie o kapacitě 93 kWh a hnací ústrojí produkující 2 039 koní a 1 704 Nm točivého momentu, tím však jakákoliv spojitost končí. Varianta X je totiž čistě účelovým strojem, který byl stvořen jen a pouze pro jediný trik. Kvůli tomu byla kompletně přepracována karoserie, odlišné jsou ale i další komponenty jako podvozek, brzdy či pneumatiky.
Lotusu dle nadšenců z Pistonheads měla s úpravami pomáhat společnost Multimatic Motorsports, což nejspíše i bude pravda. Müller za ni totiž mimo jiné závodí v šampionátu IMSA, a to s Fordem Mustang GT3. V roce 2015 pak tato firma otevřela i svou evropskou pobočku, která stejně jako Lotus sídlí ve Velké Británii. Pro standardní model Evija pak vyvinula tlumiče, s jeho výkonem a schopnostmi tak byla obeznámena více než kdokoli jiný.
Účelová Evija X se tak v žebříčku nejlepších časů zařadila za podobně účelové Porsche 919 Hybrid EVO (5:19,546) a podobně účelový Volkswagen ID.R (6:05,336). Druhý zmíněný ale dost možná ještě překoná, neboť Lotus uvedl, že kvůli podmínkám na trati nejel Müller naplno. Jsme tedy zvědavi, zda se Britové na okruh vrátí. Potlesk z naší strany bude ovšem nadále jen vlažný, ostatně nadšením jsme nehýkali ani poté, co s rekordním počinem vyrukovalo Porsche. Ne proto, že by veškeré časy nebyly působivé, ale proto, že dosáhnout jich s na míru postaveným autem neznamená pro svět silničních sporťáků téměř nic.
Evija X je zakázkový speciál, který sice disponuje pár komponenty ze silničního vozu, ovšem zasazenými do zcela jiného balení. Ač lze tedy nad časem dosaženým na Ringu uznale pokývat hlavou, bouřlivý potlesk si necháme na někdy jindy. Foto: Lotus
Zdroj: Lotus, Pistonheads
Bleskovky
- Otylý elektrický hot hatch Hyundai ukázal na okruhu svou nesmyslnost. Vydrží tři kola, pak můžete hodiny nabíjet
včera - Legendární závodní Peugeot předvedl jekot svého motoru V10, vaše uši se budou tetelit blahem
14.5.2024 - Policisté se pochlubili novým služebním Rolls-Roycem, od lidí teď schytávají ránu za ranou
12.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Oruga Unitrack: první elektrický monotrack včera 11:04
- Kde pojede Marc Marquez 2025? včera 10:00
- Dorna řeší vzniklé zmatky v Indii a v Kazachstánu 14.5.2024
- Smrtelná havárie v Hengelu 14.5.2024
- Zanáška míří do Hořic s respektem i odhodláním 14.5.2024
Nejčtenější články
- Fiasco totale: Alfa Romeo přejmenovala už představený model po rozepři s italskou vládou
16.4.2024 - Ford podruhé v krátké době otočil. Po zrušení elektrických plánů nebude v Evropě ani obcházet své dealery
16.4.2024 - Žádné lepší baterie v dohledné době nebudou, říká šéf jejich největšího výrobce. „Vydrží jen 10 dobití, jak to chcete prodávat?” říká
16.4.2024 - Tesla oznámila masivní propouštění. Ve firmě skončí desetina všech zaměstnanců, padáka dostali i klíčoví manažeři
16.4.2024 - Z evropských přístavů se stávají parkoviště tisíců neprodaných elektromobilů, na zákazníky čekají až rok a půl
16.4.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.16. 01:48 - petr_riha
- Politický koutek 05.16. 00:57 - abgx1
- Škoda Auto obecně 05.15. 22:57 - mattonecz
- Lampárna (stěžovatelna) 05.15. 21:49 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 05.15. 18:24 - pavproch
- Odjezd z křižovatky po padnutí červené 05.15. 17:21 - petr_riha
- Sada na opravu pneu zkušenosti 05.15. 14:18 - Mario777
- BMW Divize 05.15. 12:14 - pavproch