Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Máme spoustu nových informací o první skutečně nové Ladě Niva po 47 letech
26.1.2021 | Petr Prokopec
Ruská legenda se pořád vyrábí ve své úplně původní podobě a i její novější iterace je dnes dvě dekády staré auto. Skutečně nová se ale chystá a už teď víme, s čím v jejím případě počítat.
Před necelými dvěma týdny Renault odhalil svůj nový strategický plán. Ten se netýká pouze samotné francouzské automobilky, ale i značek, které pod ni spadají. Jednou z nich je také Lada, která bude nově více propojena s Dacií. Důvodem je přesun ruského i rumunského portfolia na modulární platformu CMF-B, která je pochopitelně ve všech ohledech lepší než dosud užívaná architektura. Oproti ní navíc umožňuje zástavbu nových motorů, kvůli čemuž ale pochopitelně není levná. Jen jedna či druhá značka by veškeré náklady s tím spojené na svých bedrech rozumně neunesly, proto ono bližší propojení.
Mohlo se zdát, že o Ladě znovu hned tak neuslyšíme, díky ruským kolegům z Autoreview se ale ven dostalo až nečekaně mnoho nových informací, týkajících se ruské části celé operace. Lada totiž v jejím rámci dokončí i první skutečně zcela novou Nivu - tedy nikoli jen tu modernizovanou pro letošní rok, která dorazí 47 let po zrodu té původní -, která dorazí v roce 2024. A k dispozici bude nakonec i ve větším než očekávaném počtu verzí. K mání totiž nebude pouze třídveřová či pětidveřová varianta, z nichž ta druhá vyfasuje delší rozvor. Mimo to se počítá také s provedením zaměřeným buď více na asfalt, nebo na off-road. Niva tak vlastně do jisté míry bude kopírovat faceliftovanou Škodu Yeti, která dorazila jak v základním provedení, tak jako drsnější Outdoor.
Možnosti zákazníků tím ovšem končit nebudou. K dispozici bude totiž i dvojice pohonných jednotek, což se v historii tohoto modelu stane vlastně vůbec poprvé. Základ nabídky přitom bude tvořit atmosférická jedna-osma z produkce AvtoVAZu, zatímco na vrchol zamíří přeplňovaná jedna-trojka vyvinutá Renaultem za spolupráce Nissanu a Daimleru. S tímto motorem přitom bude výlučně spojena automatická převodovka CVT, zatímco u atmosféry bude k mání i šestistupňový manuál.
V závislosti na dané volbě se přitom bude lišit pohon všech kol. „Asfaltové“ provedení má totiž vyfasovat elektromagnetickou mezinápravovou spojku, načež se zadní kola evidentně budou připojovat jen ve chvílích nutnosti. Jinak ovšem bude Niva spíše předokolkou, jakkoliv čistě jedna poháněná náprava v plánu není. Druhá varianta oproti tomu vsadí na dvě mechanické spojky, v jejím případě tedy pohon 4x4 bude stálý. Doplňovat by jej pak měla ještě redukční převodovka.
Informační pramen nám tím začíná vysychat, a tak už jen dodáme, že základní provedení má měřit 4 280 milimetrů na délku a 2 600 mm v případě rozvoru. Bude tedy stejně velké jako stávající pětidvířko, což znamená, že zákazníky do budoucna čeká mnohem prostornější kabina. A pokud navíc sáhnou po off-roadovém provedení, pak mohou počítat i se světlou výškou 240 mm, která by byla v segmentu Nivy rekordní. Uvidíme ovšem, zda se do roku 2024 ještě něco nezmění.



Chystaná Lada Niva pro rok 2024 se ukázala na nových oficiálních ilustracích. Oproti konceptu z roku 2018 tak zůstává více věrna klasickým hranatým tvarům. Foto: AvtoVAZ
Zdroj: Autoreview
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
včeraAž budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nejnovější články
Majitel špičkové Tesly poznal, zač je v Pardubicích elektrický perník, 24 tisíc ujetých km ho stálo ukrutné peníze
před 2 hodinamiNekupujte si elektromobil, v roce 2030 už ho ani nebudete mít čím nabíjet, varují Nizozemci na základě zprávy operátora sítě
před 2 hodinamiCo ještě je na novém Mercedesu „fejk”? Manažer sportovní divize přiznal další absurdní faleš, tohle auto je virtuální realita
před 10 hodinamiDalší firma slibuje převratné baterie s bleskovým dobíjením. Pokolikáté už to je? Reálně stále používáme baterky do notebooků z roku 1985
včeraOdtajněná sbírka aut zesnulého arabského byznysmena bere dech, je to nejúchvatnější kolekce McLarenů na světě
včera