Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Dacia odhalila své dlouho očekávané velké SUV, není ale tak nové, jak se může zdát
14.1.2021 | Petr Prokopec
Už žádné spekulace, přes předchozí odmítání podobného auta se nakonec velké rumunské SUV až pro sedm stává realitou. Kde najednou Dacia vzala techniku i odvahu? Je to prosté.
V poslední době se poměrně čile diskutovalo o budoucnosti Renaultu a všech jím ovládaných značek. Francouzská skupina na tom byla nebyla dobře už před příchodem koronaviru, pandemie pak její strádání jen umocnila. Rázem se tak začalo spekulovat o tom, že sportovní varianty RS čeká konec a že značka Alpine by mohla opětovně zmizet v propadlišti dějin. K něčemu takovému ale nakonec nedojde, místo toho z ní Renault udělal svou elektrickou divizi. Alpine má tak nyní spolupracovat s Lotusem na sporťáku s elektrickým pohonem.
My se nicméně nyní zaměříme na Dacii, která v rámci nově oznámeného strategického plánu Renaulution (nebo hezky česky „Renoluce”) představila koncept Bigster. Pokud nicméně budete mít ihned po zhlédnutí prvních snímků pocit, že 4,6metrové SUV již dávno znáte, nebudeme překvapeni. Vůz totiž značnou měrou připomíná předobraz nové Lady Niva, který se ukázal před třemi lety na autosalonu v Moskvě. A náhoda to není, neboť Francouzi se rozhodli zredukovat náklady a Ladu i Dacii sdruží pod jednu střechu.
Co přesně to znamená? Pochopitelně snahu o navýšení efektivity. Obě značky totiž v současné době produkují osmnáct různých karosářských variant, tento počet ale bude do budoucna snížen na jedenáct. Kromě toho dojde na redukci platforem, kdy stávající čtyři nahradí pouze jedna jediná. V tomto ohledu přitom dochází na radikální zemětřesení především u Lady, která díky tomu přijde o vlastní architekturu. Místo toho bude stejně jako Dacia užívat novou platformu CMF-B-LS.
Obě značky hodlají na této architektuře představit do roku 2025 sedm nových modelů, přičemž obě také vůbec poprvé zamíří do segmentu kompaktních vozů. Pokud pak v této chvíli očekáváte klasické marketingové klišé o tom, kterak Ladě i Dacii bude vtisknut unikátní charakter, pak jste trefili hřebíček na hlavičku. Dle oficiálního prohlášení by totiž rumunská automobilka sice měla cílit na vyznavače outdoroových sportů a životního stylu, zároveň však bude i „cool“. Lada pak má být hlavně drsná.
Renault Groupe nicméně nehodlá o rozdílech pouze mluvit, chce jim i dostát. Důkazem přitom může být práv onen koncept Bigster, který designově skutečně výrazně připomíná zmiňovanou studii Niva Vision. Oproti ní je však o podstatných 40 centimetrů delší, neboť do délky narostl na 4,6 metru. O 28 cm tak přesahuje stávající Duster, oproti kterému by se i mohl dočkat příplatkové třetí řady sedadel. Tu ale Niva nabídnout nemá, neboť bude kratší - byť Duster by měla přesáhnout rovněž.
Bigster by přitom v produkční verzi měl dorazit někdy na sklonku roku 2024, a to s elektrifikovaným pohonem. Jeho zástavbu umožňuje právě zmiňovaná nová platforma, která je sice evolucí dosavadní architektury B0, ovšem podporuje užití jak hybridního ústrojí, tak i příchod motorů uzpůsobených spalování LPG a CNG. Všeobecně se nicméně má za to, že Dacia kromě kombinace spalovacího motoru a elektromotoru sáhne jen po zkapalněném ropném plynu.
Lze už jen dodat, že souběžně s konceptem dorazilo také zcela nové logo. Zatím však není jisté, kdy či zda vůbec na něj rumunská automobilka přestoupí také u produkčních vozů. Jelikož tu nicméně máme počátek nové éry, rozhodně by to nebylo od věci. Rozhodně však nepočítáme s tím, že by do série zamířila podsvícená čelní maska konceptu či úzké světlomety. Stejně jako lze prakticky vsadit na klidnění agresivní karoserie a zmenšení velkých litých kol.
Budoucnost Dacie ukazuje koncept Bigster, který bude stejně jako ostatní vozy značky i veškeré modely Lady postaven na nové modulární platformě CMF-B-LS. Poslední dvě písmena přitom odkazují na nízkonákladovou specifikaci. Foto: Dacia
Zdroj: Dacia
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
před 9 hodinami - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
včera - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Firma stvořila extrémní expediční auto, které přežije i apokalypsu, uvnitř přesto vypadá jako luxusní klub
před 5 hodinami - Jako nový skomíral ve stínu Škody Octavia, o to zajímavější je rodinný kombík Opelu jako ojetina
před 7 hodinami - Tohle je nejnovější Kalašnikov v prodeji. Je-li to zbraň, pak jedině na kolech, přesto zaostává za 73letým originálem
před 8 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
před 9 hodinami - Další přehmat Mercedesu. Mohl jednoduše vyřešit největší problém elektromobilů, rozhodl se ale hrdě trvat na svém
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- BMW Divize 04.17. 21:57 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.17. 20:57 - řidičBOB
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.17. 15:24 - mattonecz
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB
- Pneu koutek 04.17. 12:31 - Truck Daškam