Marná snaha Alfy Romeo prodávat i v dnešní době auta aspoň za ceníkové ceny ukazuje, jak zle na tom je

Člověk nepotřebuje doktorát z raketových věd, aby pochopil, že italská značka neprožívá své nejlepší časy. Některé signály jsou ale silnější než jiné - i v době nedostatku aut, kdy si většina ostatních může dovolit zdražovat, se Alfa musí podbízet slevami.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Marná snaha Alfy Romeo prodávat i v dnešní době auta aspoň za ceníkové ceny ukazuje, jak zle na tom je

21.2.2022 | Petr Miler

Marná snaha Alfy Romeo prodávat i v dnešní době auta aspoň za ceníkové ceny ukazuje, jak zle na tom je

/

Foto: Alfa Romeo

Člověk nepotřebuje doktorát z raketových věd, aby pochopil, že italská značka neprožívá své nejlepší časy. Některé signály jsou ale silnější než jiné - i v době nedostatku aut, kdy si většina ostatních může dovolit zdražovat, se Alfa musí podbízet slevami.

Žijeme ve velmi zvláštní automobilové době, o které se jednou bude psát v učebnicích. Tradiční trh kupujících, na kterém si omezené množství zákazníků vybíralo z nepřeberného množství vozů všeho druhu a i ten nejdefensivnější kupec odjel při převzetí vozu alespoň s koberečky zdarma, se po dekádách náhle stal trhem prodávajících, na němž nepřeberné množství zákazníků „honí” omezené množství aut. A při vyřčení otázky: „Sleva?” se zpoza stolu nejbližšího obchodníka ozve jen hlasitý smích.

Je to bláznivé a z podstaty neudržitelné, ale teď to tak prostě je. A dokud v ekonomice bude kolovat spousta peněz vzniklých z ničeho, dokud bude auto bráno jako zajímavá věc, kterou si za ně lze koupit a dokud automobilky budou stiženy nedostatkem komponentů všeho druhu, nic se na tom nezmění. Současná situace je tak tragikomická, že v USA v lednu 82 % kupců nových aut přeplatilo ceníkové ceny. Z kdysi naprosto raritní věci odehrávající se leda v případě dočasně nedostupných novinek, se stal nový standard. Ani ten ale neplatí pro každého.

V záplavě zveřejněných údajů jsme při prvotní prezentaci této statistiky tak trochu přehlédli ryzí tragédii, která se na pozadí těchto dat odehrává. Lidé přeplácí skutečně skoro vše - nejen výjimečná auta jako Porsche, ale i dříve nepříliš chtěné Buicky, tuctové Fordy, nijak nespecifické Volkswageny, dokonce Fiaty nebo prodejně se propadající Jaguary. Je to následek laviny poptávky zavalující nabídku - lidé sice původně nechtěli Jaguar, ale když není Porsche (resp. by jej museli přeplatit o desetitisíce), najednou přijde vhod i Jaguar, který stačí přeplatit o polovinu. A nebo když u Hyundai musíte připlatit 30 tisíc navíc, proč nevzít Volkswagen, kde stačí přeplatit ceníkovou částku o 10 tisíc? Lidé prostě chtějí auto a berou všechno. Tedy skoro všechno.

I když by se mohlo zdát, že taková mohutná lavina musí padnout na všechny, není tomu tak. Šest značek nadále muselo pracovat se slevami, ovšem v pěti případech jde jen o kosmetické úpravy. V šestém nikoli, Alfa Romeo se musela v USA doslova podbízet.

Je to fascinující, ale momentální nezájem o vozy klasické italské značky je tak enormní, že zatímco třeba dealeři Audi si mohou dovolit předražit nabízená auta v průměru o skoro 29 tisíc Kč, dealeři Alfy musí v průměru o víc jak 73 tisíc zlevnit. To je až bláznivý rozdíl nejlépe ukazující, jak zle na tom Alfa Romeo dnes je - i když musíte u přímo konkurenční značky zaplatit desetitisíce navíc a cítit se nutně poníženě, že prosíte o prodání auta, ani zachování ceníkových cen u Alfy Romeo nestačí, aby si pro její auta někdo přišel. Ještě je třeba přihodit desítky tisíc slevy, teprve pak se prodeje rozjedou.

Italské sedany a SUV se sice lidem obvykle líbí, ale kupuje je málokdo. A pokud italská automobilka nedokáže zaujmout kupující ani v dnešní době tak, aby jí zaplatili aspoň standardní ceníkové ceny, je nutně třeba bát se o její budoucnost. Však jde o lákavé vozy vystupující z davu, jak pak chtějí Italové okouzlit s elektrickými modely, které se oproti konkurenci nebudou snad krom designu vymezovat prakticky ničím? Právě tohle mateřský Stellantis s Alfou zamýšlí.


Marná snaha Alfy Romeo prodávat i v dnešní době auta aspoň za ceníkové ceny ukazuje, jak zle na tom je - 1 - Alfa Romeo Giulia a Stelvio 2020 prodeje mizerie 08Marná snaha Alfy Romeo prodávat i v dnešní době auta aspoň za ceníkové ceny ukazuje, jak zle na tom je - 2 - Alfa Romeo Giulia a Stelvio 2020 prodeje mizerie 11Marná snaha Alfy Romeo prodávat i v dnešní době auta aspoň za ceníkové ceny ukazuje, jak zle na tom je - 3 - Alfa Romeo Giulia a Stelvio 2020 prodeje mizerie 12Marná snaha Alfy Romeo prodávat i v dnešní době auta aspoň za ceníkové ceny ukazuje, jak zle na tom je - 4 - Alfa Romeo Giulia a Stelvio 2020 prodeje mizerie 14Marná snaha Alfy Romeo prodávat i v dnešní době auta aspoň za ceníkové ceny ukazuje, jak zle na tom je - 5 - Alfa Romeo Giulia a Stelvio 2020 prodeje mizerie 15Marná snaha Alfy Romeo prodávat i v dnešní době auta aspoň za ceníkové ceny ukazuje, jak zle na tom je - 6 - Alfa Romeo Giulia a Stelvio 2020 prodeje mizerie 16
Neřekli bychom, že současné Alfy Romeo jsou až tak nezajímavá auta, taková Giulia QV je výjimečná vzhledem, výkonem i jízdním projevem. Nezájem o modely značky je ale tak enormní, že ani v době, kdy kupující téměř všeho ostatního platí bez okolků víc než ceníkové ceny, musí dealeři Alfy v průměru o 73 tisíc Kč slevovat, aby něco prodali. Foto: Alfa Romeo

Zdroj: Edmunds

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.