Mazda jde proti proudu, v době elektrické pošle na trh motor, s nímž ostatní končí

V současné době nenajdeme mnoho velkých automobilek, které by zkoušely dělat věci „jinak”. Mazda je výjimkou a v časech, kdy ostatní experimentují téměř jen s elektrickým pohonem, vsadí na nový R6 a zadní pohon.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Mazda jde proti proudu, v době elektrické pošle na trh motor, s nímž ostatní končí

28.9.2020 | Petr Prokopec

Mazda jde proti proudu, v době elektrické pošle na trh motor, s nímž ostatní končí

/

Foto: Mazda

V současné době nenajdeme mnoho velkých automobilek, které by zkoušely dělat věci „jinak”. Mazda je výjimkou a v časech, kdy ostatní experimentují téměř jen s elektrickým pohonem, vsadí na nový R6 a zadní pohon.

Označit Mazdu v dnešním automobilovém světě za anomálii, je možná slabé slovo. Prakticky všechny větší automobilky se pod tíhou regulací ženou směrem k elektrickému pohonu, aniž by se zabývaly tím, že to na většině míst nepřinese nic dobrého. Prát se s vůlí těch, kteří určují pravidla hry, je nepohodlné, ať už jsou ona pravidla jakkoli nesmyslná. Japonci ale věří, že to vždy nakonec bude zákazník, kdo rozhodne o tom, zda nějaké auto prodají a nebo nikoli.

V době hromadného dowsnizingu tak sázeli na velké atmosférické motory, v době odklonu od dieselů chystají převratný nový nafťák a v době hybridizace a elektrifikace věří svému „dieselu na benzin”. Koho tedy překvapí, že v momentě, kdy se třeba i v nabídce takového Audi A4 stávají šestiválcové motory stále větší raritou, chce Mazda vrátit do nabídky právě ten?

Automobilka se touží posunout směrem k prémiovému segmentu a podle ní to nepůjde tak, že bude kráčet s proudem. Naopak, Mazda je přesvědčena, že bodovat mezi náročnou klientelou lze uspokojováním jejích jinde stále hůře uspokojitelných choutek, což má hlavu a patu. Již dříve tak ve zprávě určené investorům oznámila příchod šestiválcového benzinového motoru a šestiválcového turbodieselu a tyto záměry se nyní stávají realitou.

Podle japonského Bestcarwebu jsou práce na nové generaci Mazdy 6 v plném proudu a auto skutečně přejde na pohon zadních kol. Pod přední kapotou si pak najde místo šestiválcový motor, který si Mazda nechala patentovat, a nová automatická převodovka. Na nákresech z žádosti o patentovou registraci si pak můžeme prohlédnout nákresy šestiválce, zejména pak jeho zajímavě řešených svodů, a s ním i pojetí osmistupňového automatu.

Skutečně nejzajímavější jsou nákresy svodů, které se zdají být modulární. Mazda by je tedy mohla využívat u šesti- i čtyřválců. Změn uspořádání výfukového portu vedla také k fyzickému zmenšení motoru. Samotná jednotka má využívat technologii SPCCI, v podstatě tedy půjde o další „diesel na benzin“. To by nejspíše znamenalo také mild-hybridizaci a přeplňování kompresorem.

Jak jsme již naznačili, pohonná jednotka v kombinaci se zmiňovanou osmistupňovou převodovkou zamíří hlavně do nového šasí s pohonem zadní nápravy. I tento krok potvrzuje posun značky směrem k prémii, přičemž Mazda 6 by se jej měla dočkat v roce 2022. Nový motor má mít 3 litry objemu, přes 300 koní výkonu a přitom spotřebu okolo 6,5 litru benzinu na 100 km. To je kouzelná kombinace vlastností.

Na další vývoj jsme tedy zvědavi, přičemž bychom se vůbec nedivili, kdyby automobilka o všem detailněji promluvila ještě letos. Mazda totiž letos slaví sté výročí své existence a zatím nepřišla s žádným pořádným darem. Tím by snadno mohla být právě nová technika, která ukáže, jak „jinak” Mazda i po těch 100 letech smýšlí.


Mazda jde proti proudu, v době elektrické pošle na trh motor, s nímž ostatní končí - 1 - Mazda radovy sestivalec 2020 patentove obrazky 01Mazda jde proti proudu, v době elektrické pošle na trh motor, s nímž ostatní končí - 2 - Mazda radovy sestivalec 2020 patentove obrazky 02Mazda jde proti proudu, v době elektrické pošle na trh motor, s nímž ostatní končí - 3 - Mazda radovy sestivalec 2020 patentove obrazky 03Mazda jde proti proudu, v době elektrické pošle na trh motor, s nímž ostatní končí - 4 - Mazda radovy sestivalec 2020 patentove obrazky 04Mazda jde proti proudu, v době elektrické pošle na trh motor, s nímž ostatní končí - 5 - Mazda radovy sestivalec 2020 patentove obrazky 05Mazda jde proti proudu, v době elektrické pošle na trh motor, s nímž ostatní končí - 6 - Mazda radovy sestivalec 2020 patentove obrazky 06Mazda jde proti proudu, v době elektrické pošle na trh motor, s nímž ostatní končí - 7 - Mazda radovy sestivalec 2020 patentove obrazky 07Mazda jde proti proudu, v době elektrické pošle na trh motor, s nímž ostatní končí - 8 - Mazda radovy sestivalec 2020 patentove obrazky 08
Nákresy z patentového úřadu ukazují, jak Mazda hodlá řešit svůj nový řadový šestiválec. Takové motory z trhu spíše mizí, Mazda s ním přichází, k tomu má přidat osmistupňový automat a pohon zadních kol. Foto: IP Force

Zdroje: Bestcarweb, IP Force

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.