Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mazda jde proti proudu, vedle downsizingu odmítá i kontroverzní automatické převodovky
22.10.2020 | Mirek Mazal
U výrobců jsou stále populárnější, neboť spojují řadu výhod od nízkých konstrukčních nákladů po snížení papírové spotřeby. Jenže řidiče netěší a to je také jeden z důvodů, proč Mazda CVT už nechce.
Pojmenování převodovky CVT je odvozeno z anglického označení Continuously Variable Transmission, které vystihuje její podstatu. Jde o automat s plynule měnitelným převodovým poměrem, který umí v libovolný moment poslat motor do libovolných otáček s cílem co nejefektivněji přenést jeho výkon na kola.
V teoretické rovině je to perfektní řešení, praktické zkušenosti hovoří i něčem trochu jiném. Jak variátor funguje, jsme detailně probírali dříve, a tak dnes jen zopakujeme základní neduhy jako pramenící z absence reálných převodových stupňů - hluk, pocit odtažitosti a letargické reakce auta na pokyny vydávané plynovým pedálem.
Přesto se už léta říká, že jde o budoucnost automatického řazení, protože přináší řadu výhod výrobcům. Někteří se tak v CVT doslova vyžívají a třeba u japonských automobilek jde skoro o standard. Ne tak u Mazdy, která přes pokusy na tomto poli nakonec dává přednost klasickému automatu s hydrodynamickým měničem (HDM) a planetovým soukolím vylepšenému některými specifickými prvky.
Japonci se prý snaží ponechat svým automobilům jistý charakter pomocí kombinace vlastností, jako jsou rychlé a jemné řazení převodovky, hladké zrychlení a celková efektivita jízdy. Velmi důležitým faktorem je i propojení řidiče s automobilem. Ničemu z toho CVT nevyhovuje, požadavky lépe splňuje dobře vyladěný automat s HDM.
Šestistupňová hydrodynamika kombinuje lamelové spojky a brzdy, které slibují velmi uhlazené řazení, proto HDM obecně patří mezi nejkomfortnější automaty. Další výhodou je přítomnost skutečných převodových stupňů - CVT je nemá a řidiči si špatně zvykají na odtažitou jízdu v autě bez možnosti výběru zařazené rychlosti. A nebo je má virtuálně, kdy je pocit řidiče lepší, pro změnu se ale ztrácí jedna z jejích hlavních předností.
Mazda říká, že horší efektivitu jízdy s HDM dokázala zlepšit pomocí dostatečného točivého momentu rozloženého v širokém spektru otáček jejích motorů a pomohly také změny velikosti hydrodynamického měniče a spojek, které jsou zároveň nastavené na brzké sepnutí snižující citelné vibrace typické pro ostatní automaty.
Japonci se celkově zaměřili na doladění slabých stránek hydrodynamického měniče s planetovým soukolím a silné stránky ústrojí využili tak, aby jinak obecně stále častěji používanému CVT (ze známých důvodů) dala vale. Z naší strany přístup Mazdy chválíme, CVT nám nikdy zcela nesedly. Subjektivně vnímané přednosti jiných řešení ale pochopitelně nemusí vyhovovat všem.




CVT jsou u některých značek pomalu standardem a v dobách hybridů jsou též stále populárnější. Například Nissan je nabízí v kde čem. Foto: Nissan

Mazda dává raději přednost specifickému pojetí automatu s HDM. Foto: Mazda
Zdroj: Mazda
Bleskovky
Muž ukradl autobus MHD. Jezdil s ním i s lidmi normálně po městě, dokonce nenechal nastoupit člověka s propadlou „síťovkou”
včera
Číňané zkusili napodobit slavnou reklamu Land Roveru s vlastním off-roadem. Selhali tak, že se teď musí omlouvat celé zemi
14.11.2025
Nadšenec ukázal, co se stane, když autu seberete pružiny a tlumiče. Bláznivého nápadu lituje ještě teď
13.11.2025
Nejnovější články
Němci postavili proti VW Golf jeho elektrického nástupce. ID.3 nápadně nadržovali, přesto prohrál
včera
Tuzexový sen Čechoslováků si můžete koupit dodnes nejetý, stačit vám na něj bude míň korun než kdysi bonů
včera
Nový ambasador Bentley se aspoň věrohodně tváří jako někdo, kdo by auta značky mohl kupovat
včera
Čína se nezapře. Plánuje zákonem omezit akceleraci aut, je to další směšná regulace
včera
Muž ukradl autobus MHD. Jezdil s ním i s lidmi normálně po městě, dokonce nenechal nastoupit člověka s propadlou „síťovkou”
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 11.16. 19:05 - Zajda
- IT poradna 11.16. 16:56 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 11.16. 12:43 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.15. 12:42 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 11.14. 14:40 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.14. 10:17 - Vrooom
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 11.13. 14:32 - pavproch
- BMW Divize 11.13. 11:59 - pavproch
