Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mazda letos v prodává v USA rekordní počet aut, i když tam nenabízí ani jeden elektromobil
3.11.2024 | Petr Prokopec
Je to vůbec možné? Však elektrický pohon je přece jediná budoucnost a univerzální cesta k úspěchu a prosperitě. I tento stav věcí ukazuje, že realita je trochu jiná, než se nám někteří roky pokouší namluvit.
Mazda u nás nemá na růžích ustláno, za prvních devět měsíců letošního roku totiž prodala jen 1 365 aut, tedy o 18 procent méně než loni ve stejném období. Ono to ale není až tak překvapivé, neboť když se podíváme na nabídku značky a dáme stranou SUV, prakticky není z čeho brát. Jistě, jsou tu vozy jako Mazda 6, Mazda 3 či MX-5, jenže ani jeden z nich není zrovna žhavou novinkou. A protože SUV jako CX-60 či CX-80 nejsou vyloženě levné, neboť Mazda stojí na pomezí mezi mainstreamovým a prémiovým segmentem, jsou prodeje tam, kde jsou.
Pomocnou ruku pak značce nepodává ani elektrický pohon, ostatně komu ji kdy podal. V tomto ohledu klientela může volit jen mezi čistě elektrickou MX-30 a variantou R-EV, která na palubu přihazuje spalovací jednotku jako generátor energie. Pro toto provedení se totiž rozhodlo jen 12 lidí, pro ryzí elektromobil pak dokonce pouze 6. Kdyby zde tedy Mazda toto SUV vůbec nenabízela, nestalo by se vůbec nic - zmíněné množství v podstatě nestačí ani na tisk katalogů, natož na výplaty prodejců. Je to naprosto zbytečné auto.
Nakonec i ve Státech Japonci dokazují, že elektromobily nejsou tím, co byste dnes potřebovali k úspěchu. Jak trefně shrnují kolegové z Carscoops, s elektrickým pohonem automobilka na druhé straně Atlantiku nenabízí vůbec nic, přesto prodává rekordní počet a aut a nejspíš pokoří historický rekord počtu prodaných aut za rok, neboť její letošní registrace by se měly přehoupnout přes 400 tisíc aut. Potvrzují to i data za leden až září, kdy bylo v USA prodáno 313 452 nových aut, tedy o 15 procent víc než za první tři kvartály loňského roku. Pomohlo tomu představení nových SUV CX-70 a CX-90, stejně jako zvýšení zájmu o starší CX-50.
Automobilka tak jen zvětšuje svou nabídku hybridních modelů, kdy ve velké míře využívá spolupráce s Toyotou. Právě její ústrojí složené z 2,5litrového čtyřválce, tří elektromotorů, převodovky CVT a malého paketu baterií se nastěhovalo do útrob Mazdy CX-50. A jak se zdá, klientela na souhrnných 222 koní slyší, neboť za ně musí platit jen o zhruba 70 tisíc korun víc než za základní verzi, která spoléhá pouze na atmosférickou dva-pětku disponující 190 koňmi. Zvláště když dostává i více standardní výbavy.
„Jsme potěšeni, jaký dopad má náš přístup k různým technologiím na nás byznys,“ vyjádřil se k věci Tom Donnelly, šéf severoamerického zastoupení japonské automobilky. A dodal, že Mazda by měla růst také v příštím roce. Nicméně poukázal na to, že branže čelí stále větším výzvám, načež se nejspíše již nepovede splnit někdejší cíl počítající s půl milionem registrací. Místo toho Japonci předpokládají, že v USA prodají alespoň 450 tisíc nových aut.
Zas a znovu se tak jen potvrzuje, že Mazda udělala správně, když se nenechala strhnout davem - ať už šlo svého času o downsizing, vůbec nahrazování atmosférických motorů přeplňovanými či nyní o elektromobilitu. Problémem pro značku jsou jen normy, na jejichž zpřísňování dochází i ve Státech. Dost možná tak nyní sepisujeme jednu z posledních zpráv hovořících o růstu. Což vlastně znovu dokládá, kterak tlak spojený s bateriovým pohonem vede jen ke zkáze.



Mazda CX-50 se letos dočkala akorát hybridního pohonu, který pochází od Toyoty. Ten klientela akceptuje, elektrický pohon jí zjevně nechybí. Foto: Mazda
Zdroj: Carscoops
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- WorldSBK Most 16.-18.5.2025: soutěžíme o 2 vstupenky včera 19:00
- Alex Marquez vyhrál rovněž časový trénink včera 16:00
- Filip Salač postoupil přímo do Q2 včera 15:00
- V Jerezu začal nejrychleji Alex Marquez včera 10:00
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? 24.4.2025
Nejnovější články
První nové AUDI vypadá naživo ještě hůř, ušili ho horkou jehlou nejspíš z propadáku Porsche
před 2 hodinamiHyundai znovu zastavilo výrobu elektromobilů pro nezájem. Chvíli to vypadalo slibně, teď si prožívá obvyklý příběh
před 3 hodinamiK mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
včeraČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
včeraVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 20:40 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle