Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ani Mazda už nebazíruje na motorech bez turba, další novinka ho dostala i s 4x4
6.7.2020 | Petr Prokopec
Japonci se dlouho snažili vysvětlovat, že přeplňované benzinové motory jsou špatné nabízeli je jen ve větších modelech. Dnes už to neplatí, nové provedení typu 3 dostalo motor 2,5 turbo a 4x4.
Mazdě 3 toho nelze mnoho vytknout. Je pohledná, má komunikativní podvozek a již v základním provedení za 555 900 Kč můžete počítat s bohatou standardní výbavou. O to více tak vlastně mrzí pohled pod kapotu, kde je sice možné počítat s dvoulitrovým motorem, ovšem zároveň také s nikterak ohromujícím výkonem. Začíná se na 122 koních, tedy na méně početném stádu, než u konkurence produkují jedna-šestky, a končí na 180 koních, o něž se již kromě objemu a čtyř válců musí starat rovněž kompresor, mild-hybridní technika a revoluční řešení zapálení směsi.
Japonský hatchback a sedan tedy výrazně ztrácí na veškerou konkurenci, jakkoliv je třeba zmínit, že v jejím případě disponují výkonem výrazně nad 200 koní víceméně jen sportovní varianty. Mazda 3 MPS je však aktuálně pouze smutnou vzpomínkou, na jejíž oživení fanoušci značky stále marně čekají. A je otázkou, zda se vůbec kdy dočkají, neboť v současné době, kdy výrobci čelí koronavirové krizi a zároveň musí enormně investovat do elektromobility, není mnoho prostoru pro verze, které se nebudou prodávat masově.
O to více tak vlastně lze ocenit, že se Mazda rozhodla dojít alespoň na půl cesty. Japonci totiž skrze své zastoupení v Mexiku odhalili nové provedení, které se dočkalo 2,5litrového přeplňovaného čtyřválce. Tedy objemnější jednotky, než je třeba 2,3litrový Ecoboost, jenž pod kapotou Fordu Focus ST dává 280 koní. S tak obřím výkonem sice u Mazdy nadále nelze počítat, koneckonců stále nejde o sportovní derivát, nýbrž součást běžné nabídky. Nicméně i 230 koní je již zajímavým výkonem, navíc točivým momentem 420 Nm je modrý ovál dorovnán.
Japonci agregát SkyActiv-G Turbo párují pouze se šestistupňovým automatem, což sice nadšencům může radost poněkud zkazit, na druhou stranu ale v tomto výkonovém spektru již jsou manuální převodovky stále ojedinělejší. Naopak pohon všech kol, kterým toto provedení disponuje, začíná být novodobý standard. Stejně tak lze mimo to počítat ještě s 18palcovými litými koly, automatickými čelními LEDkami, elektricky ovládaným střešním oknem, audio systémem Bose s 12 reproduktory nebo samozřejmě také s klimatizací.
Suma sumárum tu tedy máme zajímavé zprávy, po kterých ale zákonitě musí přijít ta, která může jen zklamat. Oč půjde, nejspíše naznačilo již místo premiéry. Zatím se totiž zdá, že Mazda 3 s 2,5litrovým turbem je určena pouze pro zámořské trhy jako jistá náhrada za onen revoluční „diesel na benzin“. Jeho zmiňovaných 180 koní totiž pro Ameriku či Mexiko byl nízký výkon, přičemž Japoncům se jej nejspíše nedaří navýšit na požadovanou úroveň. A proto nakonec pod kapotu zamířil motor známý z větších modelů jako je třeba SUV CX-9.
Tento agregát pak sice v případě takové Mazdy 6 zamířil rovněž do Evropy, ovšem s nižšími 194 koňmi a zejména pouze s 258 Nm. I tak ovšem produkuje 153 gramů CO2 na kilometr, což je pro Evropu přílišná porce. Je tak otázkou, jak dlouho s ním na starém kontinentu můžeme počítat. A jelikož toto naladění je vlastně výkonově velmi blízko dvoulitrovému SkyActiv-X, nelze u nás s rozšířením přeplňované dva-pětky pod kapotu Mazdy 3 příliš počítat, bohužel.
A není to jediná potenciálně špatná zpráva. Automobilka může tímto krokem řadu svých příznivců zklamat, neboť léta trávila vysvětlováním, proč jsou moderní turbomotory špatné a bazírovala na atmosférickém plnění. To už zjevně neplatí, bez turba se neobejde ani „trojka”.






Mazda 3 dostala 2,5litrové turbo a 230 koní, ovšem ne u nás. Jestli se to někdy změní, ukáže čas, velmi o tom ale pochybujeme. Foto: Mazda@Youtube
Zdroj: Mazda
Bleskovky
 Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
 28.10.2025
 Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
 27.10.2025
 Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
 26.10.2025 (1)
Nové na MotoForum.cz
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? včera 16:00
- Týmy a jezdci WSBK 2026 včera 10:37
- Vyhazov manažera komplikuje Salačovu pozici 29.10.2025
- Jose Antonio Rueda může odletět domů 29.10.2025
- Pozitivní zpráva z Kuala Lumpur 29.10.2025
Nejnovější články
 Legendární „Sennova” Honda se skutečně vrátí i s motorem V6 bez turba a ručním řazením, má to jen jeden háček Legendární „Sennova” Honda se skutečně vrátí i s motorem V6 bez turba a ručním řazením, má to jen jeden háček
 před 11 hodinami
 Korejská Škoda Kamiq v bazarech láká nízkými cenami. Dost prostoru nabízí i s motory, které nové už nekoupíte Korejská Škoda Kamiq v bazarech láká nízkými cenami. Dost prostoru nabízí i s motory, které nové už nekoupíte
 včera
 Prodeje aut v Evropě dál táhnou spalovací motory. Má je 84 procent nových vozů, odbyt elektromobilů visí na 4 zemích Prodeje aut v Evropě dál táhnou spalovací motory. Má je 84 procent nových vozů, odbyt elektromobilů visí na 4 zemích
 včera
 Nová Mazda s Wankelem je zpátky, sází ale na kontroverzní techniku a snad ještě kontroverznější vzhled Nová Mazda s Wankelem je zpátky, sází ale na kontroverzní techniku a snad ještě kontroverznější vzhled
 včera
 Odvolaný šéf Stellantisu to s Teslou vidí bledě, do 10 let prý může jít definitivně ke dnu Odvolaný šéf Stellantisu to s Teslou vidí bledě, do 10 let prý může jít definitivně ke dnu
 včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
 tisková zpráva
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
 tisková zpráva
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
 tisková zpráva
- Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
 tisková zpráva
- OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
 tisková zpráva
- Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
 tisková zpráva
 

 
    
    
    
   
      
      
      
    
 RSS
 RSS Facebook
 Facebook Twitter
 Twitter