Mazda vysvětlila, proč teď tak tlačí na pilu techniky a nabízí věci jako nikdo jiný

Japonská automobilka nikdy nebyla tak úplně tuctová, až v posledních letech ale vysloveně jde proti proudu. Jak vysvětluje její šéf, není to až tak chůze proti proudu, spíše cesta k vysněnému cíli - stát se prémiovou značkou.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Mazda vysvětlila, proč teď tak tlačí na pilu techniky a nabízí věci jako nikdo jiný

22.1.2020 | Petr Prokopec

Mazda vysvětlila, proč teď tak tlačí na pilu techniky a nabízí věci jako nikdo jiný

/

Japonská automobilka nikdy nebyla tak úplně tuctová, až v posledních letech ale vysloveně jde proti proudu. Jak vysvětluje její šéf, není to až tak chůze proti proudu, spíše cesta k vysněnému cíli - stát se prémiovou značkou.

Mazda si v posledních letech jde svou cestou. Na rozdíl od ostatních automobilek se vyhnula nejen hromadné elektrifikaci či hybridizaci, ale zároveň i odmítla nahrazování objemu turbem. Místo toho přichází s řešeními, která nikdo jiný nenabízí - její „diesel na benzin“ SkyActiv-X plní stránky médií už několik let a do skutečných dieselů investuje i v době, kdy to s nimi jiní balí.

Díky tomu si tak nyní Mazdy můžete pořídit s věcmi, které vám ostatní nenabídnou. Například atmosférické motory jsou pro řadu dalších výrobců včetně takového BMW definitivní minulostí, Japonci je ale mají. Může to vypadat jako snaha odlišit se od konkurence za každou cenu, podstata tohoto přístupu je ale jinde. Cílem je posun od mainstreamu směrem k prémiovým značkám, a to podle šéfa Mazdy Ikuo Maedy chce fakticky specifický produkt.

Maeda tak nechce jít cestou značky DS koncernu PSA, která za vyšší ceny nabízí prakticky totéž, co obyčejnější Peugeoty - tento přístup podle něj nepovede k dlouhodobé ochotě zákazníků platit více. Vedle toho je podle něj třeba zapracovat na kvalitě. „Prémiový segment není věcí drahých a extravagantní vozů, je spíše věcí kvalitních aut. Musíme se proto v tomto ohledu posunout a zlepšit se ve všech ohledech, včetně zážitků z řízení. To znamená, že vyvineme takový vůz, jaký dokáže vyrobit jen Mazda,“ říká Maeda, který má už soudě podle jeho příjmení k Mazdě hodně blízko.

K úpravám ale dochází i na úrovni dealerské sítě, která se posouvá k lépe působícím showroomům. Ani to ale není běh na krátkou trať, jak potvrzuje americký prodejce Miles Brandon, který před pěti lety rozšířil své dealerství zabývající se auty Volkswagenu právě o Mazdy. Oslovila jej zamýšlená snaha posunout značku do vyšších sfér, což se podle Brandona daří - nyní u něj prý Mazdy nakupují i majitelé BMW, kteří mnichovské stroje rádi dávají na protiúčet.

Americký prodejce nicméně přiznává, že před automobilkou je stále ještě dlouhá cesta. Stojí za tím i to, že Mazda je globálně relativně malou značkou. Náklady na přestavbu tak víceméně leží na dealerech, což tovární snahy poněkud sabotuje. Samotná auta jsou ale skvělá. „Kdokoliv je řídí, ten je miluje,“ říká Brandon. Nicméně slabinou je dále ona kvalita, třeba sklony ke korozi, ke které jsou vozy od Mazdy často náchylnější než jiné.

Ačkoli jsou Japonci stále spíše na začátku než na konci své mise, řekli bychom, že vše vzali za správný konec - skutečně jen výjimečný produkt nakonec nejvíce lidi přiměje si připlatit. Tento přístup byl nakonec tím, který udělal prémiové značky z Mercedesu nebo BMW, třebaže zejména ta druhá jmenovaná se už dnes tímto způsobem až tak odlišovat nechce. Nikde ovšem není psáno, že mise Mazdy skončí úspěchem, i proto o ní Japonci raději moc otevřeně nemluví.


Mazda vysvětlila, proč teď tak tlačí na pilu techniky a nabízí věci jako nikdo jiný - 1 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 01Mazda vysvětlila, proč teď tak tlačí na pilu techniky a nabízí věci jako nikdo jiný - 2 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 02Mazda vysvětlila, proč teď tak tlačí na pilu techniky a nabízí věci jako nikdo jiný - 3 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 03Mazda vysvětlila, proč teď tak tlačí na pilu techniky a nabízí věci jako nikdo jiný - 4 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 04Mazda vysvětlila, proč teď tak tlačí na pilu techniky a nabízí věci jako nikdo jiný - 5 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 05Mazda vysvětlila, proč teď tak tlačí na pilu techniky a nabízí věci jako nikdo jiný - 6 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 06Mazda vysvětlila, proč teď tak tlačí na pilu techniky a nabízí věci jako nikdo jiný - 7 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 07Mazda vysvětlila, proč teď tak tlačí na pilu techniky a nabízí věci jako nikdo jiný - 8 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 08Mazda vysvětlila, proč teď tak tlačí na pilu techniky a nabízí věci jako nikdo jiný - 9 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 09Mazda vysvětlila, proč teď tak tlačí na pilu techniky a nabízí věci jako nikdo jiný - 10 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 10Mazda vysvětlila, proč teď tak tlačí na pilu techniky a nabízí věci jako nikdo jiný - 11 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 11Mazda vysvětlila, proč teď tak tlačí na pilu techniky a nabízí věci jako nikdo jiný - 12 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 12Mazda vysvětlila, proč teď tak tlačí na pilu techniky a nabízí věci jako nikdo jiný - 13 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 13
Mazda si získala spoustu pozornosti třeba díky motoru SkyActiv-X, tedy benzinu spalujícím palivo spíše jako naftu, který do výroby nedostal nikdo jiný. V těchto oblastech chce uspět proto, aby se vzdálila mainstreamové konkurenci a přiblížila prémiovým značkám

Mazda vysvětlila, proč teď tak tlačí na pilu techniky a nabízí věci jako nikdo jiný - 14 - Mazda Vision Coupe 2017 oficialni sada 01Mazda vysvětlila, proč teď tak tlačí na pilu techniky a nabízí věci jako nikdo jiný - 15 - Mazda Vision Coupe 2017 oficialni sada 02Mazda vysvětlila, proč teď tak tlačí na pilu techniky a nabízí věci jako nikdo jiný - 16 - Mazda Vision Coupe 2017 oficialni sada 03Mazda vysvětlila, proč teď tak tlačí na pilu techniky a nabízí věci jako nikdo jiný - 17 - Mazda Vision Coupe 2017 oficialni sada 05Mazda vysvětlila, proč teď tak tlačí na pilu techniky a nabízí věci jako nikdo jiný - 18 - Mazda Vision Coupe 2017 oficialni sada 06Mazda vysvětlila, proč teď tak tlačí na pilu techniky a nabízí věci jako nikdo jiný - 19 - Mazda Vision Coupe 2017 oficialni sada 07Mazda vysvětlila, proč teď tak tlačí na pilu techniky a nabízí věci jako nikdo jiný - 20 - Mazda Vision Coupe 2017 oficialni sada 08Mazda vysvětlila, proč teď tak tlačí na pilu techniky a nabízí věci jako nikdo jiný - 21 - Mazda Vision Coupe 2017 oficialni sada 09Mazda vysvětlila, proč teď tak tlačí na pilu techniky a nabízí věci jako nikdo jiný - 22 - Mazda Vision Coupe 2017 oficialni sada 10Mazda vysvětlila, proč teď tak tlačí na pilu techniky a nabízí věci jako nikdo jiný - 23 - Mazda Vision Coupe 2017 oficialni sada 11Mazda vysvětlila, proč teď tak tlačí na pilu techniky a nabízí věci jako nikdo jiný - 24 - Mazda Vision Coupe 2017 oficialni sada 12
Také některé koncepty, jako třeba Vision Coupe, jsou důkazem toho, že Mazda touží po přiblížení se drahým značkám. Stále však musí zapracovat na kvalitě svých aut, stejně jako je třeba vylepšit dealerskou síť

Zdroje: Autocar, Auto News

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše