Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
McLaren odhalil detaily k novému, revolučnímu motoru, nepotřebuje ani zpátečku
27.5.2021 | Petr Prokopec
Pro Brity je to nepochybně obrovská změna, neboť po letech používání jediného, osmiválcového motoru přichází s něčím docela jiným. A menší revoluce je to i pro celý svět aut, je to zatím jediný hybridní vůz s převodovkou bez zpátečky.
Nový McLaren Artura jsme si mohli představit již v únoru. Jakkoliv je otázkou, zda si toho ve výsledku někdo všimnul. Britové totiž v případě designu nejsou zrovna inovativní, načež se může zdát, že nabídka se rozrostla jen o další specifickou verzi existujícího modelu. V tomto případě bychom ale nemohli být dále od pravdy, neboť Artura je zcela nový vůz, který je navíc jako první osazen zbrusu novým šestiválcem. Ten se o pohon nestará sám, k ruce má i elektrickou jednotku a lithium-iontové baterie o kapacitě 7,4 kWh.
Už v úvodním představení jsme zmínili, že Artura nedostala klasickou zpátečku. Má sice osmistupňovou převodovku, nicméně všechny rychlosti jsou určené pro jízdu vpřed. Couvání v případě potřeby obstarává pouze zmiňovaný elektromotor přispívající k jízdě svými 95 k a 225 Nm. Může pracovat i samostatně, mělo by se s ním dát ujet až 30 kilometrů při maximální rychlosti 130 km/h. Hlavním benefitem je však nízká hmotnost - 15,4 kg představuje polovinu obvyklé porce.
Dietou byl doprovázen i vývoj šestiválce, který váží 160 kilo, oproti dosud užívaným osmiválcům je tedy lehčí o 50 kg. Automobilka zároveň použila poměrně široký úhel rozevření válců (120 stupňů), což jí umožnilo usadit jednotku o 4 centimetry níže. Do vzniklé prohlubně mezi válci navíc mohla usadit turbodmychadla, takže ve srovnání s osmiválci nový agregát potřebuje na šířku o 220 mm méně prostoru. Stejně tak je i o 190 mm kratší, neboť McLaren musel vytvořit dostatek prostoru pro elektrickou jednotku.
Sám benzinový motor produkuje 585 koní a 585 Nm, celkově tak lze od soustavy čekat až 680 koní a 720 Nm. Výkonové špičky obou jednotek jsou sladěné, točivý moment však má u obou agregátů trochu odlišný průběh. Přesto vůz dává možnost můžete odstartovat z místa bez jediné prodlevy, a není tedy až tak překvapivé, že stovku zdolá Artura za 3 sekundy, dvoustovku za 8,3 sekundy a třístovku za 21,5 sekundy. Nejvyšší rychlost je pak elektronicky omezena na 330 km/h.
Nový šestiválec má litrový výkon 195 koní, což jej podle Richarda Jacksona, šéfa divize pohonných jednotek u McLarenu, řadí mezi nejlepší jednotky. „Jen Senna a Elva jsou na tom lépe.“ Ve srovnání s těmito extrémy sice Artura produkuje o trochu méně razantnější soundtrack, ovšem ani v tomto ohledu si zákazníci stěžovat nebudou. „Výfuky byly maximálně prodlouženy, aby se ven dostal jen ten nejlepší možný zvuk. Kromě toho jsou osazeny i rezonátorem, který vše umocňuje,“ dodává Jackson.
Jakkoliv se tedy britská novinka od svých sourozenců vizuálně až tak moc neliší, pod kapotou skrývá diametrálně odlišnou techniku. A přestože došlo na downsizing, výkony hodné supersportů zůstávají. McLaren si je navíc vozem natolik jist, že k němu dává standardně pětiletou záruku. Objednávky je přitom možné adresovat dealerům již nyní, první vozy nicméně dorazí až na podzim. Ceny pak na britském trhu startují na 185 500 librách (cca 5,5 mil. Kč).












Hnací ústrojí nového hybridního sporťáku Artura disponuje 680 koňmi a 720 Nm. Veškerý točivý moment přitom máte k dispozici za šest desetin sekundy od sešlápnutí plynového pedálu. Foto: McLaren
Zdroj: McLaren
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Obří loď se 746 elektrickými auty na palubě vzplála uprostřed oceánu, teď jen bezvládně čeká na svou poslední hodinu
5.6.2025Nové stolní hodiny Bugatti stojí samy o sobě víc než spousta výjimečných sporťáků, je to přitom kýč jako hrom
5.6.2025VW se rychle zbavil 20 tisíc zaměstnanců, další čekají omezení. Litovat nemusí, na cestu dostávají pohádkové peníze
5.6.2025Ve své době nejlevnější 400koňové auto Evropy jde dnes koupit sotva jeté prakticky za babku, jede až 295 km/h
5.6.2025Vyhozený šéf Stellantisu uznal chybu, bojovat proti velkým motorům byl fatální omyl. Jeho nástupci ho rychle napravili
5.6.2025
Živá témata na fóru
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB