Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
McLaren P1 2013 v detailech: z 0 na 200 km/h zrychlí za 7 s
26.2.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
McLaren bez delšího váhání doplnil únik fotek dalšími technickými daty, naměřenou dynamikou i cenovkou. Připravte si 25,7 milionu Kč.
Dnešní „nezřízené“ šíření prvních záběrů produkčního McLarenu P1 nemělo dlouhého trvání. Jak jsme předpokládali, automobilce se vysmekly jen pár hodin před zveřejněním oficiální tiskové zprávy, která je tímto na světě a odhaluje dosud nepoznané.
Britská automobilka nám již před několika dny prozradila výkony hybridní pohonné jednotky - dvakrát přeplňovaný osmiválec o objemu 3,8 litru zajistí při plném zatížení výkon 737 koní a 720 newtonmetrů, elektromotor k tomu navíc přidá 178 koní a 260 Nm. Zapojením obou agregátu je vůz schopen krátkodobě vyprodukovat a přenášet na sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku Graziano až 916 koní a 900 newtonmetrů.
McLaren věří, že tyto parametry učiní z jejich nového díla něco jako silniční Formuli 1 a nejméně na čtvrť století z něj udělají nejrychlejší produkční automobil na světě. To jsou bezpochyby docela odvážná tvrzení vzhledem k elektronicky limitované maximální rychlosti na „jen“ 350 km/h. Generální ředitel Antony Sheriff však má své vysvětlení: „Našim cílem nebylo mít nutně nejrychlejší vůz, pokud jde o jeho maximálku. Chtěli jsme absolutní špičku a nejuspokojivější silniční auto na okruhu. Tohle totiž považujeme za skutečný test všestrannosti a je pro nás mnohem důležitější, než samotné technické parametry,“ upozorňuje Sheriff.
Přesto by asi bylo bláhové myslet si, že když P1 zaostává za svým předchůdcem F1 o 22 km/h, jde o pomalý stroj. Z 0 na 300 km/h akceleruje za méně než 17 sekund a je tedy o pět sekund rychlejší. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá méně než tři vteřiny a dvojnásobek pokoří pod sedm sekund.
Že to McLaren myslí s ježděním na závodní dráze asi vážně, dokládají také dva další důležité parametry. Britové se o nich v oficiální tiskové zprávě nezmiňují, kolegové z Autocaru nicméně tvrdí, že P1 váží pouze 1 400 kg a při maximálním nasazení vygeneruje přítlak až 600 kg. Koly vzhůru tím pádem nový supersport jezdit nebude a oproti F1 vážící 1 140 kg také dost přibral, ale figuru má pořád skvělou, třeba vzhledem k Porsche 918 Spyder o hmotnosti 1 700 kg.
Nový McLaren stojí na pneumatikách Pirelli P Zero Corsa a adekvátní zpomalení zajišťuje brzdový systém Akebono. Japonský partner dodal tužší karbon-keramické kotouče nové generace se zrcadlově vyleštěným povrchem, které se podle automobilky svými parametry blíží brzdám závodních vozů série GT3 a dosud je údajně na silničním voze nepoužil.
Kolegové z Autocaru kromě jiného také zjistili, že vidlicový osmiválec nenese interní kód M838T, nýbrž M838TQ, přičemž poslední písmeno signalizuje nejen značný nárůst výkonů, ale také novou klikovou hřídel nebo například větší turbodmychadla. Jak už jsme se zmiňovali minule, elektromotor zde neslouží pouze k popostrčení vpřed, případně nutnému snížení papírové spotřeby a emisí, ale McLaren rovnou přiznává, že jeho instantní nasazení (pokud jsou tedy akumulátory o zatím stále neznámé kapacitě nabité) redukuje turboefekt, vylepšuje reakce na plyn ve všech režimech a dále vyhlazuje momenty řazení automatu.
Při ubrání plynu, brzdění nebo jízdě z kopce se samozřejmě mění na generátor a dobíjí baterky. Ty skutečně nebudou nijak velké. McLaren uvádí dojezd v čistě elektrickém režimu pouze „20 kilometrů“ a navíc „v městských rychlostech do 50 km/h“.
Zpočátku se říkalo, že Britové vyrobí kolem 500 aut, dnes ale víme, že jich nebude ani tolik. Produkce je „striktně omezena“ na 375 kusů, přičemž každý zájemce bude mít možnost individualizovat svou objednávku prostřednictvím oddělení McLaren Special Operations. Kam až bude možné zajít s cenovkou, automobilka neprozradila, základ ale bude za 866 tisíc liber, v přepočtu asi 25,7 milionu korun.
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2013.
Hmotnost P1 činí 1 400 kg, je tedy o rovných 300 kg lehčí než Porsche 918 Spyder
Zdroje: McLaren Automotive, Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před hodinou - Dodnes úplně nový, totálně oholený Ford Focus první generace může být váš, při jeho jednoduchosti je to auto navěky
před 2 hodinami - Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před 4 hodinami - Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
včera - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
včera
Živá témata na fóru
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 09:17 - HondaMan
- Onboard videa 04.25. 08:36 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz