Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
McLaren X-1: šílenost pro sraz Batmana s Draculou
18.8.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Aplikovat designový jazyk minulého století na moderní supersport nemusí být vždy výhrou. Ani pro McLaren s výkonem 625 koní.
Před pár dny jsme s nadšením koukali na fotografie závodního konceptu MP4-12C Can-Am, které by málokdo mohl vytknout nedostatek dramatičnosti. Právě to - a možná až „přílišná dokonalost” - je novému McLarenu vyčítáno nejvíce. S odhalením zakázkového konceptu X-1 na Pebble Beach však máme pocit, že značka možná zašla až příliš daleko.
Touha vzepřít se konvencím čiší z vozu na všechny strany. I když každému (a my jsme jedněmi z nich) asi nebude tato vizáž po chuti. Naštěstí se jedná o první vlaštovku divize McLaren Special Operations (MSO), která se zabývá individuálními přáními zákazníků. Sériová výroba konceptu X-1 tak nehrozí, stejně jako se zřejmě nikdy nedovíme, komu vlastně vůz patří.
Poprvé totiž anonymní klient kontaktoval Rona Dennise, šéfa značky, již před třemi roky. Tedy před samotným představením standardní verze MP4-12C. S ředitelem MSO Paulem MacKenziem a šéfdesignérem McLarenu Frankem Stephensonem si poté na tři hodiny sednul do ústraní, aby mohli v klidu prodiskutovat veškerou inspiraci.
Ačkoliv totiž neznámému šťastlivci trůní v garáži McLaren F1, Mercedes-Benz SLR McLaren a nyní i standardní verze MP4-12C, pro zakázkový unikát si chtěl vypůjčit designové kličky z 40. - 70. let minulého století. Konkrétně z vozů Facel Vega (1961), Chrysler D´Elegance Ghia (1953), Buick Electra (1959), Mercedes-Benz 540K (1939) a Citroën SM (1971).
Další inspiraci pak poskytly přívěsy značky Airstream, pero Thomas Mann Montblanc, velké piano či hodinky Jaeger-LeCoutre, které jsou spojeny spíše s další britskou značkou Aston Martinem. Poněkud překvapivě pak Mackenzie uvádí i černobílou fotografii Audrey Hepburn. Nebo lilek, který si klient vybral zřejmě pro jeho aerodynamický tvar.
Ani několikahodinová konzultace ale pro anonymního zákazníka nebyla dostatečná. Proto oslovil i designéry mimo McLaren, aby přišli se svými návrhy. Nakonec však dal zelenou projektu stylisty Hong Yea, který je zaměstnancem automobilky. A to především proto, že jeho návrh vůbec nekorespondoval s koncepcí vozu. Tedy s uprostřed uloženým motorem.
Karbonový retro-kabát spíše odpovídá stylizaci, kdy vůz má vpředu motor, jenž pohání zadní kola. Díky tomu je o 109 mm delší než standardní verze a také o 188 mm širší. Linie střechy je od silnice stejně vysoko jako u MP4-12C, shodný zůstává samozřejmě také rozvor. A výkon 625 koní, kterým se pyšní druhá série McLarenu.
Také hmotnost 1 400 kg odpovídá běžnému provedení, přesné zrychlení a nejvyšší rychlost však McLaren) neoznámil. Neměly by se však příliš lišit, i když se dá předpokládat, že X-1 zřejmě nikdy na žádném závodním okruhu neuvidíme. Na to je příliš cenný a jedinečný. A to přesto, že jeho výroba vlastně ani nezabrala rok, neboť oddělení MSO bylo oficiálně založeno v srpnu 2011.
Za krátký časový úsek zřejmě může i takřka standardní interiér zdobený červenou kůží Harissa Red Nappa nebo karbonovým obložením, do nějž jsou pro větší pevnost vetkány titanová vlákna. Kromě toho byly veškeré hliníkové ovladače potaženy niklem, aby lépe odolávaly zubu času. I když uvnitř vyhřívané garáže asi koroze nebude mít jedinou šanci.
My ale mnohem více doufáme v to, že divize MSO neskončí pouze s konceptem X-1. Zvláště když v poslední době se pro individualizaci MP4-12C rozhoduje více než 20 procent zákazníků. Snad některý z nich bude mít lepší vkus, až požádá o X-2. I když proti gustu...












X-1 je prvním dílem speciální divize McLaren Special Operations, která se zabývá individuálními přáními zákazníků
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Hromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025Jedno z nejrychlejších aut planety se postavilo 370koňové motorce, převálcovala ho při jízdě po zadním
28.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Honda se zbavuje Chantry: rozchod je kompletní, i za cenu ztráty sponzora včera 14:31
- Qualifying 8h Suzuka: Honda před BMW včera 11:29
- Iannone končí po sezóně v týmu Go Eleven včera 10:03
- Suzuka 8h - první kvalifikace včera 08:38
- Kalendář MS-Superbike 2026 31.7.2025
Nejčtenější články
BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Další firma slibuje převratné nové baterky s bleskovým dobíjením, reálně ale auta pořád používají baterie pro notebooky z roku 1985
4.7.2025Porsche chce po fiasku elektrického Macanu vrátit spalovací motory i přímo jemu, je s tím ale zoufale pomalé
4.7.2025První tuningová firma se pokusila napravit vzhled nových SUV BMW, míru její úspěšnosti posuďte sami
4.7.2025Zákazníci a fanoušci Audi už jsou tak zoufalí, že natočili hodinový film volající po tom, aby firma zastavila svůj úpadek
5.7.2025
Živá témata na fóru
- Video a Nordschleife, the best of 08.01. 20:00 - qrs13
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 08.01. 17:18 - pavproch
- Rychlodotazy 07.31. 13:47 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.31. 06:45 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 07.30. 17:16 - pavproch
- Sen se stal skutečností - wtf?!? 07.30. 17:14 - pavproch
- Politický koutek 07.30. 16:59 - Stepan
- IT poradna 07.30. 14:31 - hyundaiclub