McLaren: dvanáctiválce už patří jen do muzea

V automobilce McLaren někteří lidé zcela vážně tvrdí, že atmosférický dvanáctiválec je věcí minulosti a čím menší motor je, tím lepší.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

McLaren: dvanáctiválce už patří jen do muzea

7.8.2012 | Miro Mihálik | 3 příspěvky

McLaren: dvanáctiválce už patří jen do muzea

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

V automobilce McLaren někteří lidé zcela vážně tvrdí, že atmosférický dvanáctiválec je věcí minulosti a čím menší motor je, tím lepší.

Britská sportovní značka McLaren už nějaký ten pátek naznačuje, že nástupce slavného modelu F1 půjde cestou downsizingu a místo atmosférického dvanáctiválce dostane dvakrát přeplňovanou V8 o objemu 3,8 litru, původem ze současné MP4-12C. Rozdíl má být v naladění na 700 až 800 koní a doplnění spalovací jednotky hybridní technologií zvyšující celkový potenciál vozu někam k 900 až 1 000 koňským silám.

Jakkoli se biturbo příznivcům fenomenální pohonné jednotky V12 od BMW nemusí líbit, McLaren měl nesporné právo rozhodnout se po svém a zvážit, jakým způsobem se dopracuje ke kýženému výkonu a nakonec i v tom, v jaké výši nechá své zákazníky platit pokuty za nadlimitní emise oxidu uhličitého.

Pokud tedy McLaren uznal, že tabulkově vše mluví ve prospěch menšího, turbodmychadly živeného agregátu doplněného elektromotorem, nemusíte s tím souhlasit, ale tak to zkrátka bude. A buď se s tím klientela a příznivci smíří, nebo nesmíří, každopádně vliv na zítřejší východ slunce to nemá a jen čas ukáže, jestli se Britové rozhodli správně.

Poněkud méně logiky ale skýtá, když se automobilka jako je McLaren snaží ústy svého vysoce postaveného představitele udělat za svou minulostí možná až zbytečně hrubou čáru. „V12 je věcí minulosti. Motor patří do muzea,“ řekl výkonný ředitel McLarenu Antony Sheriff na adresu dvanáctiválce v rozhovoru pro nizozemské Autovisie. „Dvanáctiválec byl hnací silou F1 v devadesátých letech a ta doba je pryč. Je skoro nemožné vyvinout efektivní V12 tak, aby vyhovoval potřebám zákazníků i vlád.“

Sheriff dále uvedl, že přeplňované motory V8 můžou nabídnout stejné výkony při nižší hmotnosti, větší jednoduchosti a menším počtu pohyblivých součástek, které by zvyšovaly jeho vnitřní tření. Kromě toho jsou kompaktnější a úspornější. V tom má výkonný ředitel McLarenu jistě pravdu, stejně jako by měl v rozhovoru s Sheriffem pravdu ten, kdo by mu podle stejné logiky navrhoval použít vyladěný čtyřválec, tříválec nebo dokonce dvouválec.

Jestli dojde v McLarenu i na ještě menší jednotky, to zatím není jisté. Podobný postup ale Sheriff připustil - V8 je prioritou, šestiválce ale nevyloučil. Podle něj mají výhodu v ještě nižší hmotnosti a menších rozměrech. Copak si asi o jeho výkladu dokonalého supersportu budou myslet U Lamborghini, Pagani a Ferrari?


McLaren: dvanáctiválce už patří jen do muzea - 1 - McLaren F1 1993 01McLaren: dvanáctiválce už patří jen do muzea - 2 - McLaren F1 1993 02McLaren: dvanáctiválce už patří jen do muzea - 3 - McLaren F1 1993 03McLaren: dvanáctiválce už patří jen do muzea - 4 - McLaren F1 1993 04McLaren: dvanáctiválce už patří jen do muzea - 5 - McLaren F1 1993 05McLaren: dvanáctiválce už patří jen do muzea - 6 - McLaren F1 1993 06
Atmosférické dvanáctiválce jsou podle McLarenu zastaralé...
McLaren: dvanáctiválce už patří jen do muzea - 7 - McLaren F1 2013 P12 ilustrace Iacoski 04McLaren: dvanáctiválce už patří jen do muzea - 8 - McLaren F1 2013 P12 ilustrace Iacoski 05McLaren: dvanáctiválce už patří jen do muzea - 9 - McLaren F1 2013 P12 ilustrace Iacoski 06
...a budoucnost patří přeplňovaným V8 a V6

Zdroj: Autovisie přes Motor Authority, Ilustrace: Iacoski

Miro Mihálik

Diskuze 3 příspěvky

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše