Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes ukáže nástupce propadáku, který si nekoupilo ani 100 lidí. Už neřeší, co zákazníci chtějí
9.5.2022 | Petr Miler
V historii Mercedesu bychom stěží našli podstatně větší přešlap, bylo to problematické auto z hlediska fungování i ceny. A podle toho se také prodávalo. Vstup do stejné řeky by zarazil, ale ne ve chvíli, kdy šéf firmy říká, že na trh nebude čekat, vytvoří ho.
V posledních týdnech jsme opakovaně položili otázku, jaká je vlastně skutečná cena elektromobilů. A neměli jsme na ni odpověď. Ona suma totiž nemá nic společného s tou, kterou vidíte na cenovkách automobilek - trh je všemožnými regulacemi pokřiven do takové míry, že cena placená zákazníky nereflektuje prakticky nic hmatatelného. I když kupec nedostane jedinou korunu dotace, mechanismy EU na pozadí od ještě celkem známých pokut za emise CO2 až po téměř neviditelné machinace s poskytováním úvěrů na „zelené” a „nezelené” projekty, se postará o takové zkreslení, že skutečnou cenu spočítat už ani nelze.
Nebylo tomu tak vždy. V roce 2012, tedy v době, kdy výše popsané mechanismy byly teprve v plenkách, vstoupil do prodeje Mercedes SLS Electric Drive. A byla to rána hlavně po finanční stránce. Elektrický sporťák třícípé hvězdy sice zaujal výkonem až 751 koní, ovšem zákazníci za něj museli zaplatit neskutečných 416 500 Eur, dnes asi 10,4 milionu korun. To z vozu dělalo daleko nejdražší Mercedes vůbec - levnější byla i vrcholná benzinová varianta Black Series, která při nižším výkonu (631 koní) zvládala zrychlení na stovku o něco lépe (3,2 sekundy versus 3,9 sekundy) a uměla jet až 315 km/h.
Takové dynamice se elektrické provedení nemohlo rovnat kvůli své hmotnosti i dalším technickým limitů. Baterie o kapacitě 60 kWh totiž vystačily na teoretický dojezd pouze 250 km, který navíc vycházel z cyklu NEDC. Vzhledem k tomu, že jde o ekvivalent asi 15 litrů nafty, stačilo ujet pár desítek kilometrů ostrým tempem a bylo po ježdění. Není tedy divu, že Mercedes nezvládl prodat ani sto exemplářů, přesné číslo nikdy nezveřejnil.
Za dalších 10 let se vývoj posunul, sportovní elektromobil lze dnes udělat výkonnější, lehčí, praktičtější a pravděpodobně i levnější. Rozdíl ale z podstaty nemůže být dramatický - pokud byste autu dali větší jak 100kWh akumulátory (což je pořád ekvivalent asi 25litrové nádrže), bude tak těžký, že jej vybrzdí Trabant a stejně nedojede nikam. Ani tak nebude lehký v jakémkoli smyslu tohoto slova, i tak bude mít akční rádius v řádu desítek kilometrů při rychlé jízdě (ani menší a lehčí a slabší Tesla Model 3 Performance nezvládne víc), i tak bude drahý. V racionálně fungujícím prostředí by se do stejné řeky nikdo nevrátil, v takovém se ale nepohybujeme, a tak Mercedes přesně to udělá.
Na setkání špiček automobilového průmyslu Future of the Car, který pořádá magazín Financial Times, se sám šéf automobilky Ola Källenius nechal slyšet, že firma už příští týden ukáže nový sportovní elektrický model od AMG, v podstatě nástupce propadáku z hloubi minulé dekády. Žádné podstatné detaily neprozradil, tedy krom faktu, že půjde o vůz vyvinutý od nuly a že půjde o předobraz produkční verze plánované na rok 2025.
Když pak byl konfrontován s výše zmíněným a těžko zpochybnitelným, vlastně ani průmyslem nezpochybňovaným faktem, že po elektrických autech existuje jen velmi omezená poptávka a nepřichází jako řešení reagující na představy zákazníků, řekl pozoruhodnou věc. Mercedes prý chce jít „all-in” do elektromobilů, jakmile to bude možné a chce „trh s elektrickými auty vytvořit, ne čekat, až vznikne”. To je fascinující - některé automobilky už to, že přání zákazníků ignorují, ani nenaznačují mezi řádky, říkají to naplno. Nevíme o případu, kdy by někdo s takovým přístupem dlouhodobě uspěl, protože bez uspokojování potřeb zákazníků nemůže být žádný produkt skutečně úspěšný. Ale uvidíme, jak si s ním povede Mercedes.








Mercedes-Benz SLS AMG Electric Drive se stal jedním z největších propadáků Mercedesu v jeho historii, při ceně více než 10 milionů korun neoslovil ani 100 lidí. Přesto brzy ukáže koncept auta ušitého podle podobného receptu a otevřeně říká, že už ho nezajímá, co lidé chtějí. Foto: Mercedes-Benz
Zdroje: Autocar, Financial Times' Future of the Car Summit
Bleskovky
  Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
  Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
  Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nejnovější články
 Muž za drobné pořídil odepsaný Range Rover na přestavbu, až pak zjistil, co koupil. Teď ho prodá za miliony
před 10 hodinami
 „Továrny tu zůstanou, ale vám už patřit nebudou.” Manažer nastínil budoucnost autoprůmyslu v EU, během pár let pojdou všichni
včera
 Nová levná auta značky financované Jeffem Bezosem nebudou mít ani jeden oficiální servis, je to menší revoluce
včera
 Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
včera
 Přechod Volva na elektrická auta „bez jakýchkoli kdyby a ale” končí totálním fiaskem. Prodeje kolabují, firma už ví, že „to nemůže diktovat”
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva 
    
    
    
  
      
      
      
    