Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes musí být zoufalý, pokud věří, že mu nechtěné elektromobily prodá Formule 1, která je kategoricky odmítá
4.5.2023 | Petr Miler
Rčení o tonoucím, který se chytá i stébla, připomínají slova technického šéfa Mercedesu. Ten musí nejlépe vědět, jak nekonkurenceschopným produktem dnešní elektromobily jsou, doufá tedy v to, že mu je pomůže prodat účast ve Formuli 1. Zrovna její šéf ale říká, že elektrická nebude nikdy.
Jsou značky, které v relativně úspěšný přechod na ryze elektrický pohon věřit mohou. A pak jsou tu takové, které s ním snad ani nemohou nenarazit. Že mezi ty druhé jmenované patří česká Škoda se svými plány naprosto ignorujícími realitu života jejích zákazníků, asi nemusíme Čechům nebo Slovákům připomínat, ve velmi ošemetné situaci se ale ocitá také Mercedes.
V jeho případě jistě nebude zásadním problémem cena elektrických aut, jejich využitelnost a především charakter jeho zákazníků ale může být nepřekonatelnou překážkou. Klíčovou klientelou značky jsou starší, konzervativně uvažující lidé, kteří z většiny nechtějí o elektromobilech ani slyšet. A není to jen statistika, neboť znám celkem dost dlouholetých klientů Mercedesu. Nemluvím tedy o lidech, kteří koupili vůz třícípé hvězdy „náhodou” proto, že v reklamě byl nabízen na operativní leasing za 11 999 Kč za měsíc, ale o těch, kteří si stuttgartská auta pořizují zcela samozřejmě jako na běžícím pásu a ke značce si vybudovali silné pouto. Ti obvykle nechtějí slyšet ani o dobíjecích hybridech, natož pak o elektrickém pohonu.
Mercedes tak značně riskuje ztrátu právě této klientely, která je pro něj zaručeně nejvíce výtěžná. Proč to dělá, nás míjí. Kdyby následoval regulace EU, protože mu nic jiného nezbývá, takže do roku 2035 držel v prodeji v maximální míře spalovací motory a pak se pokusil využít syntetických paliv alespoň pro část své nabídky, nikdo by mu nic nemohl vyčítat. Realita je ale opačná - automobilka chce být papežštější než papež a ze slov šéfa firmy skoro mrazí. Není divu, že to tradiční klientela bere jako kudlu vraženou do zad.
Nejde ale jen o to, Mercedes tím v prvé řadě může vrazit kudlu sám do sebe a zjistit, že tudy cesta vůbec nevede. Už teď si je zjevně vědom toho, že hraje velmi riskantní hru s nejasným výsledkem, a tak nesází na technickou a ekonomickou racionalitu, ale na slepou víru. Nejnověji se tak vytasil s tím, že mu elektromobily prodá... jeho účast ve Formuli 1.
To zní neuvěřitelně samo o sobě a způsob, jakým to rozvádí Markus Schaefer, technologický ředitel Mercedesu, to do lepší polohy nedostává. Podle něj dokáže přenášet know-how z Formule 1 do silničních aut a aktuálně prý i díky tomu zkrátil dobu vývoj nového vozu od konceptu po sériovou výrobu z průměrných 58 měsíců na 40 měsíců a něco. F1 mu prý také pomáhá s efektivitou, mimo jiné aerodynamickou.
„Máme výhodu ve Formuli 1, kterou ostatní nemají,” řekl Schaefer pro agenturu Reuters. „Tesla to nemá. Jiné týmy to nemají,” dodal. Neříkáme, že z F1 nelze v tomto smyslu vydolovat vůbec nic, ale že by šlo nějakou podstatnou konkurenční výhodu? O tom si dovolíme silně pochybovat.
Jednak je tu technický rozměr, kdy ef-jedničky dávno nemají se silničními auty společného prakticky nic ve zcela obecné rovině. A i drobná pojítka se ztrácí - pohon F1 je hybridní a přes jisté technické změny pro druhou polovinu dekády bude dominantně spalovací, tehdy už Mercedes spalovací auta nechce prodávat skoro vůbec. Aerodynamická expertíza má svou hodnotu, ale priority závodních a silničních aut jsou opět jinde. Spousta klíčových komponentů je navíc dnes standardizovaná, takže je ve stejné podobě používají všichni.
Možná důležitější rozměr je ale marketingový. Mercedes bude svou účastí v F1 soustavně dokazovat, že bez spalovacích motorů nejlepší auta světa nemohou fungovat, to má být ta spása? Navíc je tu postoj samotné Formule 1, která stoprocentní elektrifikaci rezolutně odporuje, její šéf otevřeně hovoří o limitech elektrických pohonů a říká, že F1 nebude elektrická nikdy. Ne další 2 roky, 5 let nebo 13 let, ale nikdy. Nikdy.
Pokud si Mercedes myslí, že mu zrovna tohle pomůže s bojem v obracení jeho konzervativní klientely na elektrickou víru, pak potěš pánbůh. Přijde nám to jen jako ryzí projev zoufalství v předem prohraném boji.



Ef-jedničky Mercedesu sází a dál budou sázet hlavně na spalovací motory. A vedení F1 přechod na elektřinu rezolutně odmítá. Jak má něco takového automobilce pomoci přesvědčit klientelu, že elektrické auto je ta jediná správná cesta? To nám skutečně uniká. Foto: Mercedes-AMG F1 Team
Zdroj: Reuters
Bleskovky
 Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
 28.10.2025
 Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
 27.10.2025
 Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
 26.10.2025 (1)
Nové na MotoForum.cz
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? včera 16:00
- Týmy a jezdci WSBK 2026 včera 10:37
- Vyhazov manažera komplikuje Salačovu pozici 29.10.2025
- Jose Antonio Rueda může odletět domů 29.10.2025
- Pozitivní zpráva z Kuala Lumpur 29.10.2025
Nejnovější články
 Legendární „Sennova” Honda se skutečně vrátí i s motorem V6 bez turba a ručním řazením, má to jen jeden háček Legendární „Sennova” Honda se skutečně vrátí i s motorem V6 bez turba a ručním řazením, má to jen jeden háček
 před 11 hodinami
 Korejská Škoda Kamiq v bazarech láká nízkými cenami. Dost prostoru nabízí i s motory, které nové už nekoupíte Korejská Škoda Kamiq v bazarech láká nízkými cenami. Dost prostoru nabízí i s motory, které nové už nekoupíte
 včera
 Prodeje aut v Evropě dál táhnou spalovací motory. Má je 84 procent nových vozů, odbyt elektromobilů visí na 4 zemích Prodeje aut v Evropě dál táhnou spalovací motory. Má je 84 procent nových vozů, odbyt elektromobilů visí na 4 zemích
 včera
 Nová Mazda s Wankelem je zpátky, sází ale na kontroverzní techniku a snad ještě kontroverznější vzhled Nová Mazda s Wankelem je zpátky, sází ale na kontroverzní techniku a snad ještě kontroverznější vzhled
 včera
 Odvolaný šéf Stellantisu to s Teslou vidí bledě, do 10 let prý může jít definitivně ke dnu Odvolaný šéf Stellantisu to s Teslou vidí bledě, do 10 let prý může jít definitivně ke dnu
 včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
 tisková zpráva
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
 tisková zpráva
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
 tisková zpráva
- Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
 tisková zpráva
- OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
 tisková zpráva
- Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
 tisková zpráva
 

 
    
    
    
   
      
      
      
    
 RSS
 RSS Facebook
 Facebook Twitter
 Twitter