Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes ovládlo downsizingové šílenství, nevhodně malé motory nacpe i do aut, kde to nedává už žádný smysl
28.6.2022 | Petr Prokopec
Mohlo by se zdát, že éra downsizingu už je za námi a přednost nyní dostávají jiná řešení, Mercedes ale jako by se najednou rozhodl dohnat, co roky „zanedbával”. Pokud vás sázka na čtyřválce u třídy C ze židle nezvedla, totéž u velkých SUV už by mohlo.
V první dekádě tohoto milénia začaly automobilky ve velkém prosazovat downsizing, tedy zmenšování objemů a počtu válců spalovacích motorů. Důvodem byla snaha o snížení hlavně papírové spotřeby paliva a jí odpovídajících emisí CO2. Malé jednotky totiž spotřebovávají méně paliva pohonem sebe samých, což dobře vyhovovalo extra-mírnému měřicímu cyklu NEDC. Evropská unie jej však v mezičase nahradila novou procedurou WLTP, která měla udávanou spotřebu více přiblížit té skutečné. To u mnoha výrobců vyústilo v nemalou paniku, neboť se ukázalo, že u mnoha motorů došlo v důsledku downsizingu ke zvýšení emisí škodlivin jako NOx. Rázem tak došlo na nevídané a u některých typů aut se objemnější agregáty vrátily do hry.
Mercedes tuhle hru dlouho hrál jen velmi okrajově a v nabídce ponechával i jinde nevídané množství osmiválců. Nyní tu však máme nové kolo downsizingu, ve kterém Mercedes-Benz hraje první housle. Třícípá hvězda se rozhodla, že maximem se u většiny jejích modelů stane dvoulitrový čtyřválec. To pochopitelně není špatná jednotka, přičemž pod kapotou třídy A či třídy C může dávat smysl. Nejsme si ovšem jisti tím, zda by ji automobilka skutečně měla schovávat i pod kapotu obrovského SUV GLS, jak se momentálně dozvídáme. Už jen proto, že takové provedení nejspíše zákazníky příliš vyhledáváno nebude. Zvláště až se ukáže jeho skutečná spotřeba.
Je totiž třeba si uvědomit, že GLS má 5,2 metru na délku a váží minimálně 2,4 tuny. Tato hmotnost je přitom spojena s hybridizovaným třílitrovým šestiválcem, v případě čtyřválce by tak jistě došlo na odlehčení. Pod dvě tuny by se nicméně SUV tak jako tak zdaleka nedostalo. Zvláště pokud by se automobilka rozhodla rovněž pro použití spalovacího a elektrického ústrojí. Bez hybridizace by nicméně spalovací agregát musela vyšponovat na úroveň variant AMG, což by se ovšem již negativně projevilo na spotřebě a tedy na emisích. Hlavně těch reálných.
Je tedy vskutku otázkou, zda se nakonec dvoulitrový motor M139 pod kapotu vydá či nikoliv. A stejně tak můžeme jen hádat, zda bude mít 381 koní (SL43 AMG), 408 koní (C43 AMG) či 470 koní (C63 AMG). Ve finále přitom může jít i o zhruba 440 až 450 koní, kterých by se měl dočkat Mercedes-AMG GLC63. Také do motorového prostoru kompaktního SUV se totiž nastěhuje hybridní kombo, přičemž elektromotor naladěný na 204 koní bude skrze dvoustupňovou převodovku roztáčet pouze zadní kola.
Ve srovnání se stávajícím osmiválcovým provedením, které disponuje 476 či 510 koňmi, bychom tak na první pohled měli dostat výkonnější modely. Slabší provedení by totiž mělo produkovat 550, silnější pak dokonce 640 koní. Ovšem daný výkon nebudete moci využívat vždy, nýbrž jen do chvíle, než vyčerpáte lithium-iontové baterie. Při pohledu na kapacitu pouhých 6,1 kWh to ovšem rozhodně nebude věčnost, realitou je spíše jen několikeré prudší sešlápnutí plynu, poté na vše zůstane jen spalovací motor.
I v tomto případě se tak vlastně dá pomalu vsadit na reálné zvýšení spotřeby, neboť těžkou techniku sebou budete tahat neustále. I když tedy plynový pedál budete jen lechtat, fyzikální zákony tím zkrátka neošálíte. Nebude tedy překvapivé, když část klientely přejde ke konkurenci, která pro downsizing nehoří. Pro Mercedes se přitom bude jednat hned o dvojitou ránu, neboť na verzích AMG vydělává nejvíce. Pokud ale značka prakticky každým svým krokem naznačuje, že o zákazníky ji už tak moc nejde, nemůže se takovému výsledku divit.
Verze jako GLS Maybach se příchodu čtyřválce rozhodně bát nemusí, i když třeba v takové Číně je patrně možné cokoli. S maloobjemovými jednotkami jsou totiž na největším trhu světa spojeny výrazně nižší daně. Zatím se ale zdá, že dvoulitr dostane pouze základní provedení. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Carscoops, Motor Authority
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Ferrari si nechalo patentovat revoluční řešení spalovacího motoru, snadno obejde i tlaky na elektrifikaci všeho
před hodinou - VW up! se vrátil ze záhrobí. Tohle je Geparda a není to aprílový žert, zadní kola nemá jen naoko
před 3 hodinami - Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před 4 hodinami - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 6 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 03.29. 16:20 - Truck Daškam
- Fiat a vše kolem nich 03.29. 15:38 - M.Z.
- Pneu koutek 03.29. 15:37 - M.Z.
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 03.29. 15:08 - mattonecz
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.29. 12:15 - Čičo
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan