Mercedes prakticky zastavil výrobu v Německu, ukazuje rozsah vracejících se problémů

Pokud máte pocit, že všechno kolem nás se vrací do normálu, pak vězte, že minimálně v automobilovém světě to zdaleka neplatí. Krok třícípé hvězdy je v podstatě zoufalý, nicméně obtížně vyhnutelný.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Mercedes prakticky zastavil výrobu v Německu, ukazuje rozsah vracejících se problémů

28.7.2021 | Petr Prokopec

Mercedes prakticky zastavil výrobu v Německu, ukazuje rozsah vracejících se problémů

/

Foto: Mercedes-Benz

Pokud máte pocit, že všechno kolem nás se vrací do normálu, pak vězte, že minimálně v automobilovém světě to zdaleka neplatí. Krok třícípé hvězdy je v podstatě zoufalý, nicméně obtížně vyhnutelný.

Loňský příchod koronaviru zásadním způsobem ovlivnil automobilovou branži, ne ale jen přímo. S uzavírkami továren, showroomů či změnami nálad zákazníků by se výrobci dokázali popasovat, pandemie ale změnilo také jejich chování i podmínky života. Spíše než v kancelářích byla většina lidí doma, což vedlo ke zvýšenému zájmu o mobilní telefony, počítače a další elektroniku. A právě na toto odvětví se začali upínat firmy vyrábějící čipy, u nichž automobilky po oněch odstávkách stornovaly objednávky jak zběsilé.

Právě tato změna v dodavatelském řetězci nakonec působí celé branži mnohem větší problémy než samotný koronavirus. Výroba čipu totiž zabere zhruba 6 měsíců, vystavění nové továrny na ně pak rok až rok a půl. Ani v jednom případě tedy nejde o chvilkovou záležitost, v prvním případě tu navíc máme přetlak objednávek. Co tedy automobilky dnes objednají, bude dodáno prakticky až příští rok. Skutečně tedy není překvapivé, že k odstávkám dochází i letos. Co ale již zarazit může, to je skutečnost, že ony uzavírky jsou ještě četnější a rozsáhlejší než loni.

Není tomu přitom dlouho, co jsme zmínili, že Škoda si letos udělá delší letní prázdniny, a to právě kvůli nedostatku čipů. Nejedná se přitom o první krok tohoto druhu, výroba byla omezována již v květnu i červnu. Skutečně zde tedy máme stěžejní problém, jehož velikost ještě více než mladoboleslavská automobilka demonstruje Mercedes-Benz. Třícípá hvězda totiž rovněž přistupuje k uzavírání montážních linek v ještě větší míře, v příštích dnech nevyrobí prakticky nic.

Němci totiž zastavili veškerou výrobu v továrnách Rastattu a v Brémách, v Sindelfingenu pojede jen pár montážních linek. To jsou veškeré továrny firmy v Německu a nezůstanou osamocené - uzavřena bude také továrna v Maďarsku. Toto opatření se tedy dotkne desetitisíců lidí a byť v tuto chvíli se počítá s týdenním zastavením, stěží bude poslední. Výhled do budoucna totiž není vůbec dobrý a firma počítá s tím, že letos nevyrobí více aut než loni. Původní plány přitom byly úplně jiné.

Nejde nicméně pouze o dvě výše zmíněné značky, krize skutečně zasáhla celou branži. Uchráněna jí není ani Tesla, která momentálně oznámila, že odkládá příchod modelů Cybertruck a Semi na příští rok. Důvodem je „omezená dostupnost bateriových článků a globální výzvy v dodavatelských řetězcích“. Tedy jinými slovy, kalifornské automobilce chybí nejen čipy, ale nakonec i baterie, a to přesto, že je sama vyrábí.

Otázkou nikoliv za milion, ale spíše za mnoho miliard, pak je, kdy se daná situace zlepší. V tomto ohledu je ale dle analytiků světlo na konci tunelu v nedohlednu. Ostatně již i koncern VW Group již varoval, že to nejhorší teprve přijde v druhém pololetí. Nedostatek čipů pak navíc nemá výrobce trápit jen letos, ale i v příštím a možná také v přespříštím roce. Zvláště proto, že většina v Evropě přepíná na elektrifikaci, se kterou je spojena výrazně větší spotřeba aktuálně nejdůležitějšího komponentu světa.


Mercedes prakticky zastavil výrobu v Německu, ukazuje rozsah vracejících se problémů - 1 - Mercedes tovarny Bremy Rastatt omezeni 01Mercedes prakticky zastavil výrobu v Německu, ukazuje rozsah vracejících se problémů - 2 - Mercedes tovarny Bremy Rastatt omezeni 02
Mercedes kvůli nedostatku čipů zastavil výrobu v Brémách a v Rastattu, třetí továrna v Sindelfilgenu pak bude využita jen z malé části. A je pomalu jisté, že o podobných opatřeních letos ještě uslyšíme. Foto: Mercedes-Benz

Zdroj: Mercedes-Benz, Tesla

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše