Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Miliardář z Microsoftu si nechal postavit luxusní jachtu ve stylu válečné lodi, jde z ní skoro až strach
5.5.2023 | Petr Prokopec
Nevíme, jak moc je to dnes šťastná volba, je ale jasné, že v době, kdy tento stroj opouštěl rýsovací prkna, se o skutečné válce tolik nemluvilo. Není to největší ani nejdražší jachta světa, z davu ale dokáže vystoupit velmi přesvědčivě.
V roce 1875 založil tehdy pouze čtyřiadvacetiletý Friedrich Lürssen společnost na výrobu lodí nesoucí jeho příjmení. Zpočátku se specializoval pouze na rybářské čluny a malé trajekty, posléze nicméně vstoupil i na pole sportovních plavidel. V roce 1886 pak dokonce vyrobil vůbec první motorový člun na světě. Od té doby firma jen stoupala výše a výše, načež dnes patří mezi absolutní lídry globálního trhu. Pro šejka Khalifu bin Zayeda pak ostatně postavila jachtu Azzam, která byla s délkou 180 metrů absolutním rekordmanem mezi soukromými plavidly. Momentálně ji pak patří druhé místo.
Nově se Lürssen pochlubil Projektem 1601, který bude brzy dodán jeho kupci. Jeho jméno zatím nebylo oficiálně potvrzeno, má jím ale být Charles Simonyi, maďarsko-americký softwarový inženýra, který vyvinul řadu produktů pro Microsoft, který se mu za to odvděčil miliardami. Jako takový si již před dvěma dekádami mohl dovolit oslovit německou loděnici, která mu dokonce vyrobila na míru několik menších jachet. Tou poslední byl Skat, jehož trup byl inspirován armádními křižníky.
Ve stejném duchu se nese i Project 1601, který již byl pokřtěn na Norn a Simonyiho měl vyjít na více jak 5 miliard Kč. Design měl znovu na starosti dlouholetý partner Němců, tedy společnost Espen Oeino. Odpovídající interiér pak má na svědomí firma Dölker Voges. Norn přitom měří 90 metrů a spadá tak mezi 34 jachet, jejichž délka se pohybuje mezi 90 a 100 metry. Loď se pak plaví pod vlajkou Kajmanských ostrovů, které jsou světovými boháči využívány poměrně často - zaregistrováno je zde hned 1 293 jachet.
Lürssen aktuálně odstartoval námořní testy, po jejich absolvování dojde na slavnostní předání. Simonyi, tedy pokud je skutečně majitelem, se tak ještě bude muset obrnit trpělivostí. Dá se nicméně předpokládat, že nejspíše již půjde jen o pár měsíců, neboť Skat prodal už předloni. Na adresu této 70metrové jachty přitom uvedl, že nechtěl, aby vypadala, jako kdyby jí někdo vyrobil z měkkého sýra. Místo toho mělo jít o plovoucí domov stvořený z oceli a hliníku.
Jak jsme zmínili, Norn je vyveden ve stejném duchu. O pohonu se pak zdroje sice nezmiňují, samotné loděnice nicméně zmiňují přítomnost stabilizátorů a unikátního systému, který dokáže rychlostí blesku deaktivovat veškerou elektroniku. Není tomu ovšem kvůli současným válečným konfliktům, ostatně projekt odstartoval již v roce 2018. Místo toho má tato technika umožnit jachtě bezpečné proplutí i skrze oblasti, které jsou známé svou seismickou aktivitou. Nic to ale nemění na tom, že jachta má styl válečné lodi. A z některých úhlu pohledu z ní jde skutečně strach, však posuďte sami...




Devadesátimetrový Norn měl stát zhruba 5,3 miliardy korun, přičemž loděnice z německých Brém s jeho stavbou začaly již v roce 2018. Foto: Lürssen, tiskové materiály
Zdroj: Lürssen
Bleskovky
 Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
 28.10.2025
 Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
 27.10.2025
 Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
 26.10.2025 (1)
Nejnovější články
 Legendární „Sennova” Honda se skutečně vrátí i s motorem V6 bez turba a ručním řazením, má to jen jeden háček Legendární „Sennova” Honda se skutečně vrátí i s motorem V6 bez turba a ručním řazením, má to jen jeden háček
 před 11 hodinami
 Korejská Škoda Kamiq v bazarech láká nízkými cenami. Dost prostoru nabízí i s motory, které nové už nekoupíte Korejská Škoda Kamiq v bazarech láká nízkými cenami. Dost prostoru nabízí i s motory, které nové už nekoupíte
 včera
 Prodeje aut v Evropě dál táhnou spalovací motory. Má je 84 procent nových vozů, odbyt elektromobilů visí na 4 zemích Prodeje aut v Evropě dál táhnou spalovací motory. Má je 84 procent nových vozů, odbyt elektromobilů visí na 4 zemích
 včera
 Nová Mazda s Wankelem je zpátky, sází ale na kontroverzní techniku a snad ještě kontroverznější vzhled Nová Mazda s Wankelem je zpátky, sází ale na kontroverzní techniku a snad ještě kontroverznější vzhled
 včera
 Odvolaný šéf Stellantisu to s Teslou vidí bledě, do 10 let prý může jít definitivně ke dnu Odvolaný šéf Stellantisu to s Teslou vidí bledě, do 10 let prý může jít definitivně ke dnu
 včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
 tisková zpráva
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
 tisková zpráva
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
 tisková zpráva
- Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
 tisková zpráva
- OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
 tisková zpráva
- Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
 tisková zpráva
 

 
    
    
    
   
      
      
      
    
 RSS
 RSS Facebook
 Facebook Twitter
 Twitter