Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Miliardář z Microsoftu si nechal postavit luxusní jachtu ve stylu válečné lodi, jde z ní skoro až strach
5.5.2023 | Petr Prokopec
Nevíme, jak moc je to dnes šťastná volba, je ale jasné, že v době, kdy tento stroj opouštěl rýsovací prkna, se o skutečné válce tolik nemluvilo. Není to největší ani nejdražší jachta světa, z davu ale dokáže vystoupit velmi přesvědčivě.
V roce 1875 založil tehdy pouze čtyřiadvacetiletý Friedrich Lürssen společnost na výrobu lodí nesoucí jeho příjmení. Zpočátku se specializoval pouze na rybářské čluny a malé trajekty, posléze nicméně vstoupil i na pole sportovních plavidel. V roce 1886 pak dokonce vyrobil vůbec první motorový člun na světě. Od té doby firma jen stoupala výše a výše, načež dnes patří mezi absolutní lídry globálního trhu. Pro šejka Khalifu bin Zayeda pak ostatně postavila jachtu Azzam, která byla s délkou 180 metrů absolutním rekordmanem mezi soukromými plavidly. Momentálně ji pak patří druhé místo.
Nově se Lürssen pochlubil Projektem 1601, který bude brzy dodán jeho kupci. Jeho jméno zatím nebylo oficiálně potvrzeno, má jím ale být Charles Simonyi, maďarsko-americký softwarový inženýra, který vyvinul řadu produktů pro Microsoft, který se mu za to odvděčil miliardami. Jako takový si již před dvěma dekádami mohl dovolit oslovit německou loděnici, která mu dokonce vyrobila na míru několik menších jachet. Tou poslední byl Skat, jehož trup byl inspirován armádními křižníky.
Ve stejném duchu se nese i Project 1601, který již byl pokřtěn na Norn a Simonyiho měl vyjít na více jak 5 miliard Kč. Design měl znovu na starosti dlouholetý partner Němců, tedy společnost Espen Oeino. Odpovídající interiér pak má na svědomí firma Dölker Voges. Norn přitom měří 90 metrů a spadá tak mezi 34 jachet, jejichž délka se pohybuje mezi 90 a 100 metry. Loď se pak plaví pod vlajkou Kajmanských ostrovů, které jsou světovými boháči využívány poměrně často - zaregistrováno je zde hned 1 293 jachet.
Lürssen aktuálně odstartoval námořní testy, po jejich absolvování dojde na slavnostní předání. Simonyi, tedy pokud je skutečně majitelem, se tak ještě bude muset obrnit trpělivostí. Dá se nicméně předpokládat, že nejspíše již půjde jen o pár měsíců, neboť Skat prodal už předloni. Na adresu této 70metrové jachty přitom uvedl, že nechtěl, aby vypadala, jako kdyby jí někdo vyrobil z měkkého sýra. Místo toho mělo jít o plovoucí domov stvořený z oceli a hliníku.
Jak jsme zmínili, Norn je vyveden ve stejném duchu. O pohonu se pak zdroje sice nezmiňují, samotné loděnice nicméně zmiňují přítomnost stabilizátorů a unikátního systému, který dokáže rychlostí blesku deaktivovat veškerou elektroniku. Není tomu ovšem kvůli současným válečným konfliktům, ostatně projekt odstartoval již v roce 2018. Místo toho má tato technika umožnit jachtě bezpečné proplutí i skrze oblasti, které jsou známé svou seismickou aktivitou. Nic to ale nemění na tom, že jachta má styl válečné lodi. A z některých úhlu pohledu z ní jde skutečně strach, však posuďte sami...




Devadesátimetrový Norn měl stát zhruba 5,3 miliardy korun, přičemž loděnice z německých Brém s jeho stavbou začaly již v roce 2018. Foto: Lürssen, tiskové materiály
Zdroj: Lürssen
Bleskovky
Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včera (3)Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025Nové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc Marquez vítězem Tissot Sprintu včera 15:27
- Pole pro Gonzaleze, 7. Salač včera 14:30
- Moto3: Dva Rookies na čele včera 14:29
- Pole Position pro Quartarara v novém rekordu 1:29,324 včera 11:31
- Obava z precedentu: Majitelé v Brně se obávají včera 10:14
Nejnovější články
Němci vrátili život legendárnímu Audi Quattro. Vypadá jako zamlada, má ale skoro třikrát víc výkonu
včeraBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včera (3)Mercedes nechtěl motory V8 nabízet už skoro pro nic, teď otočil a jejich novou generaci chce nacpat takřka do všeho
včeraDědic Fiatu a šéf Renaultu dali EU ultimátum: Buď něco změníte teď, nebo tu zničíte autoprůmysl, za 5 let bude pozdě
včeraBizarní prodlužovač dojezdu Tesly je totální fiasko. Nesmyslné řešení nakonec nedostane nikdo, firma vrací zálohy
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva