Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mini 2014 odhalilo svou techniku, dostane hlavně nový tříválec
30.9.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nové Mini postavené na platformě UKL1 bude také rychlejší, jako první nabídne adaptivní tlumiče. A manuální převodovku s automatickými meziplyny.
Životní cyklus druhé novodobé generace Mini se pomalu chýlí ke svému závěru a už v listopadu uvidíme na autosalonu v Los Angeles dojde k oficiálnímu odhalení jejího nástupce. Ten se záhy vydá do prodeje, čímž nastolí novou éru značky. Vůbec poprvé totiž dorazí hatchback s dvěma páry bočních dveří. Změny pak můžeme očekávat i pod kapotou, i když už nyní víme, že pravověrným fandům ostrého svezení asi příliš radostí neudělají. A to přesto, že nová generace má být rychlejší než ta předchozí.
Nebudeme ale předbíhat, přeci jen do důkladného silničního testu je pořád ještě daleko, neboť automobilka nyní teprve představuje základní technická data. I z těch lze ovšem vyčíst, že novinka se moderním požadavkům přizpůsobuje více než předchozí provedení. Začít můžeme třeba tím, že všechny modely již budou vybaveny systémem start/stop, tedy automatickým vypínáním pohonné jednotky, bez kterého se dříve vrcholné verze jako John Cooper Works obešly.
Než se ovšem dostaneme k vlajkové lodi řady, začneme se základem. Ten dostane nový 1,5litrový tříválec, který bude produkovat 136 koní, točivý moment bude díky přeplňování vrcholit na 220 Nm. Ten navíc bude k mání od 1 250 otáček, díky funkci overboost jej dokonce bude možné krátkodobě navýšit na 230 Nm ve stejném spektru otáček. Totožný objem a počet válců lze poté očekávat i od dieselu, který bude na přední kola posílat 116 koní a 270 Nm.
Přesné údaje o jízdní dynamice a spotřebě prozatím nejsou k dispozici, u „naftožrouta“ však Mini uvádí sedmiprocentní pokles ve srovnání s předchozím 1,6litrovým turbodieselem. Jelikož ten jezdil v průměru za 3,8 l/100 km, měli bychom se u novinky dočkat žíznivosti ve výši 3,5 litru na 100 km, a to v kombinaci s manuální převodovkou (nabídnout má pochybné automatické meziplyny při podřazování), která bude standardem pro všechny pohonné jednotky. Za příplatek však nebude problémem ani koupě automatu.
Zatímco tyto motory budou určené spodní části nabídky, ta vrcholná v podobě modelů Cooper S a John Cooper Works dostane nový dvoulitrový čtyřválec. Ani v jeho případě nebude chybět přeplňování, stejně jako u tříválce tak můžeme očekávat nástup omezovače v 6 500 otáčkách. Na přední kola však tentokráte zamíří 192 koní a 280 Nm (až 300 Nm při overboostu). Verze JCW by pak měla produkovat dokonce 220 koní, zde však chybí oficiální potvrzení.
Jistotu máme v podvozku, jehož základ tvoří nová platforma UKL1. Ta nabízí širší rozchod kol, přičemž vpředu profituje ze vzpěr, zatímco vzadu se objevuje víceprvková náprava. Ta byla přepracována tak, aby poskytla více místa v zavazadelníku a na zadní sedadlech, i v tomto případě ale chybí údaje o objemu nebo třeba centimetrech před koleny a nad hlavou. Stejně tak se pak Mini nezmiňuje ani o redukci neodpružené hmotnosti - vlivem použití lehkých materiálů k ní ale mělo dojít.
Vůbec poprvé se pak ve výbavě Mini objeví elektronické adaptivní tlumiče. Volit bude možné ze dvou režimů - Comfort a Sport - z nichž ten první má zredukovat uskákanou jízdu po dlažebních kostkách nebo tramvajových kolejích. Druhý pak přitvrdí podvozek na takovou míru, že budete moci i nadále vyrážet na okruh. Vše přitom bude ovládat tlačítko v interiéru.
Další novinkou se pak stane inovativní kontrola točivého momentu, který by již neměl tak výrazně zasahovat do řízení, a to především u verzí JCW. Odlehčený by měl být i samotný blok motoru, čímž by následně měl být navýšen komfort také na silnicích s horším povrchem. Parkování by pro změnu mělo usnadnit nové řízení s elektrickým posilovačem s variabilním účinkem, který se u vozů Mini objevuje rovněž poprvé.
Další vylepšení a odlehčení lze očekávat od nových litých kol a brzdného systému, vlivem využití vysokopevnostní oceli pak jistou dietou prošla také karoserie. Zároveň by ovšem měla být navýšena její tuhost. A také bezpečnost, zejména v oblasti kapoty. Ta se totiž v případě srážky s chodcem při rychlostech od 20 do 55 km/h nadzdvihne, aby tak zabránila střetnutí s blokem motoru.
Mimo to ovšem nebude chybět ani silnější integrovaná ochranná klec nebo rozsáhlejší deformační zóny dané většími převisy. To je ale pro dnešek opravdu vše, více informací přineseme nejpozději v listopadu v souvislosti s premiérou v Los Angeles.


Mini oficiálně představilo fotky a data nových motorů. Pokud by vás to zajímalo, pak vlevo je 1,5litrový a vpravo dvoulitrový agregát
Vzhled třetí novodobé generace Mini již několikráte prosákl na světlo světa, teď známe i techniku, tedy skoro vše, skoro...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Hromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025Jedno z nejrychlejších aut planety se postavilo 370koňové motorce, převálcovala ho při jízdě po zadním
28.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Honda krutě poznává následky sázky na downsizing, místo nezdolných jednotek v ruce má na krku hromadnou žalobu za poruchové turbomotory
před 7 hodinamiNejnovějšímu obrněnému speciálu prezidenta Trumpa se směje půl světa. „Golf Force One” ale není vtip, je skutečný
před 8 hodinamiŠéf Jaguaru Land Roveru náhle skončil uprostřed změny zaměření celé firmy, co se teď bude dít?
před 10 hodinamiMechanik ukázal, jak se v elektrickém propadáku VW mění pylový filtr, musíte rozebrat skoro půlku auta
před 11 hodinamiNový šéf Stellantisu řádí jako černá ruka, nařídil rychlý návrat dalšího výdělečného osmiválcového stroje
dnes
Živá témata na fóru
- Video a Nordschleife, the best of 08.01. 20:00 - qrs13
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 08.01. 17:18 - pavproch
- Rychlodotazy 07.31. 13:47 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.31. 06:45 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 07.30. 17:16 - pavproch
- Sen se stal skutečností - wtf?!? 07.30. 17:14 - pavproch
- Politický koutek 07.30. 16:59 - Stepan
- IT poradna 07.30. 14:31 - hyundaiclub