Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Motory bez turba nejsou mrtvé. Tento nabídne neskutečných 1 145 koní
22.8.2018 | Petr Prokopec
Pokud si dnes chcete koupit nové auto s atmosféricky plněným motorem, máte víceméně smůlu, pokud nechcete něco velmi obyčejného nebo velmi neobyčejného. Přesto přijde nový historický vrchol.
Jestliže je objektem vaší touhy atmosféricky plněný motor, v případě koupě nového auta jste vesměs propásli poslední možnost koupě. Tedy za předpokladu, že se pohybujete ve více či méně mainstreamových vodách. Takové agregáty si krom pár modelů Mazdy koupíte už jen do základních modelů a je zřejmě jen otázkou času, než budou eliminovány zcela.
Na prestižnější úrovni dnes atmosféry přežívají a zřejmě ještě chvíli přežívat budou, i když na jisté ústupky se musíme připravit také zde. Pohonné jednotky sice turbodmychadlo či kompresor nedostanou, ovšem bez elektromotoru se již neobejdou. Aby výrobci dosáhli vysokého výkonu, který bude na stejné úrovni či překoná přeplňované jednotky, musí navyšovat i objem. Tím pádem ale letí vzhůru i emise, což je nutné nějak kompenzovat.
Že nejde jen o teorii, naznačilo již před časem Ferrari. Italská automobilka při premiéře modelu 812 Superfast uvedla, že jde o vůbec poslední štaci ryze atmosférické dvanáctiválcové pohonné jednotky. Nástupce již bude hybridizován, neboť pouze tak bude možné překonat stávajících 800 koní. S tímto výkonem je přitom 6,5litrový agregát momentálně vůbec nejsilnější atmosférou instalovanou pod kapotu silničního vozu.
I tak sice půjde nový model charakterizovat jako atmosférický plněný, jistý ústupek tu ale stejně bude. Tímtéž směrem se vydal i Aston Martin, který podle všeho pokoří celý svět. Agregát modelu Valkyrie, který shodou okolností také bude mít dvanáct válců a objem 6,5 litru. V rozhovoru pro magazínu Road & Track totiž zástupce Cosworthu, který pro špičkový Aston Martin vyvíjí pohonnou jednotku, mimoděk řekl: „Proslavili jsme se lámáním rekordů a náš poslední motor, 6,5litrový V12 pro Aston Martin Valkyrie, bude s 1 145 koňmi nejsilnější atmosférou na světě.”
To je ohromující hodnota, je ale třeba zasadit si ji do kontextu. V případě okruhové verze AMR Pro, která byla odhalena v březnu v Ženevě, automobilka uvedla, že její hybridní ústrojí bude produkovat více než 1 115 koní. Výkon by měl být vyrovnán hmotností v poměru 1:1 a zastínit by tím měl i silniční model. Za oněmi 1 145 koňmi bude tedy kromě motoru V12 nejspíše stát i elektrické ústrojí a v tomto naladění se motor dostane jen do okruhového provedení.
Jde samozřejmě jen o předpoklady, Aston Martin spolu s Cosworthem ještě mohou připravit jiné překvapení. Zatím se však zdá, že ryze spalovací ústrojí by mělo nabízet „jen“ okolo 1 000 koní. I to je ale samozřejmě něco neuvěřitelného, přičemž ani nástupce Ferrari 812 Superfast tak vysoko nevystoupá. Britové tedy opravdu budou králi světa, ačkoliv jejich vítězství je tak trochu smutné, neboť konkurovat jím v době premiéry pomalu nebude komu...



Cosworth chystá atmosférické pohonné ústrojí...


















Zatím však není jisté, zda 1 145 koní bude produkovat jen spalovací agregát či celá soustava
Zdroj: Road and Track
Bleskovky
 Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
 28.10.2025
 Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
 27.10.2025
 Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
 26.10.2025 (1)
Nové na MotoForum.cz
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? včera 16:00
- Týmy a jezdci WSBK 2026 včera 10:37
- Vyhazov manažera komplikuje Salačovu pozici 29.10.2025
- Jose Antonio Rueda může odletět domů 29.10.2025
- Pozitivní zpráva z Kuala Lumpur 29.10.2025
Nejnovější články
 Volkswagen se poprvé po letech propadl do ztráty, za kvartál odepsal desítky miliard Volkswagen se poprvé po letech propadl do ztráty, za kvartál odepsal desítky miliard
 před 2 hodinami
 Legendární „Sennova” Honda se skutečně vrátí i s motorem V6 bez turba a ručním řazením, má to jen jeden háček Legendární „Sennova” Honda se skutečně vrátí i s motorem V6 bez turba a ručním řazením, má to jen jeden háček
 včera
 Korejská Škoda Kamiq v bazarech láká nízkými cenami. Dost prostoru nabízí i s motory, které nové už nekoupíte Korejská Škoda Kamiq v bazarech láká nízkými cenami. Dost prostoru nabízí i s motory, které nové už nekoupíte
 včera
 Prodeje aut v Evropě dál táhnou spalovací motory. Má je 84 procent nových vozů, odbyt elektromobilů visí na 4 zemích Prodeje aut v Evropě dál táhnou spalovací motory. Má je 84 procent nových vozů, odbyt elektromobilů visí na 4 zemích
 včera
 Nová Mazda s Wankelem je zpátky, sází ale na kontroverzní techniku a snad ještě kontroverznější vzhled Nová Mazda s Wankelem je zpátky, sází ale na kontroverzní techniku a snad ještě kontroverznější vzhled
 včera
Živá témata na fóru
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 15:55 - delphin
- Další zajímavá autovidea 10.29. 18:44 - Brus
- Onboard videa 10.29. 12:24 - Truck Daškam
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
- Autokosmetika 10.28. 12:59 - Carrert93
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
 

 
    
    
    
   
      
      
      
    
 RSS
 RSS Facebook
 Facebook Twitter
 Twitter