Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Muž investoval 2,2 milionu Kč, aby jezdil elektromobilem, při prvním rodinném výletu si raději půjčil spalovací auto
15.8.2023 | Petr Miler
Dnes o elektromobilech hovoří jako o „největším podvodu moderní doby”. Je to dokonale výmluvný příběh o tom, jak složité je nahradit naprosto spalovací auto elektrickým, i když hodně chcete, aby vše fungovalo. Tento majitel s ním nebyl schopen dokončit ani první rodinný výlet.
Neuběhly ani dva týdne od chvíle, kdy jsme vám vykreslili neuvěřitelnou marnost, s jakou se VW snaží ukázat použitelnost elektromobilů. Svou snahou ukazuje jen opak, neboť vykreslil, jak pomalé a složité je přejet s jedním z jeho modelů velkou zemi typu Kanada. My jsme navíc dodali, že i pro tak mizerný výsledek muselo všechno jít naprosto přesně podle plánu s dopřednou rezervací dobíjecích stojanů apod. Stačil by jeden zádrhel a vše by bývalo dopadlo ještě hůř.
Jak to funguje ve skutečném životě - a nikoli v marketingových pohádkách pro dospělé - nyní přiblížil jeden z právě kanadských majitelů elektrického Fordu F-150 Lightning. Muž jménem Dalbir Bala si podle reportáže Fox Business koupil letos v lednu americký pick-up za 115 000 kanadských dolarů bez daně (asi 1,65 milionu Kč) s cílem používat ho pro práci i zábavu typu ježdění na chatu či rybaření. Pro elektrický pohon se rozhodl podle svých slov kvůli tomu, že chtěl být „odpovědným občanem“, jakkoli pošetile to zní. A nedá se říci, že by cokoli podcenil.
Aby pro něj elektromobilita byla řešením, brzy po pořízení vozu si musel nainstalovat nabíječky u sebe doma i v práci, což jej v přepočtu stálo dalších víc jak 220 tisíc Kč. Protože chtěl být skutečně ohleduplný k přírodě, přidal ještě investici přes 130 tisíc Kč do rozšíření solárních panelů na střeše svého domu. Celkově tak i s daněmi a dalšími poplatky investoval skoro 2,2 milionu Kč, aby s elektrickým autem mohl efektivně jezdit. A už soudě podle zmíněného je pro něj skoro ideálním uživatelem, přesto se jeho vlastnictví postupně změnilo v noční můru.
Problémy byly už se samotným autem, když mu Ford měsíce opravoval následky drobné nehody na předním nárazníku a nebyl schopen mu řádně vysvětlit, proč to trvá tak dlouho. Ale bylo to až následné běžné používání vozu, která muže v odhodlání jít elektrickou cestou zradila. Pomyslnou poslední kapkou se pak stal výlet, na nějž vyrazil s rodinou.
S tou se vydal z Winnipegu do amerického Chicaga, což není blízko, je to ale pořád o dost kratší cesta než ta z propagačního „rekordu” VW. Už první zastávka na dobití ve Fargo v Severní Dakotě nebyla ideální, neboť nabít baterie F-150 Lightning z 10 procent na 90 trvalo asi dvě hodiny. S dojezdem 346 km po dobití udělal druhou zastávku v Albertville v Minnesotě, kde doporučená nabíječka nefungovala a na telefonní číslo slibující v takovém případě pomoc se nešlo dovolat. Bala tedy zkusil zajet k jiné nabíjecí stanici v Elk River v Minnesotě, kde nabíječka opět nešla. „Ta naprostá bezmoc byla ohromující. Moje děti a manželka se v tuto chvíli opravdu bály a byly ve stresu,” říká dnes.
Se zbývajícím dojezdem asi 19 kilometrů už nebyly v dosahu další stanice, a tak majitel zavolal odtahovku, nechal svůj Lightning v servisu Fordu a raději si z půjčovny vzal spalovací Toyotu 4Runner, aby dojel do Chicaga. Jeho pokud zvládnout dlouhý výlet s elektromobilem tak selhal po prvních pár stovkách kilometrů docela obvyklým způsobem. Zbytek zvládl Toyotou a na cestě zpět si v servisu opět vyzvedl svůj (dobitý) elektrický Ford a dojel s ním zdárně domů.
„Nemůžu s ním jezdit na svou chatu u jezera. Nemůžu s ním vyrazit na kempování do divočiny. Nemůžu s ním jet ani na výlet. Můžu s ním jezdit jen ve městě - je to největší podvod moderní doby,” říká dnes majitel vozu, který míří zpět ke spalovacím modelům. Je to přesně ta zkušenost, která ukazuje, jaká osina v zadnici se z pokusu používat elektromobil jako úplně normální auto může stát, a to navzdory milionovým investicím, řádné přípravě a odhodlání strpět některé neřešitelné problémy. Prostě to nejde.
Vyjádření Fordu k celé věci je tragikomické, když automobilka diplomaticky přiznává, že dojezd mohou ovlivnit počasí i zeměpisné aspekty. A že uznává „některé výzvy, kterým elektromobily čelí”. Asi bychom zvolili jiný slovník - Ford vsadil na mrtvého koně a tento muž to udělal s ním. Zákazník už to poznal a z mrtvého koně sesedl, možná pro automobilky nadešel čas jej napodobit...






Ford F-150 Lightning má některé zajímavé vychytávky, jako auto není ale ani zdaleka použitelný tak jako spalovací vozy. Jeden z Kanaďanů to tvrdě poznal na vlastní kůži. Foto: Ford
Zdroj: Fox Business
Bleskovky
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
24.12.2025
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
24.12.2025
Levné americké Ferrari poráží skutečné Ferrari takovým způsobem a o tolik levněji, že musí lákat i kupce italských skvostů
23.12.2025
Nejčtenější články
Chystaná Škoda Octavia Combi od Dacie byla nachytána při testech, na současném trhu to může být převratné auto
26.11.2025
Centrální plánování 2.0 selhává stejně jako to první, bublina baterek pro elektromobily je na pokraji prasknutí
26.11.2025
Řidič to při jízdě 150 km/h městem napálil do cihlového domu. Přežil, spolujezdec o 25 metrů dál též, jeho auto ne, řidičák ne, svoboda ne
26.11.2025
Poslední nové BMW s tlačítky v interiéru a displejem menším než Afrika končí, zůstane po něm jen prázdnota
26.11.2025
Je opravdu zlé, když technici Porsche adorují 2,2tunový nesmysl konkurence, aby snáz prodali ten svůj
26.11.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
