Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Na levnější auta zapomeňte. Jeden faktor je stále zdražuje a dále zdraží i ta elektrická
9.5.2021 | Petr Miler
Ve složitých dobách by se hodila aspoň možnost koupit některé věci levněji, auta to ale rozhodně nejsou a nebudou. Faktorů je celá řada, tím dominantním se ovšem stále více stává cena materiálů.
Trh je složitý mechanismus, který neustále hledá - a pakliže funguje, tak nachází - rovnováhu mezi nabídkou a poptávkou. Obvykle je to léta budovaný stav, který hned tak něco nerozhodí. Když ale k tomuto složitému soukolí přijdete, zapíchnete do něj vidle s nápisem „koronavirus”, přidáte kladivo nazvané „regulace EU”, přihodíte uměle budovanou poptávku po elektrických autech a vše polijete kyselinou z láhve zvané „Brexit”, začne celý mechanismus povážlivě drhnout.
Ne snad, že by trh nefungoval, on funguje, jen do něj najednou zasáhlo tolik faktorů, že je extrémně těžké předpovědět, co z něj vyleze na konci, jak bude vypadat nová rovnováha. Loni touto dobou byli mnozí vcelku logicky přesvědčeni, že koronavirus zamává s poptávkou zejména po zbytných věcech, mezi která nová auta do jisté míry patří. A ono se to stalo, jenže stejný faktor - spolu s přemírou reakce na tato očekávání na druhé straně „tržní barikády” - způsobil, že ještě více poklesla nabídka věcí potřebných k tomu, aby nějaká auta vůbec mohla být vyrobena. A nepotřebujete ani den strávený na ekonomické univerzitě, abyste věděli, že tohle ve výsledku znamená ceny vyšší, nikoli nižší.
To samé nakonec způsobují i ony regulace EU či přímo a nepřímo uměle budovaná poptávka po elektromobilech. Výsledkem jsou rostoucí ceny aut momentálně zapříčiňované jedním klíčovým faktorem - raketově rostoucími cenami komodit.
Jen málokdo v celém obchodním řetězci předpokládal, že by zájem o auta mohl být alespoň takový, jaký nyní je, a tak je v zásadě všeho málo. Analytici z JPMorgan Chase říkají, že jen za první letošní kvartál vzrostly ceny materiálů potřebných pro výrobu aut o neskutečných 83 procent. A protože tyto vstupy se na celkových nákladech na produkci automobilu podílí asi z 10 procent, je už to důvodem pro růst cen o více 8 než procent. To je za tak krátký čas obrovský posun.
Za normálních okolností by trh měl problém takový šok rychle vstřebat, trpěly by hlavně automobilky. Jenže když poptávka převyšuje nabídku, ceny se zvyšují snadno. „Je těžké představit si lepší prostředí, v němž by šlo přenést šok na straně cen vstupů na zákazníka, než to, ve kterém lidé v podstatě stojí fronty na nové vozy u kamionů, které je přiváží k dealerům,” říkají pro změnu analytici z Morgan Stanley. „Toto je trh prodávajícího,” podtrhují zjevný důvod, proč ceny rostou tak snadno a rychle - lidé je akceptují, neboť nemají na výběr, pokud vůbec něco chtějí koupit.
„Vidíme inflaci v řadě součástí našeho průmyslu, kterou jsme neviděli už léta,” říká k věci šéf Fordu Jim Farley a finanční šéf BMW Nicolas Peter to jen potvrzuje. Investory už seznámil s tím, že bavorská automobilka bude muset letos zaplatit asi o 1 miliardu euro (cca 25,6 miliardy Kč) více za stejné množství materiálů, které pro výrobu aut nakoupila loni. Problémem je hlavně ocel, rhodium a paladium, hliník a měď, vše letí nahoru raketovou rychlostí bez známek polevování.
Některé tyto materiály jsou potřeba hlavně na konvenční auta, ani ta elektrická ale nemají na růžích ustláno, právě naopak. Elektromobily potřebují asi 3,5krát více mědi než vozy s konvenčním pohonem, často se používá hliník. A pak je tu smutné elektrické trio jménem lithium, kobalt a nikl, které jsou s cenami meziročně nejméně o 47 procent výše než dříve. Dlouho avizované zlevnění elektrických aut je tak v nedohlednu, Tesla a Volkswagen jako největší současní výrobci elektromobilů tedy očekávají zdražování - pokud nepřijdou s docela jiným řešením akumulátorů, je nevyhnutelné.
Levnější auta zkrátka v dohledné době nečekejte, dokud se situace alespoň trochu nesrovná. Vzhledem k pokračujícím útrapám a stále nevyzpytatelné koronavirové pandemii se může stát prakticky cokoli a byl by zřejmě zázrak, kdyby alespoň k obratu došlo ještě letos.
Také auta značky Škoda, nevyjímaje elektrický Enyaq, se budou muset vypořádat s rostoucími cenami klíčových vstupů. I když tedy jejich ceny vyšplhaly za poslední roky hodně vysokou, pravděpodobně dál porostou. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Bloomberg
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 34 minutami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 2 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 4 hodinami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- Onboard videa 04.25. 12:42 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22