Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nad diesely nadobro zachází slunce, do budoucna už je dostanou jen tři typy aut
30.9.2025 | Petr Prokopec
Svého času si bez nich automobilky neuměly představit nabídku jakékoli auta včetně těch nejmenších, teď už vyklízí pole i o několik tříd výše. Nakonec budou k dispozici jen pár vozům.
Ještě loni se zdálo, že diesely mají alespoň malou šanci na přežití, poté ale přišel koronavirus. A jakkoli by se zdálo, že všechny patálie jím způsobené povedou spíše k návratu k racionalitě, výsledkem je pravý opak. A tak rázem můžeme mluvit o vskutku ohroženém druhu pohonných jednotek.
Pochopitelně by nebylo správné tvrdit, že i za toto může nemoc, kterou bylo včera nakaženo nejméně 3 493 Čechů. Pád kdysi tak oblíbených motorů odstartoval již v roce 2015 skandálem Volkswagenu, po něm přišly zákazy vjezdu dieselových aut do center mnoha měst averze ze strany mnohých politiků i zákazníků. Zatímco tedy ještě před pěti lety byl podíl dieselů na celkových prodejích aut v Evropě poloviční, v roce 2018 šlo již pouze o 34 procent. A letos už se jejich podíl smrskl pod 30 %.
Důvodem není přímo globální pandemie, ale spíše reakce politiků na ekonomické problémy jí způsobené. Tak jako Karel IV. nechal kdysi na Petříně postavit hladovou zeď, která nebyla k ničemu, ale v podstatě nalila peníze do ekonomiky, rozhodli se dnes jeho nástupce nasypat peníze do podpory elektrických aut, která se tak rázem stala v mnoha zemích levnější než diesely. Je tak plně pochopitelné, že jejich prodeje vzrostly, i když problémy spojené s provozem elektrických aut přetrvávají. A stalo se tak hlavně na úkor dieselů - zatímco benzinové motory si drží svůj tržní podíl, s těmi naftovými se děje výše zmíněné.
Neznamená to nicméně, že by diesely zcela vyklidily pole. Zájem o ně stále převládá ve třech segmentech, a to v případě větších SUV, pick-upů a obytných vozů. To jen ukazuje, jak reálně efektivní jsou, neboť právě v případě těchto aut si musí motor účinně poradit s vysokou hmotností a neoptimální aerodynamikou. Zmínit pak lze ještě kategorii MPV, ta je ale na ústupu jako taková, a dodávky, ale to nejsou osobní, nýbrž užitkové vozy.
Výrobci navíc kráčí eliminací dieselů vstříc, když stále více omezují jejich nabídku, a to i u oněch SUV, kde podíl elektrických variant též roste. Ty dieselové mizí z trhu, ostatně v případě menších vozů jsou prakticky už teď minulostí. A stejně se minulostí staly u aut jako Audi SQ7 a SQ8 TDI, VW Touareg V8 TDI, všechna BMW s motorem 50d a tak podobně. Nabídka dieselových vozů je tedy stále nižší, zatímco ta elektrifikovaná narůstá. Jakkoliv je třeba zdůraznit, že i přes veškeré dotace mají lidé přirozený vyšší zájem hlavně o plug-in hybridy než ryzí elektromobily. Kdysi favorizované diesel-elektrické jednotky jsou pak rovněž minulostí.
Pokud k tomu všemu ještě přičteme tlak Evropské unie na stále nižší emisní limity, vlastně není překvapivé, že výrobci počítají s výrazným nárůstem elektrifikovaných vozů v příštích letech. Dle takového Nissanu by na evropských prodejích značky měly mít do roku 2023 dokonce 50procentní podíl, což je odvážná vize. Zda se změní ve skutečnost, zjistíme už za dva roky a pár měsíců, i tak je ale jisté, že prodej dieselů klesá a bude klesat i nadále. Je to dražší a čím dál tím méně dostupný typ pohonu, který bez změny politického klimatu opravdu zůstane jen zmíněným třem třídám vozů.






Vozy jako BMW M550d se letos staly minulostí, kdysi oblíbené diesely jsou stále více na ústupu. Do budoucna mají být k dispozici už jen u třech typů aut. Foto: BMW
Zdroj: Focus
Bleskovky
Nejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
včeraNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
17.9.2025Němec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 2. den 17.9.2025
- Honda WN7: elektrický motocykl 17.9.2025
- Testy WSBK - Jerez 1. den 16.9.2025
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
Nejnovější články
VW Touareg se nakonec vrátí, na povahu nástupce se ale radši ani neptejte, to nechcete slyšet
před 6 hodinamiLegendu Fordu zařízli po čtyřech generacích, o to levněji ji dnes koupíte ojetou. Za své ceny nabízí hromadu muziky
před 9 hodinamiJindy spořádaní Kanaďané začali ve velkém demolovat stacionární radary, sami politici už říkají, že jsou to skrytí výběrčí daní
před 10 hodinamiMercedes neuhne, pořád špičkově prodávanou třídu A zařízne už příští rok bez jakéhokoli nástupce
včeraPotápějící se Nissan si našel novou oběť úsporných opatření, opěrky hlavy
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 09.18. 19:35 - northwind
- Auto kolem 500tis.Kč 09.18. 18:34 - M.Z.
- Za kolik jezdíte s benzínem? 09.18. 17:25 - Snowman000
- BMW Divize 09.18. 16:19 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 09.16. 15:35 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.16. 15:06 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 09.16. 13:16 - tommas
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan