Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje dieselů kolabují napříč Evropou, Česko ale tvoří jednu ze dvou výjimek
29.9.2020 | Petr Prokopec
Podvod Volkswagenu odstartoval averzi vůči dieselům, která otřásá Evropou a dění v letošním roce vše jen zintenzivňuje. Češi ale tak úplně nejdou s dobou, tržní podíl naftových motorů tady neklesá.
V posledních letech se prodeje dieselů v Evropě postupně propadají a čerstvě zveřejněná data asociací výrobců aut (ACEA) za první letošní pololetí potvrzují, že tento trend pokračuje i v letošním roce. Podíváme-li se jen na čísla za poslední zdokumentovaný kvartál, pak předloni podíl „naftožroutů“ na celkových registracích nových aut od dubna do června činil 36,3 procenta, předloni už to bylo jen 31,3 procenta a letos jsme na 29,4 % procent. To je za tak krátké období obrovský propad.
Problém to představuje hlavně pro výrobce, neboť EU soustavně přitvrzuje limity spotřeby promítnuté do emisí CO2. A k jejich splnění diesely logicky přispívají více než benzinové jednotky. Zajímavý je ale i pohled na jednotlivé trhy, neboť propady, spojené s celkovým poklesem prodejů kvůli koronavirové krizi, jsou opravdu masivní.
Prakticky všechny velké země hlásí přibližně poloviční propad odbytu naftových aut, nakonec i meziroční pokles v celé EU (-53,4 %) je přibližně takový. Výjimkou nejsou už ani Německo (-49,8 %), Francie (51,1 %), Velká Británie (-81,8 %) a další tradiční bašty dieselů. Přestože snahy ekologů o diskreditaci dieselů byly nejednou otevřeně označeny za lež a studie dokonce tvrdí, že diesely vzduch ve skutečnosti čistí, zájem o ně opadá. Neexistuje tak jediný trh, ani jediný výrobce, který by ze současné situace vysloveně profitoval.
Co je ovšem pro nás zajímavé, nadále existují trhy, kde se nafťákům daří relativně dobře. Vůbec nejmenší propad byl zaznamenán ve Slovinsku (-31,7 %) a hned poté v České republice (-33,5 %). To vzhledem k celkovému poklesu prodejů znamená přibližně zachování dosavadního tržního podílu. Proč jsou zrovna tyto země (a hlavně pak ČR, neboť místní trh je asi třikrát větší) výjimkami, nevíme, u nás to ale zřejmě bude souviset s tradičně racionálnějším uvažováním české klientely a absenci masivních stimulů, které by zákazníky hnaly do aut, která přirozeně nechtějí.
Bez zajímavosti není ani to, že jakkoli současnost hraje do karet alternativním, zejména pak elektrickým pohonům, které zvyšují svůj podíl na trhu, vyloženě žně nezažívají. Bateriových aut se prodalo za druhý kvartál jen 63 216 kusů, což je meziročně o nikterak dramatických 12,7 % výše. Pokud naházíme všechna auta, která lze dobít, na jednu hromadu, jsme na tržním podílu 7,2 %, prim mezi nimi ale pořád hrají plug-in hybridy (+133,9 %). Na řadě trhů, zejména pak těch velkých či elektromobily mocně dotujících (Norsko, Nizozemsko, Belgie), jejich odbyt dokonce meziročně citelně klesl.
Podívejte se ale sami na data o podílu jednotlivých typů pohonu v zemích Evropy a prodejích dieselů a elektrických aut níže. V druhém případě lze říci, že nebýt nových dotací na třech z největších evropských trhů (Německo, Velká Británie, Francie), elektrická auta si tu skoro neškrtnou, tato tři místa se postarala o odbyt 55 % z nich a o většinu zbytku se postaraly Norsko s Nizozemskem.



Zájem o diesely masivně klesá všude v Evropě, jednou z mála výjimek je ČR. Ani v případě elektrických aut ale není situace tak růžová, jak někteří rádi naznačují, zvlášť na některých trzích. Grafika: ACEA
Zdroj: ACEA
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Začalo i MS MotoE včera 15:19
- Autodrom Most: Vylepšení trasy a infrastruktury včera 14:00
- Vítězství lokalmatadora Zarca 11.5.2025
- Moto2 vyhrál lídr Gonzalez, 7. Salač 11.5.2025
- Vítězem Moto3 Rueda 11.5.2025
Nejnovější články
Nezničitelný kombík Mercedesu najel už skoro 900 tisíc km s původní technikou. A dál jezdí, jako by se nechumelilo
před 10 hodinamiNěmecko je odsouzeno ke zkáze, lidi tam vyrábí auta nejdráž na světě, i Česko a Slovensko jsou superlevný kraj
včeraHammond a May překvapili novým soubojem jako ze starých časů Top Gearu. Zkusili, jestli je na cestování rychlejší auto, nebo letadlo
včeraDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včeraSlovenské létající auto je s novým motorem konečně připravené na sériovou výrobu, jako jediné nevypadá úplně směšně
včera
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 05.12. 18:45 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.12. 14:42 - Zajda
- S větrem ve vlasech.... 05.11. 13:31 - pavproch
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch