Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nad diesely nadobro zachází slunce, do budoucna už je dostanou jen tři typy aut
18.4.2024 | Petr Prokopec
Svého času si bez nich automobilky neuměly představit nabídku jakékoli auta včetně těch nejmenších, teď už vyklízí pole i o několik tříd výše. Nakonec budou k dispozici jen pár vozům.
Ještě loni se zdálo, že diesely mají alespoň malou šanci na přežití, poté ale přišel koronavirus. A jakkoli by se zdálo, že všechny patálie jím způsobené povedou spíše k návratu k racionalitě, výsledkem je pravý opak. A tak rázem můžeme mluvit o vskutku ohroženém druhu pohonných jednotek.
Pochopitelně by nebylo správné tvrdit, že i za toto může nemoc, kterou bylo včera nakaženo nejméně 3 493 Čechů. Pád kdysi tak oblíbených motorů odstartoval již v roce 2015 skandálem Volkswagenu, po něm přišly zákazy vjezdu dieselových aut do center mnoha měst averze ze strany mnohých politiků i zákazníků. Zatímco tedy ještě před pěti lety byl podíl dieselů na celkových prodejích aut v Evropě poloviční, v roce 2018 šlo již pouze o 34 procent. A letos už se jejich podíl smrskl pod 30 %.
Důvodem není přímo globální pandemie, ale spíše reakce politiků na ekonomické problémy jí způsobené. Tak jako Karel IV. nechal kdysi na Petříně postavit hladovou zeď, která nebyla k ničemu, ale v podstatě nalila peníze do ekonomiky, rozhodli se dnes jeho nástupce nasypat peníze do podpory elektrických aut, která se tak rázem stala v mnoha zemích levnější než diesely. Je tak plně pochopitelné, že jejich prodeje vzrostly, i když problémy spojené s provozem elektrických aut přetrvávají. A stalo se tak hlavně na úkor dieselů - zatímco benzinové motory si drží svůj tržní podíl, s těmi naftovými se děje výše zmíněné.
Neznamená to nicméně, že by diesely zcela vyklidily pole. Zájem o ně stále převládá ve třech segmentech, a to v případě větších SUV, pick-upů a obytných vozů. To jen ukazuje, jak reálně efektivní jsou, neboť právě v případě těchto aut si musí motor účinně poradit s vysokou hmotností a neoptimální aerodynamikou. Zmínit pak lze ještě kategorii MPV, ta je ale na ústupu jako taková, a dodávky, ale to nejsou osobní, nýbrž užitkové vozy.
Výrobci navíc kráčí eliminací dieselů vstříc, když stále více omezují jejich nabídku, a to i u oněch SUV, kde podíl elektrických variant též roste. Ty dieselové mizí z trhu, ostatně v případě menších vozů jsou prakticky už teď minulostí. A stejně se minulostí staly u aut jako Audi SQ7 a SQ8 TDI, VW Touareg V8 TDI, všechna BMW s motorem 50d a tak podobně. Nabídka dieselových vozů je tedy stále nižší, zatímco ta elektrifikovaná narůstá. Jakkoliv je třeba zdůraznit, že i přes veškeré dotace mají lidé přirozený vyšší zájem hlavně o plug-in hybridy než ryzí elektromobily. Kdysi favorizované diesel-elektrické jednotky jsou pak rovněž minulostí.
Pokud k tomu všemu ještě přičteme tlak Evropské unie na stále nižší emisní limity, vlastně není překvapivé, že výrobci počítají s výrazným nárůstem elektrifikovaných vozů v příštích letech. Dle takového Nissanu by na evropských prodejích značky měly mít do roku 2023 dokonce 50procentní podíl, což je odvážná vize. Zda se změní ve skutečnost, zjistíme už za dva roky a pár měsíců, i tak je ale jisté, že prodej dieselů klesá a bude klesat i nadále. Je to dražší a čím dál tím méně dostupný typ pohonu, který bez změny politického klimatu opravdu zůstane jen zmíněným třem třídám vozů.
Vozy jako BMW M550d se letos staly minulostí, kdysi oblíbené diesely jsou stále více na ústupu. Do budoucna mají být k dispozici už jen u třech typů aut. Foto: BMW
Zdroj: Focus
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
před 8 hodinami - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
včera - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Firma stvořila extrémní expediční auto, které přežije i apokalypsu, uvnitř přesto vypadá jako luxusní klub
před 4 hodinami - Jako nový skomíral ve stínu Škody Octavia, o to zajímavější je rodinný kombík Opelu jako ojetina
před 6 hodinami - Tohle je nejnovější Kalašnikov v prodeji. Je-li to zbraň, pak jedině na kolech, přesto zaostává za 73letým originálem
před 7 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
před 8 hodinami - Další přehmat Mercedesu. Mohl jednoduše vyřešit největší problém elektromobilů, rozhodl se ale hrdě trvat na svém
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva