Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejdrsnější autobus světa vyrábí česká firma, nová verze může posloužit i vám
15.12.2019 | Petr Prokopec
Jeho český původ má mezery, jeho faktické schopnosti ale nikoli. Dosud byl známý skutečně jen jako drsný terénní autobus, pro rok 2020 je ale nabízen i v obytném provedení.
Česko patří mezi největší automobilové velmoci světa, na starém kontinentu jsme pak absolutní jedničkou v rámci procentuálního počtu lidí, kteří se výrobě aut věnují. Stojí za tím samozřejmě v největší míře Škoda, nicméně opomíjet nesmíme ani továrnu Hyundai v Nošovicích či společný podnik Toyoty, Peugeotu a Citroënu u Kolína. To ale zdaleka není vše, činná je zde také spousta menších firem a právě na jednu z nich si posvítíme.
Hned na úvod je třeba zmínit, že značka Torsus ryze česká není. Její sídlo je v Praze, ovšem výroba probíhá na Slovensku a jde o společnost založenou a vedenou Ukrajincem Vachtangem Džukašvilim, jemuž je velkou oporou a pravou rukou Julia Komičova, taktéž z Ukrajiny. Toliko ale pro úvod, nyní již vzhůru za produktem, kterým značka Torsus oslnila celý svět. Jde o off-roadový autobus Praetorian, který nově může být i obytným vozem.
Prvotina firmy je nabízena pod názvem Praetorian Overlander, přičemž za základ posloužilo šasí automobilky MAN. Ze stejného zdroje byl převzat také šestiválcový turbodiesel, jenž produkuje 240 koní a 925 Nm. O přenos na všechna čtyři kola se stará poloautomatická převodovka ZF a ačkoli prioritou jsou výlety do nehostinných míst, maximálka vrcholí na slušných 117 km/h.
Praetorian má opravdu velkorysé nájezdové úhly vpředu (32 stupňů) i vzadu (26 stupňů). Mimo to s ním můžete i do vody, brodivost je totiž 700 mm. Světlá výška narostla na 389 mm, zatímco třísetlitrová palivová nádrž je zárukou, že se vrátíte i z hodně dlouhých štrek. Při maximální přípustné hmotnosti 13,5 tuny off-roadový bus Torsusu asi nebude patřit mezi nejúspornější vozy na trhu, ale o to tu nejde.
Jak jsme zmínili již v úvodu, nová značka umožňuje zákazníkům, aby si zvolili, po čem jejich srdce touží a co jejich peněženka zvládne zaplatit. Pokud je tedy vaší volbou onen off-roadový autobus, je možné počítat s 35 místy k sezení, jež jsou vybaveny tříbodovými pásy. Nechybí pak ani klimatizace či čtecí lampičky, zatímco o zábavu se stará DVD s reproduktory integrovanými do zavazadlového roštu nad hlavami. Za příplatek je pak střešní „zahrádka“.
Zajímavější je ovšem nová alternativa v podobě off-roadového obytného vozu, který může posloužit prakticky komukoli. Ta je sice standardně určena pouze dvojici dobrodruhů, ti však díky tomu mohou počítat s nemalým komfortem i ve zcela nehostinných podmínkách. Praetorian může být vybaven malou kuchyňkou, jejíž součástí je lednička, mikrovlnka či dřez. Pitnou vodu ze zásobníku lze ohřívat plynem či elektřinou.
V jídelně se nachází dvě sedačky, jež lze rozložit a spojit do nouzového dvoulůžka. To ovšem jen, pokud byste měli hosty, neboť v zádi vozu se nachází separátní ložnice. Veškeré stěny pak lemují závěsné skříňky, do střechy byly integrovány 150wattové solární panely. Třešinkou na dortu je pak zábavní audio- a videosystém, jakkoliv veškeré vybavení závisí hlavně na individuální volbě zákazníků.
Od toho se odvíjí také cena, která zatím ještě nebyla stanovena, neboť obytný vůz je čerstvou novinkou. V prodej se však má objevi v příštím roce s cenou startující někde okolo 5,4 milionu korun. Off-roadový bus je pak i přes svou daleko větší kapacitu citelně levnější, k mání je od asi 3,4 milionu Kč. Standardem je dvouletá záruka bez omezení počtu km.
Pokud nemáte hluboko do kapsy, můžete především obytný vůz doplnit ještě mnoha dalšími prvky, jako je třeba nosič kol, elektrická roleta na boku nebo sada venkovních světel a uzamykatelných zásuvek. Prodloužit lze i záruku, a to na šest let. Byť v takovém případě je již nájezd omezen půl milionem kilometrů.




























Torsus Praetorian Overlander je k mání jako off-roadový autobus...
...nebo nově jako off-roadový obytný vůz
Zdroj: Torsus
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
před 7 hodinamiBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pasini v Brně havaroval, Sachsenring musí vynechat včera 19:09
- Petronas Honda se dvěma novými piloty včera 14:49
- Borja Gomez tragicky zahynul 3.7.2025
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix 3.7.2025
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster 3.7.2025
Nejnovější články
Vědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před hodinouAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
před 3 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před 4 hodinamiPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
před 6 hodinamiStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva