Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejlepší motor BMW skončil bez nástupce i bez fanfár, automobilka potvrdila výrobu posledního kusu
10.7.2022 | Petr Miler
Je to konec jedné éry, která trvala déle než tři dekády, její další pokračování se ale neslučuje s představami těch, kteří diktují podobu současného světa. Je svým způsobem zázrak, že se dožil až letošního roku, tím ale jeho pouť životem končí, teď už definitivně.
Bavorská automobilka je jednou z mála, které výslovně odmítají skončit s motory na benzin a naftu a nemají problém hovořit ani o tom, že chystají novou generaci osmiválců. To je v roce 2022 fascinující, ani to ale neznamená, že by se BMW netýkal už léta trvající tlak na minimalizaci spotřeby paliva resp. emisí CO2. S tím si zejména velké a objemné motory netykají, a tak aspoň některé musí přece jen z kola ven.
Nejnovější obětí se stal motor 6,6 V12 se dvěma turby, který v případě mnichovské značky v posledních letech sloužil už jen pod kapotou BMW M760Li. Právě to mělo ale letos definitivně skončit, byť u nás jsme se s ním museli rozloučit již na konci roku 2020. Firma jej nicméně i v prvním letošním pololetí dále držela v nabídce na Středním Východě, v Asii nebo v USA. Teď už jej ale nekoupíte na žádném z těchto míst.
Nová generace řady 7 už totiž motor V12 nemá a mít ho nebude. A ta současná se přestala vyrábět. Fanfáry na rozloučenou s dvanáctiválci ale nečekejte, automobilka pouze ústy šéfa divize BMW M boss Franka van Meela oznámila v De Nationale Autoshow nizozemského rádia BNR (van Meel je Nizozemec, ale to jste si asi domysleli i bez nás), že s letošním červnem skončila výroba dvanáctiválcových motorů právě pod taktovkou jím řízené divize. A žádný další V12 od BMW už nemáme čekat.
Docela potichu se tak uzavřela jedna éra, která odstartovala skoro přesně před 35 léty, v únoru 1987. Tehdy BMW ukončilo veškeré spekulace a oznámilo, že skutečně chystá model 750i osazený dvanáctiválcem. Pohonná jednotka tehdy z pětilitrového objemu produkovala 300 koní. V případě dosavadního agregátu můžeme mluvit o 6,6litrovém objemu, dvou turbodmychadlech, 610 koních výkonu a 850 Nm točivého momentu. Limuzína osazená dále pohonem všech kol a osmistupňovým automatem s tímto motorem zvládal zrychlit z klidu na stovku již za 3,6 sekundy, zatímco její maximum leželo na obligátních německých 250 km/h, pakliže jste si nepřiplatili za omezovač na 305 km/h.
Sluší se už jen dodat, že byť BMW jako značka s dvanáctiválci končí definitivně, jakožto koncern ještě jeden ve výrobě zachová. Nejde však o jednotku určenou mnichovským vozům, nýbrž těm britským. Jde o 6,75litrovou jednotku, která pohání modely Phantom, Cullinan nebo Ghost.









Dvanáctiválcové motory byly nezřídka spojeny s exkluzivními provedeními BMW řady 7, jako je toto. Teď už je s nimi konec, BMW potvrdilo, že s koncem června vyrobilo poslední nový dvanáctiválec 6,6 a jiným na něj nenaváže. Foto: BMW
Zdroj: De Nationale Autoshow
Bleskovky
1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
včeraPřímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
24.6.2025Expert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
23.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Časový program v Assenu včera 10:00
- MS side pokračovalo v Mostě - Top-3 dělí 3 body 23.6.2025
- Honda Gold Wing mazinárodní sraz Pivovar Kněžínek 10.-13.7.2025 23.6.2025
- #93 vyhrálo dnes 93. Grand Prix 22.6.2025
- Moto2 vyhrál Gonzalez, 12. Salač 22.6.2025
Nejnovější články
Škoda Kodiaq v bazarech dokazuje, že za spolehlivost a svobodu volby nemusíte ani dnes dát ranec
včeraNové Suzuki za 167 tisíc dostalo svěží tvář a jezdí teď za 3,6 litru na 100 km. I u nás bývalo populární
včeraAsi nikdy nepochopím, jak mohly evropské automobilky dopustit tak ohromný rozklad svých obchodních aktivit
včeraTechnik popsal, jak se nová 1267koňová Corvette při vývoji ukázala být příliš rychlá pro své vlastní dobro
včera1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 06.25. 22:04 - Stepan
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.25. 18:25 - Truck Daškam
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.25. 15:32 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 14:43 - janom
- kola e89+Tiguan+Scout 06.24. 13:46 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 06.24. 13:45 - pavproch
- Pneu koutek 06.24. 11:44 - Brus
- Politický koutek 06.24. 09:47 - Stepan