Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejnovější krok Fordu ukazuje, k čemu ve skutečnosti vede vnucování elektrických aut všem
24.1.2023 | Petr Prokopec
Kdyby se ze slibů spojených s elektromobilitou dalo něco stavět, můžeme mít v Česku nejméně jednu vlastní Eiffelovu věž. Bohužel nad nimi lze tak leda kroutit hlavou a s odstupem času nepřehlížet reálné dopady. Tento je jedním z nich.
Elektromobilita je nám prakticky dennodenně předkládána jako spása celého světa. Aktivisté mluví o snižování emisí, zatímco politici předpokládají, že bateriový pohon povede k rozvoji mnoha regionů a vzniku desítek tisíc nových pracovních míst. Zapomenout ovšem nesmíme ještě na automobilky, které se svým zákazníkům snaží vtlouci do hlavy, že očekávat mohou nejen skvělá auta, ale i velmi nízké provozní náklady. Těmi má přitom být vyvážena vyšší pořizovací cena, jenž by v důsledku nárůstu produkce měla postupně klesat až na takovou úroveň, že i spalovací auta budou dražší.
Že se tyto představy dalece nepotkávají s realitou, jsme zmínili už mnohokrát. A dnes tomu nebude jinak. Připomenout totiž můžeme růst emisí v Německu, třebaže po tamních silnicích aktuálně jezdí více elektromobilů než kdy dříve. Samotná energie pak u dobíjecích stanic zdražila tak moc, že i litr benzinu či nafty za 50 korun bude znamenat výhodnější provoz. Nahoru nicméně letí i ceny elektrických aut, i když se jich vyrábí více než kdy dříve.
Další argument zastánců elektromobility nyní popřel Ford. Automobilka s modrým oválem totiž těžce selhala v boji s konkurencí, a proto v bateriovém pohonu nařízeném politiky vidí svou spásu. Letos v létě tak po 47 letech ukončí výrobu modelu Fiesta, který již ze své podstaty (jde o malý a lehký automobil) představoval v rámci škod na životním prostředí jen pomyslnou kapku v moři. Jenže Fordu se tento model nehodil do plánů, které počítají s tím, že továrna v německém Kolíně nad Rýnem bude přebudována na evropské elektrické centrum značky.
Ford do tohoto podniku napěchoval 2 miliardy dolarů (cca 43,93 miliardy korun), přičemž od příštího roku zde hodlá vyrábět dvě novinky postavené na platformě MEB, kterou může využívat díky spolupráci s Volkswagenem. Značka nicméně již dopředu počítá s tím, že zájem o ně bude daleko menší než třeba o Fiestu. Ta svého času bývala jedním z největších evropských bestsellerů, Ford ji nicméně pohřbil svým rozhodnutím navýšit ceny. Jak tedy chce oslovit více lidí něčím ještě dražším (a hůře použitelným, nutno dodat), je vskutku záhadou.
Podstatná je nicméně na celé věci jiná skutečnost. S předpokládaným poklesem výroby totiž Ford nebude potřebovat všech 14 tisíc lidí, kteří pro něj v Kolíně pracují. Vedení továrny proto na dnešní den naplánovalo se zaměstnanci jednání, během kterého jim podle všeho hodlá oznámit nemilou věc - a sice že se více než tisícovka z nich bude poroučet. Vůbec by nás navíc nepřekvapilo, kdyby šlo jen o první vlnu propouštění, přičemž ty následující klidně mohou být ještě výraznější.
Politiky a aktivisty nucenou elektromobilitu si tedy můžeme sesumírovat snadno. Emise neklesají, auta zdražují, o levném provozu si můžeme nechat jen zdát a umenšování celého odvětví logicky vede jen k propouštění, nikoli naopak. Nevíme jak vy, ale my si zářnou budoucnost představujeme trochu jinak.



Do továrny v Kolíně, jenž se má stát evropským elektrickým centrem Fordu, automobilka napěchovala takřka 44 miliard korun. Již nyní ale očekává, že prodávat bude ještě méně aut, a proto hodlá propustit více než tisíc zaměstnanců. Foto: Ford
Zdroj: Auto News
Bleskovky
Muž zkusil se svým Mercedesem zdolat slavné Španělské schody v Římě, dojel překvapivě daleko
18.6.2025Marnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
17.6.2025Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
16.6.2025
Nejčtenější články
Kolaps Porsche je dílem slepé sázky na elektromobily, říká otevřeně analytik Warburgu, už se kolem toho nechodí po špičkách
21.5.2025Fiat se zdá být konečně znovu na správné cestě, jeho dalším velkým krokem bude oživení této malé legendy
21.5.2025Němci dali v testu dramaticky lepší známku čínskému autu než srovnatelnému vozu domácího Audi, to je zlomová věc
21.5.2025Mercedes už skoro prosí zákazníky, aby si koupili jeho nesmyslný čtyřválcový C63 od AMG. Někde slevil dalších 280 tisíc, je levnější než M3
22.5.2025Audi vážně rozprodává části své firmy, dokonce prý ziskové. Jeho situace musí být ještě horší, než se zdá
22.5.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 06.19. 21:38 - petr_riha
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 06.19. 21:16 - M.Z.
- Sraz Autoforum.cz dotaznik - miesto 06.19. 20:38 - M.Z.
- automat 4x4 "ku stavbe" 06.19. 11:31 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 06.19. 11:01 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.18. 21:12 - Brus
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.17. 23:01 - Truck Daškam
- Autopojištění - kalkulace 06.17. 22:56 - Vojta1988