Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejnovější krok Fordu ukazuje, k čemu ve skutečnosti vede vnucování elektrických aut všem
24.1.2023 | Petr Prokopec
Kdyby se ze slibů spojených s elektromobilitou dalo něco stavět, můžeme mít v Česku nejméně jednu vlastní Eiffelovu věž. Bohužel nad nimi lze tak leda kroutit hlavou a s odstupem času nepřehlížet reálné dopady. Tento je jedním z nich.
Elektromobilita je nám prakticky dennodenně předkládána jako spása celého světa. Aktivisté mluví o snižování emisí, zatímco politici předpokládají, že bateriový pohon povede k rozvoji mnoha regionů a vzniku desítek tisíc nových pracovních míst. Zapomenout ovšem nesmíme ještě na automobilky, které se svým zákazníkům snaží vtlouci do hlavy, že očekávat mohou nejen skvělá auta, ale i velmi nízké provozní náklady. Těmi má přitom být vyvážena vyšší pořizovací cena, jenž by v důsledku nárůstu produkce měla postupně klesat až na takovou úroveň, že i spalovací auta budou dražší.
Že se tyto představy dalece nepotkávají s realitou, jsme zmínili už mnohokrát. A dnes tomu nebude jinak. Připomenout totiž můžeme růst emisí v Německu, třebaže po tamních silnicích aktuálně jezdí více elektromobilů než kdy dříve. Samotná energie pak u dobíjecích stanic zdražila tak moc, že i litr benzinu či nafty za 50 korun bude znamenat výhodnější provoz. Nahoru nicméně letí i ceny elektrických aut, i když se jich vyrábí více než kdy dříve.
Další argument zastánců elektromobility nyní popřel Ford. Automobilka s modrým oválem totiž těžce selhala v boji s konkurencí, a proto v bateriovém pohonu nařízeném politiky vidí svou spásu. Letos v létě tak po 47 letech ukončí výrobu modelu Fiesta, který již ze své podstaty (jde o malý a lehký automobil) představoval v rámci škod na životním prostředí jen pomyslnou kapku v moři. Jenže Fordu se tento model nehodil do plánů, které počítají s tím, že továrna v německém Kolíně nad Rýnem bude přebudována na evropské elektrické centrum značky.
Ford do tohoto podniku napěchoval 2 miliardy dolarů (cca 43,93 miliardy korun), přičemž od příštího roku zde hodlá vyrábět dvě novinky postavené na platformě MEB, kterou může využívat díky spolupráci s Volkswagenem. Značka nicméně již dopředu počítá s tím, že zájem o ně bude daleko menší než třeba o Fiestu. Ta svého času bývala jedním z největších evropských bestsellerů, Ford ji nicméně pohřbil svým rozhodnutím navýšit ceny. Jak tedy chce oslovit více lidí něčím ještě dražším (a hůře použitelným, nutno dodat), je vskutku záhadou.
Podstatná je nicméně na celé věci jiná skutečnost. S předpokládaným poklesem výroby totiž Ford nebude potřebovat všech 14 tisíc lidí, kteří pro něj v Kolíně pracují. Vedení továrny proto na dnešní den naplánovalo se zaměstnanci jednání, během kterého jim podle všeho hodlá oznámit nemilou věc - a sice že se více než tisícovka z nich bude poroučet. Vůbec by nás navíc nepřekvapilo, kdyby šlo jen o první vlnu propouštění, přičemž ty následující klidně mohou být ještě výraznější.
Politiky a aktivisty nucenou elektromobilitu si tedy můžeme sesumírovat snadno. Emise neklesají, auta zdražují, o levném provozu si můžeme nechat jen zdát a umenšování celého odvětví logicky vede jen k propouštění, nikoli naopak. Nevíme jak vy, ale my si zářnou budoucnost představujeme trochu jinak.



Do továrny v Kolíně, jenž se má stát evropským elektrickým centrem Fordu, automobilka napěchovala takřka 44 miliard korun. Již nyní ale očekává, že prodávat bude ještě méně aut, a proto hodlá propustit více než tisíc zaměstnanců. Foto: Ford
Zdroj: Auto News
Bleskovky
Někdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
před 3 hodinamiNejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Trumpova cla si rychle vybírají svou daň. Stellantis zastavil výrobu v prvních dvou továrnách mimo USA, propustí 5 400 lidí
4.4.2025Když Rolls-Royce nechce zákazníkovi prodat jinak elektrický Spectre s motorem V12, může si takové auto nechat postavit od Slováků
4.4.2025Škoda Elroq RS je venku jako sice hezké, ale jinak naprosto zbytečné a nic neřešící 2,3tunové monstrum
4.4.2025Podívejte se, co musí vydržet nový supersport, aby ho pustili na silnice. Auto v rámci vývoje doslova utýrají
4.4.2025Arabský majitel McLarenu spojil slavnou automobilku s dosud neznámým startupem, působí to jako zoufalý pokus o záchranu
4.4.2025
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.04. 11:46 - Stepan
- VZKAZY 05.04. 11:29 - řidičBOB
- 2 a 4 ventily - vlastnosti 05.04. 09:47 - Ondrais
- GTD + STI 05.03. 17:37 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 05.03. 16:38 - Stepan
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 05.02. 12:09 - M.Z.
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.02. 08:53 - řidičBOB
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB