Prodejní čísla Mercedesu ukázala jeho alarmující závislost na Číně, situace Škody je pro Němce varováním

Čínský trh s auty je významný téměř pro každého velkého výrobce. A je to pochopitelné, jde zkrátka o velké odbytiště. Ovšem míra závislosti třícípé hvězdy je tak mimořádná, až se člověku na mysl dere tragický osud čínských aktivit Škody.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Prodejní čísla Mercedesu ukázala jeho alarmující závislost na Číně, situace Škody je pro Němce varováním

13.10.2022 | Petr Prokopec

Prodejní čísla Mercedesu ukázala jeho alarmující závislost na Číně, situace Škody je pro Němce varováním

/

Foto: Mercedes-Benz

Čínský trh s auty je významný téměř pro každého velkého výrobce. A je to pochopitelné, jde zkrátka o velké odbytiště. Ovšem míra závislosti třícípé hvězdy je tak mimořádná, až se člověku na mysl dere tragický osud čínských aktivit Škody.

Zaklínadlem každého byznysu je rovnoměrně rozložené portfolio obchodních partnerů, kdy se vaše podnikání nestane do značné míry závislým na jediném z nich. Takový stav je problematický z řady úhlů pohledu, především ale riskujete, že když se onomu jednomu subjektu nebude dařit, popř. se k vám z jakéhokoli důvodu otočí zády, máte rázem problém udržet se nad vodou. Teoreticky se to radí, v praxi ale bývá složité podobným situacím uniknout.

Výjimkou není ani automobilová branže, ostatně taková Škoda by o tom mohla dlouze vyprávět. Mladoboleslavská automobilka totiž v roce 2018 prodala 1 253 700 vozů, z čehož 341 tisíc, tedy rovná třetina, připadlo na Čínu. Zejména tento trh pak měl značce pomoci v dosažení někdejšího cíle, jímž byl prodej dvou milionů aut ročně v roce 2025. Loni však již šlo jen o 71 200 aut, letos se situace dál zhoršuje a škodovka bude ráda, když za celý rok prodá 700 tisíc aut po celém světě.

To je docela smutný osud, nyní ale něco podobného hrozí Mercedesu. Ten je na Číně závislý ještě mnohem více než Škoda. Jak ukazují aktuální čísla zveřejněná německou automobilkou, ta za třetí letošní kvartál dodala v celém světě 520 100 nových aut. Lehce nadpoloviční množství, konkrétně pak 260 500 vozů, přitom skončilo v asijském regionu. Čínští zákazníci si z nich přitom převzali 206 800 exemplářů, což ve srovnání se stejným obdobím loňského roku představuje 37procentní posun. Také to ovšem znamená, že Němci se aktuálně směrem k Říši středu ani nemohou zatvářit přísně.

Jak je patrné při pohledu na celkovou letošní bilanci, závislost třícípé hvězdy na Číně se postupně začíná zvyšovat. Na všechna tři čtvrtletí totiž připadá 562 900 registrací, což je třetina veškerých prodejů. Navíc jde ve srovnání s prvními devíti měsíci loňského roku o 5procentní pokles. Ten lze ale s největší pravděpodobností připsat politice nulové tolerance ke koronaviru, která v Číně vyústila v jarní uzavírku Šanghaje a dalších měst a letní uzavírku sečuánské provincie.

Mnohem podstatnější nicméně je, jak si Mercedes vede ve zbytku světa. Na Evropu totiž připadlo 152 700 registrací, z čehož třetina se odehrála v Německu. V případě Severní Ameriky tu pak máme 83 200 prodaných vozů, z nichž 72 400 skončilo ve Spojených státech. Čína je tedy jednoznačně pro německou automobilku daleko nejdůležitější region, ve srovnání s USA jsou tamní registrace hned trojnásobné. Není tak překvapením, že některé verze svých aut značka prodává pouze na tomto trhu.

Za zmínku pak stojí ještě prodeje elektrických aut. „Díky modelům EQS SUV a EQE SUV, jejichž premiéra se odehraje 16. října v Paříži, si naši zákazníci budou moci vybrat v každém segmentu elektromobil s logem Mercedesu. Nabízíme tak hned osm plně elektrických vozů - více než naše konkurence,“ uvedla Britta Seeger, jenž má u značky na starosti marketing a prodeje. Jakkoli ale její slova naznačují optimismus, realita přeci jen již tak růžová není.

Německá automobilka totiž za třetí kvartál prodala pouhých 30 tisíc aut s čistě bateriovým pohonem, což je sice o 115 procent více než ve stejném období loňského roku, ovšem zároveň jde jen o 5,7 procenta z celkových registrací. Na tak velké portfolio, jakým se Mercedes chlubí (aktuálně jde logicky jen o šest modelů), ovšem prodeje opravdu nejsou valné. Koneckonců Tesla je na tom s pouhými čtyřmi vozy více než desetinásobně lépe.

Pokud tedy Mercedes touží po ryze elektrické budoucnosti, musí se připravit na opravdu značné zeštíhlení. Rázem se tak ovšem stane zranitelnějším. Poté již může stačit jen jediné politické rozhodnutí a 40 i více procent prodejů bude pryč. Možná i proto je vedení značky rádo, že dvěma největšími investory značky jsou čínské subjekty, které si snad v Říši středu „umí zařídit”, aby jejich investice nepřišly vniveč. Ale co když ne?


Prodejní čísla Mercedesu ukázala jeho alarmující závislost na Číně, situace Škody je pro Němce varováním - 1 - Mercedes-Benz prodeje Q3 2022 01Prodejní čísla Mercedesu ukázala jeho alarmující závislost na Číně, situace Škody je pro Němce varováním - 2 - Mercedes-Benz prodeje Q3 2022 02
Prodeje Mercedesu v Číně rostou, v třetím letošním čtvrtletí připadlo na Říši středu hned 40 procent veškerých registrací. Míra závislosti značky na čínském trhu je tak srovnatelná snad jen s Teslou, ani Škoda to se svou někdejší závislostí na Číně nedotáhla tak daleko. A pak v zemi přišla skoro o všechno... Grafika: Mercedes-Benz

Zdroje: Mercedes-Benz, Focus

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.