Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejnovější auto Rolls-Roycu je tak tiché, že v něm výrobce musel hluk začít simulovat
19.8.2020 | Petr Prokopec
Běžně dělají výrobci vše proto, aby jejich vozy byly hlučné co nejméně. Dělá to nakonec i Rolls-Royce a nedá se říci, že by nebyl úspěšný, ve svých snahách ale zkrátka zašel příliš daleko.
Pokud máte děti, nejspíše často toužíte po naprostém klidu, kdy nebudete dělat nic jiného než mlčky civět do zdi. A budete si připadat nejšťastnější na světě. Nicméně stačí, aby ratolesti zmizely do školy a vás rázem namísto radosti zachvátí spíše smutek. Nikoho by tedy nemělo překvapit, že si najednou prozpěvujete dětské písničky, hrajete s legem a pomalu odmítáte uklízet, jen abyste se cítili jako doma. Vaše psychika totiž již najela na jinou notu, přičemž ta předchozí je už jen součástí vzpomínek.
Proč takový úvod? Za vším stojí Rolls-Royce, který dokončuje novou generaci modelu Ghost. Ta již dávno měla být venku, neboť automobilka ukončila výrobu předchůdce v loňském roce, za zpožděním ale nestojí koronavirus. Britové totiž nejprve auto ukázali svým zákazníkům a zjistili, že dosavadním směrem vývoje nemohou pokračovat.
Novinka, která stojí na hliníkové platformě používané výše položenými a dražší modely Phantom a Cullinan, totiž přijde s dosud nepoznaným odhlučněním kabiny. Materiály pohlcující hluk se objevují i mezi dvojitými bočními okny, stejně jako v pneumatikách. Nechybí pak samozřejmě po stranách, na střeše, na podlaze či v zavazadlovém prostoru. Není tak vlastně překvapivé, že souhrnně váží přes 100 kilogramů, přestože třeba u pneumatik jde o speciální, odlehčenou akustickou pěnu.
Jakmile byla kabina pomalu hermeticky utěsněná, inženýři provedli testy, během kterých zjistili, že je třeba ještě dále zjemnit kanálky klimatizace. V té chvíli dosáhli téměř absolutního ticha, které se ale nakonec ukázalo nechtěným. Pro zákazníky bylo podle slov automobilky dezorientující, neboť lidé jsou zkrátka zvyklí vnímat věci kolem sebe i ušima. A přílišné ticho jim nebylo příjemné.
Rolls-Royce tedy musel udělat něco nepředstavitelného, a sice instalovat do kabiny či zavazadelníku speciální porty, které vytváří na palubě umělý hluk. Nečekejte žádný rachot, automobilka mu říká „šepot“ a má simulovat prostředí jedoucího automobilu. Co přesně to znamená, nedokážeme říci, Rolls-Royce pro tuto chvíli jen dodává, že nešlo o snadný úkol. Každý komponent, mezi něž patří i tlumící jednotky rámů sedadel, musel mít speciální akustickou frekvenci, jinak by nepůsobil tím správným dojmem.
Zda s tímto řešením bude spokojena širší sorta zákazníků, automobilka zjistí až příští rok. Kvůli protaženému vývoji totiž nový Ghost dorazí do prodeje až na jaře. Debut pak proběhne v následujících měsících, žádný konkrétní termín ale prozatím nepadl.


U chystaného Rolls-Royce Ghost dosáhla takového ticha, že zákazníkům přestalo být příjemné. A tak jistý hluk na palubě musela začít vytvářet uměle. Foto: Rolls-Royce
Zdroj: Rolls-Royce
Bleskovky
Řidič natočil, jak mu cestu zkřížilo stádo tisíců jelenů. Ani nedohlédl na konec „fronty zvířat”, která chtěla přejít silnici
včera
Číňané v Evropě bodují s levným velkým SUV. Lidé mu říkají Range Rover z Temu a není to urážka
22.11.2025
Porsche chtělo dostat zpackaný nový Cayenne do lepšího světla srovnáním s 918, dosáhlo ale jen maximální trapnosti
21.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Ogura je sebekritický: „Musím se zlepšit ve všech oblastech“ včera 10:37
- Marc a Alex slavili včera 10:20
- Místo Schleizu bude v ESR North West 200 22.11.2025
- Velká japonská naděje Taiyo Furusato 22.11.2025
- WSBK 2026: O dva stabilní jezdce méně 22.11.2025
Nejnovější články
Počet lidí pracujících v automobilovém průmyslu v Německu padl nejníž za posledních 15 let, tolik k oné cestě k prosperitě
včera
Řidič natočil, jak mu cestu zkřížilo stádo tisíců jelenů. Ani nedohlédl na konec „fronty zvířat”, která chtěla přejít silnici
včera
Srovnejte si nové Porsche Cayenne s tím předchozím, ušlo cestu od nepřesvědčivosti k zapomenutelnosti
včera
Na první pohled ještě nikdo neuhodl, jakému autu patří tento interiér, zcela se vymyká dosavadním zvyklostem
včera
První automobilka otevřeně přiznala, že elektrické auto nabídne bez zájmu publika jen kvůli regulacím
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
