Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejpraktičtější Dacia dostala nový motor, je to naprostý nesmysl jdoucí zcela proti tradicím značky
21.12.2022 | Petr Prokopec
Dacia má naše sympatie, na rozdíl od naprosté většiny ostatních automobilek dál hraje na strunu racionality. Anebo aspoň hrála, nový pohon pro model Jogger nedává - zvlášť při své ceně - absolutně žádný smysl.
Dacia Jogger u nás startuje na 417 900 Kč. To není zas až tak nízká suma, na druhou stranu za ni dostáváte moderní, 4,55 metru dlouhý vůz, který zvládne pobrat pět cestujících a 708 litrů nákladu. Respektive i více než 1 800 litrů, pokud bude obsazena pouze první řada sedadel. Dopřát si nicméně můžete také instalaci té třetí, stačí jen sáhnout do kapsy pro dodatečných 23 tisíc korun. Jogger je tak ve finále bezkonkurenční nabídkou, načež vůbec není překvapivé, že Dacia jen na evropských trzích prodala přes 83 tisíc kusů.
Je otázkou, zda by zájem byl ještě větší, kdyby Jogger dostal i pořádné motory. Dosud totiž zákazníci mohli volit pouze mezi dvěma verzemi litrového tříválce. Ten čistě benzinový produkuje 110 koní, se kterými pětimístné provedení zvládne stovku za 10,5 sekundy. Varianta uzpůsobená i ke spalování LPG pak dostala 100 koní, které sedmimístný model mohou dostat na stovku až za 13,2 sekundy. V kombinaci s maximálkou 172 km/h opravdu nejde o oslňující hodnoty.
Od příštího roku bude Jogger nabízet o něco výkonnější jednotku, zaujmout ale dokáže leda při prvním pohledu na vyšší maximální výkon. Jogger se totiž jako vůbec první Dacia dočká hybridního pohonu, který tvoří 1,6litrový čtyřválec naladěný na 90 koní, jenž je doplněn jak elektromotorem (50 koní), tak integrovaným startérem-generátorem. Nechybí pak ani baterie o kapacitě 1,2 kWh a unikátní převodovka, která počítá se čtyřmi stupni pro spalovací ústrojí a dvěma pro to elektrické. Pokud poznáváte parametry tristní pohon E-Tech některých Renaultů, jste na svém.
O jízdní dynamice se Dacia prozatím nerozpovídala, velké zlepšení ale očekávat nelze - jednak tu bude nemalý nárůst hmotnosti, jednak jsou tu zkušenosti právě z Renaultů, kde třeba v Arkaně tento pohon nestačí na víc než stejných 172 km/h. Inu, spolehlivě bude mít tento vůz k dispozici pořád jen 90 koní, zbytek je hybridní iluze, která k dispozici být může a nemusí. Novinka nemá šanci zaujmout ani provozními náklady - hybrid k zásadní úspoře paliva nepovede, drobně pomůže při určitých stylech jízdy, níže zmíněný rozdíl v ceně se tak skrze nižší spotřebu nikdy nevyplatí.
Je to tedy jen další nesmysl jdoucí na ruku normám, podle nichž je měřena spotřeba paliva. Na konkrétní data si budeme muset ještě chvíli počkat, Dacií avizované snížení spotřeby o 40 procent ale můžeme předem označit za blud, který v praxi není možné dosáhnout, fyzikálně to prostě není reálné. Papír snese vše, ve skutečném světě bude Jogger Eco-G (tedy plynová verze) nabízet daleko lepší praktičnost za daleko nižší peníze.
České ceny zatím nejsou známy, ve Francii nicméně nejlevnější hybridní Jogger vychází na 24 600 Eur (cca 595 tisíc Kč). Ve srovnání se spalovací verzí je tak o tučných 121 tisíc korun dražší. A jelikož u nás pětimístné provedení ve výbavě Expression startuje na podobné sumě (465 000 Kč), dá se předpokládat, že také na českém trhu hybrid zamíří k 600 tisícům Kč. Přidejme k tomu sotva znatelný rozdíl ve skutečné spotřebě, dynamikou ubitá čtyřstupňovým automatem, která bude s vybitými baterkami ještě horší než s litrovým turbem... Čím chce tento vůz zaujmout?
Lze už jen dodat, že baterie hybridního ústrojí jsou uloženy pod podlahou zavazadlového prostoru. Ve stejných místech se přitom u plynové verze nachází druhá nádrž, o praktičnost zmiňovanou v úvodu tedy klientela nepřijde. To je ale tak jediný pozitivní aspekt, v těch ostatních se musíme ptát, proč by si tuto verzi měl kdokoli soudný kupovat. A odpověď nenacházíme. Nečekáme tedy, že by v případě Čechů mohl slavit jakkoli větší úspěchy.









Jogger je prvním modelem Dacie, který vyfasoval hybridní ústrojí. Pochybné by to bylo v jakémkoli případě, obzvláště při použití nepříliš povedeného E-Techu Renaultu za příplatek okolo 120 tisíc Kč je to naprostý nesmysl. Foto: Dacia
Zdroj: Dacia
Bleskovky
Max Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
před 2 hodinamiHromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Honda se zbavuje Chantry: rozchod je kompletní, i za cenu ztráty sponzora včera 14:31
- Qualifying 8h Suzuka: Honda před BMW včera 11:29
- Iannone končí po sezóně v týmu Go Eleven včera 10:03
- Suzuka 8h - první kvalifikace včera 08:38
- Kalendář MS-Superbike 2026 31.7.2025
Nejnovější články
Porsche urychlilo návrat spalovacího nástupce Macanu, chybná sázka na elektřinu ho ale bude ještě hodně bolet
před hodinouMax Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
před 2 hodinamiUSA kompletně ruší regulace postavené kolem emisí CO2. Nejen pro svět aut je to dramatická změna
před 4 hodinamiNejnovějšímu obrněnému speciálu prezidenta Trumpa se směje půl světa. „Golf Force One” ale není vtip, je skutečný
včeraŠéf Jaguaru Land Roveru náhle skončil v momentě, kdy Jaguar nevyrábí vůbec nic. Že by to byl důvod?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva