Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Nejrychlejší rodinné auto světa používá revoluční motor 2,0 s 600 koňmi, je to unikát
12.10.2020 | Mirek Mazal
Neexistuje žádné jiné auto na světě mířící do sériové výroby, které by z tak malého motoru dolovalo tak vysoký výkon. Nová rodinná stíhačka ze Švédska ho ale má a je to fascinující stroj.
Vůz, který švédský výrobce supersportů Koenigsegg kvůli jeho koncepci s trochou nadsázky tituluje jako nejrychlejší rodinné auto planety, je doslova nacpaný fantastickou technikou. O zhmotnění jednoho vrcholů automobilového inženýrství by mohl hodiny vyprávět sám Christian von Koenigsegg, podle nějž s novým modelem Gemera vstupuje do jiné éry nejen jeho automobilka, ale i celý automobilový svět.
„Gemera zakládá zcela novou kategorii aut, ve které se výkony extrémních hypersportů setkávají s prostorným interiérem a povědomím o environmentalismu,“ uvedl ke švédské novince von Koenigsegg. Jednotlivá revoluční řešení tohoto vozu by šlo probírat dlouho, největší pozornost ale jednoznačně poutá inovativní dvoulitrový tříválec twin-turbo přezdívaný Tiny Friendly Giant (TFG).
Relativně malá a lehká, pouhých 70 kg vážící jednotka s jindy vysmívaným počtem válců ze sebe doluje 440 kW (600 koní) výkonu a 600 Nm točivého momentu, ovšem zdaleka to není výkon celé Gemery. Pod karbonovou schránkou opět u zadní nápravy pomáhají tři další elektromotory, které posunují celkový výkon pohonného systému na famózních 1 268 kW (1 724 koní) a 3 500 Nm. Ani vysoká pohotovostní hmotnost ve výši 1 890 kilogramů pak není překážkou zrychlení na 100 km/h za 1,9 sekundy, show končí až za hranicí 400 km/h.
Jasně nejvýkonnější motor svého certifikovaný pro silniční použití si vystačí se dvěma litry objemu a vrtáním 95 milimetrů vůči zdvihu 93,5 milimetrů. Ve srovnání s dříve používaným čtyřlitrovým V8 jsou válce novinky dokonce ještě větší a dobře snášejí omezovač u 8 500 ot./min s plnicím tlakem 29 PSI. Velké písty při těchto otáčkách kmitají rychlostí 26,5 metrů za sekundu, což je na úrovni techniky Formule 1.
K výjimečným parametrům spalovacímu motoru pomáhá také nahrazení klasického ovládání ventilů pneumatickým mechanismem. Stejnojmenná technologie dceřiné firmy Freevalve tak zajišťuje nezávislé časování fází sání či výfuku a slibuje vyvážený chod s delší životností ventilových sedel TFG. O správné řízení procesů řadového tříválce se stará elektronika, jejíž fungování určuje zvolený jízdní režim.
Svůj podíl na výsledku úspěchu má chytré nastavení dvou turbodmychadel spolupracujících s Freevalve. Z každého válce vedou dva výfuková kanály, pokaždé do jiného turbodmychadla. V nízkých otáčkách bývají otevírány ventily jdoucí jen do jednoho z nich, což zajišťuje dostatečný tlak spalin pro jeho práci. Po zvýšení otáček TFG je otevřen druhý výfukový ventil a do práce se zapojuje druhý okruh přeplňování. Výsledkem souhry novátorských řešení je točivý moment 400 Nm při 1 700 ot./ min a ve výsledku maximum 600 Nm. Dosud nikdy nedosažená čísla motoru této velikosti dělají z TFG nejvýkonnější silniční agregát vzhledem k počtu válců i jeho objemu.
Celkovou výbavu čtyř motorů doprovází automatické převodové ústrojí Koenigsegg Direct Drive alias KDD s jedním rychlostním stupněm. Soustavu KDD navrhnul osobně zakladatel značky Christian von Koenigsegg a patentovanou techniku spojil s karbonovou hřídelí HydraCoup, která spojuje TFG vzadu a KDD vepředu. Ta do určitých otáček pracuje jako násobič točivého momentu, jehož maximum na kolech dosahuje dosahuje hodnoty až 11 tisíc newtonmetrů.
Všechno tohle čtyřmístnému Mega-GT, jak Koenigsegg Gemeře říká, umožní drtit asfalt při mohutném zrychlení při cestě za maximální rychlostí na hranici 400 km/h. Na praxi si musíme počkat, na papíře je ale technické řešení celého vozu i jeho hlavního motoru skutečně unikátní a nikým jiným ani nepokoušené, natož pak reálně vyvinuté pro použití v běžném provozu.
Triky Koenigseggu umožnily Gemeru posadit na vrchol automobilového inženýrství, dvoulitr s 600 koňmi dnes nenabízí ani Mercedes, ten končí na 421 koních. Foto: Koenigsegg/Freevalve
Zdroj: Koenigsegg
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před hodinou - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 2 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 08:28 - Vrooom
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch