Jak funguje Koenigsegg Regera bez převodovky? Skoro jako dragster

(+ videa) Švédská stíhačka dostala do vínku 1 510 koní, které na zadní kola přenáší unikátní systém KDD s pouhým jedním převodem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Jak funguje Koenigsegg Regera bez převodovky? Skoro jako dragster

12.3.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Jak funguje Koenigsegg Regera bez převodovky? Skoro jako dragster

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Švédská stíhačka dostala do vínku 1 510 koní, které na zadní kola přenáší unikátní systém KDD s pouhým jedním převodem.

Automobilka Koenigsegg představila na autosalonu v Ženevě nový model Regera, který minimálně svým výkonem okouzlil každého, koho jen trochu zajímají rychlá kola. Přeplňovaný pětilitrový osmiválec v kombinaci se třemi elektromotory totiž produkuje 1 510 koní neboli 1,11 MW. Tento výkon je následně spárován se suchou hmotností 1 420 kilogramů, díky čemuž švédská stíhačka zvládá zrychlení z klidu na 400 km/h za méně než 20 sekund. V tom jí napomáhá nová unikátní převodovka KDD (Koenigsegg Direct Drive), která ovšem sama o sobě až tak převodovkou není.

Abychom plně pochopili, nakolik je systém KDD výjimečný, musíme si nejprve vysvětlit, co samotná převodovka provádí. Abychom vše co nejvíce zjednodušili, pak stačí říci, že jednoduše mění počet otáček mezi vstupní a výstupní hřídelí. K tomu si v závislosti na dané rychlosti napomáhá rychlostními stupni, které mají různý převodový poměr, přičemž v moderních vozech počítá rovněž se synchrony, které zajišťují přiblížení vstupních a výstupních otáček.

Pokud by daný automobil dostal do vínku extrémní množství výkonu, pak by převodový poměr mohl být 1:1, čímž bychom se dostali k absolutnímu ideálu a tím k naprosté postradatelnosti převodovky. A tím se dostáváme k onomu ústrojí KDD, které jistým ideálem skutečně je. A to zejména díky hybridnímu pohonnému ústrojí, které dokáže generovat až 2 000 Nm.

O tento výstup, jak jsme již zmínili v úvodu, se stará spalovací jednotka a trojice elektromotorů. První z nich se nachází před osmiválcem a generuje 160 kW/218 koní a 300 Nm, zatímco zbylé dva najdeme na zadní nápravě. V jejich případě se dočkáme pokaždé 180 kW/245 koní a 260 Nm, což by v kombinaci s pětilitrem naladěným na 1 115 koní a 1 280 Nm mělo celkově dávat 1 823 koní a 2 100 Newtonmetrů.

Je však třeba si uvědomit, že výkonové špičky všech agregátů se nepotkávají v jednom určitém bodu. U elektromotorů to takový problém není, bnzinový osmiválec ale produkuje oněch 1 115 koní v 7 800 otáčkách, zatímco maximum točivého momentu je k dispozici při 4 100 ot./min. (v pásmu 2 700 až 6 170 otáček je pak k mání 1 000 Nm).

Ve výsledku tu tedy máme oněch 1 510 koní a 2 000 Nm, jež jsou ideálně rozložené v celém pásmu otáček, což je de facto ten pravý důvod, proč se Regera obejde bez převodovky a může využít systém KDD. Jinými slovy, Koenigsegg funguje jako dragstery o výkonu 10 000 koní a hmotnosti okolo 1,2 tuny, které se rovněž obejdou bez změny převodových stupňů.

Výhody daného systému jsou přitom více než zřejmé, již v tiskové zprávě totiž Koenigsegg uvádí, že KDD váží pouhých 88 kg. Dále tu máme nejen snížení třecích ztrát, ale také větší efektivnost motoru. V normálních případech je totiž 15 až 20 procent jeho výkonu ztraceno právě prací převodovky. A ve finále je tu spotřeba, která by měla poklesnout o cca 10 procent, rovněž následek vyšší efektivity celého ústrojí.

Dá se ale předpokládat, že tu budou také nevýhody systému, a to právě v onom jednorázovém převodu. Při průjezdu zatáček totiž již nemůžete podřazovat a tak kupříkladu držet otáčky na té míře, jaká je ideální. S ohledem na přítomnost elektromotorů pak není jisté, zda se budete moci řídit dle zvuku, neboť asi nikdo v tu chvíli nedokáže určit, který agregát produkuje kolik koní a jak zareaguje.

Ve světle výše zmíněného by nás ovšem zajímalo, proč má Regera vůbec pádla pod volantem. Na to nám ovšem neodpověděla ani tisková zpráva, ani přiložená videa, kdy na jednom hovoří o svém novém „děťátku“ sám zakladatel automobilky Christian von Koenigsegg. Ten ovšem prohlašuje, že řídit novinku bude zábavné i bez toho, aniž byste museli řadit.

My pak jen můžeme dodat, že Regera dostala do vínku finální převod 2,85:1, díky kterému se rozjede na maximální rychlost 410 km/h. Tím ale naše dnešní technologické putování končí, přičemž doufáme, že princip fungování unikátního systému jsme pomohli alespoň trochu osvětlit. Více řekne přiložené video...

Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2015, máme pro vás i galerii živých fotografií přímo z Palexpa.


Jak funguje Koenigsegg Regera bez převodovky? Skoro jako dragster - 1 - Koenigsegg Regera technika 01Jak funguje Koenigsegg Regera bez převodovky? Skoro jako dragster - 2 - Koenigsegg Regera technika 02Jak funguje Koenigsegg Regera bez převodovky? Skoro jako dragster - 3 - Koenigsegg Regera technika 03
Unikátní pohonný systém Koenigseggu Regera si nyní můžete také prohlédnout na technických nákresech

Jak funguje Koenigsegg Regera bez převodovky? Skoro jako dragster - 4 - Koenigsegg Regera zive 01Jak funguje Koenigsegg Regera bez převodovky? Skoro jako dragster - 5 - Koenigsegg Regera zive 02Jak funguje Koenigsegg Regera bez převodovky? Skoro jako dragster - 6 - Koenigsegg Regera zive 03Jak funguje Koenigsegg Regera bez převodovky? Skoro jako dragster - 7 - Koenigsegg Regera zive 04Jak funguje Koenigsegg Regera bez převodovky? Skoro jako dragster - 8 - Koenigsegg Regera zive 05Jak funguje Koenigsegg Regera bez převodovky? Skoro jako dragster - 9 - Koenigsegg Regera zive 06Jak funguje Koenigsegg Regera bez převodovky? Skoro jako dragster - 10 - Koenigsegg Regera zive 07Jak funguje Koenigsegg Regera bez převodovky? Skoro jako dragster - 11 - Koenigsegg Regera zive 08Jak funguje Koenigsegg Regera bez převodovky? Skoro jako dragster - 12 - Koenigsegg Regera zive 09Jak funguje Koenigsegg Regera bez převodovky? Skoro jako dragster - 13 - Koenigsegg Regera zive 10Jak funguje Koenigsegg Regera bez převodovky? Skoro jako dragster - 14 - Koenigsegg Regera zive 11Jak funguje Koenigsegg Regera bez převodovky? Skoro jako dragster - 15 - Koenigsegg Regera zive 12
Mimo to přinášíme i živé snímky z výstaviště Palexpo...

Jak funguje Koenigsegg Regera bez převodovky? Skoro jako dragster - 16 - Koenigsegg Regera prvni sada 01Jak funguje Koenigsegg Regera bez převodovky? Skoro jako dragster - 17 - Koenigsegg Regera prvni sada 02Jak funguje Koenigsegg Regera bez převodovky? Skoro jako dragster - 18 - Koenigsegg Regera prvni sada 03Jak funguje Koenigsegg Regera bez převodovky? Skoro jako dragster - 19 - Koenigsegg Regera prvni sada 04Jak funguje Koenigsegg Regera bez převodovky? Skoro jako dragster - 20 - Koenigsegg Regera prvni sada 05Jak funguje Koenigsegg Regera bez převodovky? Skoro jako dragster - 21 - Koenigsegg Regera prvni sada 06Jak funguje Koenigsegg Regera bez převodovky? Skoro jako dragster - 22 - Koenigsegg Regera prvni sada 07Jak funguje Koenigsegg Regera bez převodovky? Skoro jako dragster - 23 - Koenigsegg Regera prvni sada 08Jak funguje Koenigsegg Regera bez převodovky? Skoro jako dragster - 24 - Koenigsegg Regera prvni sada 09
...stejně jako oficiální galerii

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.