Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejrychlejší rodinné auto světa jede přes 400 km/h, má neobvyklé řešení pohonu
3.3.2020 | Petr Prokopec
Ta nejrychlejší auta světa jsou tradičně dvoumístná, snad jen McLaren F1 přibral třetího do party. Švédové to chtějí změnit a odhalili auto, kterému říkají Mega-GT - Koenigsegg Gemera.
Koenigsegg má většina z nás spojený s dvoumístnými stíhačkami, které jen čirou náhodou nedostaly křídla, nýbrž čtyři kola. A také přeplňovaný pětilitrový osmiválec, jenž produkuje takový výkon, ze kterého se i některým Bugatti točí hlava. Před pár lety nicméně Švédové začali koketovat s alternativním pohonem. V případě modelu Regera tak byla zmiňovaná pohonná jednotka spárována se třemi elektromotory a lithium-iontovými bateriemi. Bylo tedy zjevné, že i Koenigsegg se začíná zabývat udržitelnou budoucností.
Ještě větší potvrzení přišlo na letošní Ženevě. Ta sice byla pro veřejnost uzavřena, nicméně řada automobilek přistoupila k online premiérám přenášeným přímo z výstaviště Palexpo. Šéf švédské značky Christian von Koenigsegg nám tak mohl představit nový model Gemera, který je firmou popisován jako Mega-GT. Stojí za tím především ta skutečnost, že ve svých útrobách nabízí čtveřici sedadel. V případě těch zadních je sice třeba počítat s menším prostorem, i tak jde ale o značný krok kupředu.
„Gemera zakládá zcela novou kategorii aut, ve které se výkony extrémních hypersportů setkávají s prostorným interiérem a povědomí o environmentalismu,“ uvedl na adresu novinky von Koenigsegg. Přitom nepoukazoval pouze na kabinu, jenž těží ze třímetrového rozvoru, ale rovněž na hnací ústrojí. To má totiž do někdejšího velkoobjemového opravdu daleko, neboť místo pětilitrového osmiválce je základem inovativní dvoulitrový tříválec twin-turbo pojmenovaný Tiny Friendly Giant.
Již sama o sobě je přitom tato relativně titěrná jednotka působivá, neboť produkuje 600 koní a 600 Nm točivého momentu. Nicméně pod karbonovou karoserii nezamířila sama, nýbrž stejně jako v případě modelu Regera v doprovodu tří elektromotorů. Celkově tak Gemera disponuje 1 700 koňmi a 3 500 Nm, pročež asfalt dokáže trhat na počkání. Zrychlení z klidu na stovku by se tak mělo odehrát již za 1,9 sekundy, v případě sprintu na 400 km/h firma slibuje bezprecedentní čas. Maximální rychlost zatím popisuje jen jako vyšší než 400 km/h.
Koenigsegg přitom uvádí, že elektromotory dovedou pracovat i bez spalovacího agregátu a snadno zvládají až 300 km/h. Otázkou nicméně je, zda se vůbec ryze bezemisně dokážete na tuto metu dostat a jak dlouho tímto tempem pojedete. Jakkoliv totiž nebyla zmíněna kapacita baterií, umožnit mají pouze 50kilometrový dojezd čistě na elektřinu. Očekávat tedy můžeme pouze 10, možná 15 kilowatthodin, které se mohou snadno rozplynout po pár razantních sešlápnutích plynu.
Tyto úvahy ale nyní hoďme za hlavu, místo toho se podívejme na onen dvoulitr, který nespaluje pouze benzin, ale rovněž jakékoliv obnovitelné palivo od ethanolu až po metanol. Fanoušky značky by nicméně nemusela nadchnout koncepce vozu, jakkoliv i zde máme pro Koenigsegg jedno značné prvenství - Gemera je totiž čtyřkolkou. Nicméně zadní nápravu roztáčí pouze elektromotory, tříválec tak veškerý výkon směřuje pouze dopředu.
Na druhou stranu je třeba dodat, že každý ze zadních elektromotorů disponuje 500 koňmi. Mimo to švédská novinka dostala do vínku také řízení zadních kol či vektorování točivého momentu ve všech čtyřech rozích. Uvnitř karbonového šasí je pak možné očekávat kromě oněch dvou řad sedadel třeba přední a zadní zábavní systém, bezdrátové dobíjení mobilních telefonů pro všechny pasažéry nebo čtecí lampičky a třízónovou klimatizaci.
Za zmínku stojí rovněž přítomnost kamer nahrazujících zpětná zrcátka, což nás přivádí k otázce, zda Gemera zamíří na americký trh. Tamní legislativa totiž prozatím tuto formu digitalizace neumožňuje. Bude tedy třeba ještě vyčkat na upřesnění, kam se bude moci plánovaná série 300 kusů vydat. Jisté je nicméně tolik, že každý kus by měl startovat nad 20 miliony korun. To vlastně na nejrychlejší rodinný vůz světa není tolik.
































Koenigsegg Gemera zcela mění pravidla hry pro čtyřmístné vozy, a to jak svým designem, tak hnacím ústrojím či detaily, mezi něž patří třeba vzhůru směřující výfuky
Zdroj: Koenigsegg
Bleskovky
Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
včeraNástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.20251914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
25.6.2025
Nejčtenější články
Šéf ostrých Mercedesů ani po totálním fiasku čtyřválcové C63 nepochopil nic, o současném automobilovém průmyslu to říká všechno
30.5.2025Krvácející Stellantis má nového šéfa, v čele firmy se má postarat o stejný zázrak jako kdysi v Jižní Americe
30.5.2025Český supersport se starým Stigem za volantem zničil slavnou trať Top Gearu, rychlejší je na ní už jen jedno auto
30.5.2025Rýsuje se nový šéf Volkswagenu, který by mohl firmu zachránit. Teď dokonce jezdí s tímto starším VW, ač je to miliardář
30.5.2025VW se chce zachránit s pomocí nové verze svého nejprodávanějšího produktu, do obchodů ho teď hrne jako hotovku
30.5.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva