Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejúspěšnější značkou koncernu Stellantis se potichu stala ta, která se dlouho jen propadala a zdá se být na odstřel
25.2.2023 | Petr Prokopec
Je to paradox, který nastal v podstatě mimo pozornost kohokoli. Automobilka nepřišla s prakticky žádnou důležitou novinkou, jen díky pokračujícímu prodeji zastaralých modelů drží ceny dole. A to stačí na nejen na to, aby Fiat znovu porážel Škodu, ale byl i jedničkou Stellantisu.
Ještě před nějakými dvěma lety se zdálo, že Fiat je na odpis. Jakkoli tato značka svého času prodávala jen v Evropě dokonce více aut než Volkswagen, v roce 2020 její odbyt na starém kontinentu představoval pouze 475 tisíc registrací. Nebylo tedy žádným překvapením, že Italy se železnou pravidelností válcovala i Škoda. Nicméně u mladoboleslavské automobilky došlo k neskutečnému nárůstu sebevědomí. Fiat, který si zjevně byl vědom stáří své nabídky, stejným směrem nezamířil.
Jak tato situace dopadla, jsme naznačili před pár dny v souvislostmi s lednovými evropskými prodeji. V případě Škody totiž v nejlepší desítce nefiguruje jediný mladoboleslavský model, a to přesto, že zejména Octavia se v žebříčku donedávna objevovala pravidelně. Nyní se ale číslem deset stal Fiat Panda, tedy vůz s více než dvanáctiletým konstrukčním základem. Technika ale nově začíná být podružná, prioritou se pro zákazníky stala cena. A tu Italové drží stále u země.
Přesto je překvapením, že se Fiat se svou nabídkou stal v loňském roce úplně nejúspěšnější značkou koncernu Stellantis. Pod ten spadá hned dvanáct automobilek, mimo jiné také Peugeot. Zatímco ale globální registrace značky vystoupaly „pouze“ na 1 056 182 aut, italský výrobce má na kontě 1,2 milionu registrací. Za více než 80 procenty přitom stojí Evropa a Jižní Amerika. Fiat přitom dosáhl na dominantní postavení hlavně v Brazílii, kde má na kontě 21,9procentní tržní podíl a 430 tisíc prodaných aut.
Automobilka mimo to boduje v Turecku, a to zejména díky modelu Tipo, který se tam i vyrábí. V případě Evropy pak doslova opanovala segment malých vozů, ve kterém největší zájem generují již zmíněná Panda a Fiat 500. Také v tomto případě jde hlavně o starý, dnes už morálně dokonce 16letý hatchback. Zaujalo nicméně i jeho novější elektrické provedení, které se stalo nejlépe prodávaným bateriovým vozem v Itálii, druhým nejlépe prodávaným ve Francii a třetím nejlépe prodávaným v 10 dalších evropských zemích.
Šéf automobilky Olivier Francois pak dodal, že Fiat 500e má za loňský rok na kontě takřka 120 tisíc registrací, čímž se jednoznačně stal nejúspěšnějším elektromobilem celého koncernu. Ten totiž loni celkově prodal pouze 288 000 bateriových aut. Je nicméně nutné dodat, že třeba v Německu díky velkorysým dotacím elektrická pětistovka fakticky vyšla zákazníky na necelý půlmilion korun. Opravdu se tedy nelze divit tomu, že se zejména tam prodávala velmi dobře.
Fiat přitom již oznámil, že chystá velkou elektrickou expanzi. Ta nicméně přijde ve chvíli, kdy již vládní podpora pro zákazníky nebude existovat. Na podobný úspěch tedy nejspíše Italové mohou zapomenout. I když pokud v portfoliu nadále budou držet Pandu a spalovací 500, s nimiž budou spojené velmi nízké ceny, pak jim i nadále v případě koncernu Stellantis bude patřit trůn. Že to něco vypovídá o směřování Evropy, snad už ani nemusíme dodávat.



Letitá Panda je jedním z nejúspěšnějších modelů Fiatu, který je pro změnu nejúspěšnější značkou koncernu Stellantis. Stačilo k tomu jediné, a sice nízká cena. Za hatchback s litrovým motorem naladěným na 70 koní totiž aktuálně musíte dát jen 339 900 Kč. Foto: Fiat
Zdroj: Stellantis
Bleskovky
Policie vytáhla z řeky BMW, které pod vodou strávilo nejmíň 35 let. Podívejte se, co z něj zbylo
před 10 hodinamiNěco je hodně špatně, když 843koňový hybrid dokola prohrává souboje s o 220 koní slabším spalovacím „primitivem”
včeraBugatti předvádělo svůj úchvatný nový model bez jakékoli natahovací střechy, pak ale začalo pršet
3.6.2023
Nejnovější články
Zákazníci Tesly zuří, firma jim nově začala dodávat auta s téměř vybitými bateriemi
před 2 hodinami59metrovou luxusní superjachtu už 7 let nikdo nechce, svůj osud zkouší zlomit slevou 118 milionů Kč
před 4 hodinamiV zemi zaslíbené elektromobilům se lidé stále více vrací k ojetým dieselům, je to smutný obraz doby
před 5 hodinamiStellantis už připouští, že na nová auta lidé nebudou mít, otevírá si zadní vrátka k jinému řešení
před 7 hodinamiElektromobily trápí další přehlížený problém, „upíří vysávání” dramaticky devastuje jejich efektivitu
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva - Získejte unikátní hodinky STI ve sbírce na pomoc dětským domovům
tisková zpráva - Nová autokamera Mio MiVue 846 WIFI 60fps nabízí zdaleka nejlepší záběry nejen v noci
tisková zpráva