Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Největší automobilka světa odpískala výrobu dalších 100 tisíc aut, situace je stále složitější
25.5.2022 | Petr Miler
Firma ještě na přelomu roku věřila, že letos zlomí výrobní rekord, teď už je ale jasné, že to nezvládne, ani zdaleka. Neplánované zastavení výroby v řadě továren oznamuje už poněkolikáté, nejnověji to odnese 100 tisíc aut a stejný počet jejich kupců.
Když Herbert Diess zkraje března oznámil, že konflikt na Ukrajině bude mít na automobilovou branži větší dopad než dva roky pandemie, měli to mnozí za malování čerta na zeď. Válčení Ruska s našimi někdejšími východními sousedy bylo tehdy čerstvou záležitostí a leckdo věřil, že se brzy stane zase minulostí.
O necelé tři měsíce později si můžeme říci, že se minulostí nestalo a nikdo si dnes asi už ani netroufne odhadovat, kdy by k něčemu takovému mohlo reálně dojít. Nepříznivý dopad na ekonomické dění v té či oné oblasti je realitou, sám VW na věc zareagoval přesouváním části výroby z Evropy do Číny a Ameriky, ani to ale nakonec nevypadá jako spása. Ke konfliktu na Ukrajině se přidaly ještě lockdowny právě v Číně a automobilový průmysl míří pořád stejným směrem. Kam, to se naplno říci veřejně nedá.
Že se problémy nevyhýbají nikomu, potvrzuje i poslední krok Toyoty. Největší automobilka světa pro letošek původně plánovala rekordní výrobu, v podstatě každý měsíc ale ze svých původních cílů slevuje. Nejnověji oznámila, že v květnu a červnu postupně zastaví výrobu na 16 linkách v 10 svých továrnách v Japonsku. To je hodně i na Toyotu, uvážíme-li, že ve své domovině vyrábí auta na 28 linkách ve 14 fabrikách.
Výsledkem tak bude zrušení výroby celých 100 tisíc aut. Toyota je přitom automobilkou, která byla v důsledku chytrých rozhodnutí z minulosti na dosavadní čipovou krizi připravena lépe než většina konkurence a dlouho nejhorším následkům unikala. I tak ale letos sahá po pravidelném zastavování montážních linek, neboť ani dění na Ukrajině, ani dění v Číně nešlo předpokládat. Oficiální prohlášení automobilky k celé věci hovoří za vše: „Jako Toyota bychom se znovu chtěli omluvit za opakované úpravy našich výrobních plánů a způsobování povážlivých nepříjemností našim zákazníků, dodavatelům a dalším partnerům,” praví firma. To je sypání si popela na hlavu, nic jiného.
Co tedy avizoval Herbert Diess, se bohužel naplňuje. A otázkou je jen, kdy bychom mohli vidět aspoň světlo na konci tunelu. Vše záleží na délce rusko-ukrajinského konfliktu, na přístupu Číňanů i na dalším vývoji světových ekonomik. V tuto chvíli jsme svědky příchodu řady neblahých zpráv zejména z USA naznačujících nevyhnutelnost recese, při níž by se nedostatek nových aut snadno překlopil v jejich přebytek. A to by byla další špatná zpráva. O ty dobré je holt poslední dobou nouze, s tím je třeba se smířit.


Toyota oznámila, že nevyrobí dalších 100 tisíc aut, letos je to už několikáté neplánované zastavení výroby. I to jen ukazuje, jak moc je situace v automobilovém průmyslu aktuálně komplikovaná Foto: Toyota
Zdroj: Toyota
Bleskovky
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
před 11 hodinamiStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025
Nejčtenější články
K mání je daleko nejlevnější Ferrari F430 v Evropě. Je krásné a nestojí víc než lepší Škody, jeho majitel zemřel
6.6.2025VW během 10 let zabil tři čtvrtiny prodejů Golfu, z bestselleru udělal symbol úpadku. A jeho „řešení” pošle prodeje ještě níž
6.6.2025Elektrický propadák Dodge stihla další katastrofa. Novináři ukázali, jak sám od sebe zrychluje, automobilka svou reakcí vše dokonala
6.6.2025Další z posledních mohykánů mezi výkonnými lidovými auty s ručním řazením v EU končí, vysvětlení automobilky je na vodě
6.6.2025Žádný supersport, žádný supersedan. Majitel a šéf automobilky Pagani denně jezdí s tímto luxusním „autobusem” s motorem V6
6.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva