Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Největší průšvih moderních elektromobilů graduje, 69 tisíc aut dostane nové baterie
24.7.2021 | Petr Miler
Výrobce takový krok odkládal, jak to jen šlo, když ale i po dvou svolávacích akcích auta dál hořela a musel přistoupit k zásadním omezením v jejich využívání, došlo na nevyhnutelné.
Když jsme minulý rok vzpomínali na snad největší automobilový průšvih dějin, ani jsme netušili, jak brzy se bude historie tak trochu opakovat. Oním problematickým autem byl GM EV1, jediný vůz nesoucí jméno koncernu General Motors, který jinak nabízí své modely coby Chevrolety či Buicky. Automobilka tehdy chtěla být průkopníkem, nakonec si ale vůz kvůli problémům s bateriemi od zákazníků brala zpět a raději šrotovala, než aby riskovala ztrátu renomé spojené s jejich problematickým fungováním v pozdějším věku.
Je ironií osudu, že je to znovu GM, tentokrát jako Chevrolet, kdo řeší opět velký průšvih a opět s elektrickým autem. Tentokrát už to není revoluční EV1, ale spíše tuctový Bolt, podstata problému je ovšem podobná. A nepříjemnost jeho řešení jakbysmet. Jak jsme vás již dříve informovali, tyto vozy trápí případy samovznícení, které automobilka řešila dvojicí svolávacích akcí, po nichž ovšem auta dál hoří. Proto firma nedávno přišla se zásadními omezeními jejich využitelnosti, po níž přichází zřejmě nevyhnutelné - další „svolávačka”, při které budou vyměněny baterie všem těmto autům z let 2017 až 2019.
Předem řekněme, že General Motors dlouhodobě dělá tajnosti kolem toho, v čem je vlastně problém. Neuvádí to jasně ani nyní a z řady stále platných omezení pro využití vozu je složité si domýšlet, oč se jedná. Majitelé nadále nemají:
• Nabíjet vůz za hranici 90 % kapacity akumulátorů. • Nevybíjet baterii pod dojezd 70 mil (113 km). • Nenechávat auto bez dozoru v uzavřených prostorech. • Nedobíjet vůz přes noc.
A navíc je doporučováno dobít baterku po každém použití. To je skutečně hodně omezení - v praxi bude těžké s autem jakkoli rozumně jezdit a vše nasvědčuje tomu, že baterie mají problémy se stálostí mimo jasně stanovený rámec dobití, ve kterém je mají majitelé tímto způsobem udržet.
„Konečným řešením” má být až výměna akumulátorů, ke které dojde v rámci oné svolávací akce. Týká se skoro 51 tisíc aut v USA a celkem 69 tisíc vozů na celém světě, takže jde opravdu o masivní problém, uvážíme-li, jak drahým komponentem akumulátor Boltu je. V tuto chvíli ale zůstává nejasné, zda bude automobilka rovnou měnit baterku celou, nebo bude zkoumat její jednotlivé články a ty vyměnit, bude-li to třeba. I kdyby šlo ale o druhou možnost, majitel bude muset dostat v servisu jiný paket a ten jeho původní bude leda zkoumán později pro případné využití v jiných vozech.
Tak či onak to bude velmi drahé. Dobře už to zná Hyundai, které bude platit za náhrada jedné baterky v jiném modelu okolo 11 tisíc dolarů. A i kdyby Chevrolet přišel jeden nový akumulátor na 10 tisíc USD, tedy asi 218 000 Kč, bavíme se o svolávací akci za 15 042 000 000 Kč - více jak 15 miliard korun.
Na další informace si musíme počkat, je ale jasné, že charakterem problému, rozsahem dotčené produkce i pravděpodobnými náklady se jedná o obrovský průšvih, který mezi moderními elektrickými auty nemá obdoby. Alespoň zatím. Pořád se ale z pohledu GM dá vyřešit a zaplatit, nechceme raději domýšlet, co by následovalo, pokud by jednoho dnes podobná potíž zasáhla elektrická auta vyráběná po milionech.






69 tisíc Chevroletů Bolt nyní čeká výměna akumulátorů kvůli riziku vznícení. Bylo to zřejmě jediné východisko, auta i po opakovaných opravách hořela a omezení možností jejich fungování z nich dělá v leda krále pouličních parkoviště. Foto: Chevrolet
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
včeraAž budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2 a MotoGP v Brně včera 16:28
- Zamíří Aron Canet do WSBK? včera 15:07
- Aleix Espargaro obhajuje Somkiata Chantru 1.7.2025
- Závody MotoE v Assenu vyhráli Mantovani a Zaccone 30.6.2025
- Marc Marquez vyhrál Dutch TT 29.6.2025
Nejnovější články
Majitel špičkové Tesly poznal, zač je v Pardubicích elektrický perník, 24 tisíc ujetých km ho stálo ukrutné peníze
před hodinouNekupujte si elektromobil, v roce 2030 už ho ani nebudete mít čím nabíjet, varují Nizozemci na základě zprávy operátora sítě
před hodinouCo ještě je na novém Mercedesu „fejk”? Manažer sportovní divize přiznal další absurdní faleš, tohle auto je virtuální realita
před 9 hodinamiDalší firma slibuje převratné baterie s bleskovým dobíjením. Pokolikáté už to je? Reálně stále používáme baterky do notebooků z roku 1985
před 11 hodinamiOdtajněná sbírka aut zesnulého arabského byznysmena bere dech, je to nejúchvatnější kolekce McLarenů na světě
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva