Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle JDP 2020 jsou ránou pro Japonce, vítězí jiní
13.2.2020 | Petr Prokopec
Velký ústup ze slávy zažily japonské značky v tradiční studii spolehlivosti společnosti J.D. Power. Lexus je pořád velmi vysoko, Toyota už ale ztrácí a další Japonci jsou ještě níž.
Máme tu polovinu února, což značí jedno. Svátek zamilovaných na mysli samozřejmě nemáme, i když našim autům z lásky něco koupíme, dnes se ale budeme zabývat spíše jednatřicátým ročníkem ankety VDS (Vehicle Dependability Study). Za tou stojí společnost J.D. Power, která v průběhu července až listopadu loňského roku oslovila 36 555 majitelů tři roky starých aut. Přitom zjišťovala, kterak jsou vlastníci s vozy, jež koupili jako zcela nové, spokojeni. Stěžejním kritériem přitom byl počet závad a stížností za posledních dvanáct měsíců.
J.D. Power stejně jako dříve dělí ony problémy do osmi kategorií, kdy všem je přikládána stejná váha. Na stejné úrovni jsou tak kupříkladu špatné fungování multimediálního systému vozu, nefunkční klimatizace a porouchaná převodovka, co jistě každému nemusí přijít fér, obraz o celkové spolehlivosti vozu to ale dává.
Dosažené hodnocení je vyjádřeno počtem problémů na sto vozidel (PP100), kdy nižší skóre vede k lepšímu umístění v žebříčku. V tom letos stejně jako v předchozích ročnících chybí Tesla, která nedala společnosti J.D. Power povolení kontaktovat její zákazníky. To samozřejmě vyvolává spekulace o spolehlivosti aut této značky, neboť pokud by se kalifornský výrobce nebál a hodlal zcela jasně deklarovat rostoucí kvalitu, jíž se tak rád chlubí, nechal by svou klientelu promluvit. To se však nestalo.
Všeobecně přitom ke zlepšení spolehlivosti dochází, průměr pro celé odvětví se meziročně zlepšil ze 136 na 134 PP100. Máme tu tedy posun o 1,5 procenta, který by ale pro výrobce měl být jak dobrou zprávou, tak jistým varováním. V minulosti totiž kvalita narůstala rychleji. Podle viceprezidenta společnosti J.D. Power navíc v příštích letech může přijít i zhoršení, a to vinou nových technologií, které výrobci překotně představují a ke kterým již nějaký ten čas míří největší kritika.
Nemálo stížností prší rovněž na SUV, která za osobními vozy o kus zaostávají (134 PP100 versus 127 PP100). Společnost J.D. Power nicméně dodává, že propast se zmenšuje, což je důležité, neboť auta se zvýšenou stavbou karoserie se na celkových amerických registracích momentálně podílí z více než 50 procent. Toliko ale pohled do zákulisí, nyní již můžeme přikročit k jednotlivému hodnocení značek i těch nejlepších modelů.
Korejci přišli, prodali a zvítězili
Pohled na čelo žebříčku bude pro řadu lidí překvapením, první místo obsadila značka Genesis. Luxusní divize korejského Hyundai měla v roce 2017 v prodeji pouze dva modely (G80 a G90), které byly evidentně nadmíru dobře postaveny, neboť tu máme dosažený průměr 89 PP100. Pokud tedy stejným směrem půjde i zbytek portfolia, jež bylo v mezičase rozšířeno, mohou se Korejci těšit na úspěšnou budoucnost.
Až (v tomto případě až) druhou příčku obsadil tradiční král hodnocení, tedy Lexus. Ten pokračuje v jízdě na horské dráze, která se loni projevila zhoršením z 99 PP100 na 106 PP100. Pro letošek jsme pak na rovné stovce problémů na stovku aut, což je sice zlepšení, ovšem stále nikoliv ten nejlepší výsledek značky. Těšit ji však může skutečnost, že model ES byl nejlépe hodnoceným vozem v rámci ankety. Získal totiž skóre 52 PP100, což znamená, že pouze polovina majitelů musela loni do servisu.
Ještě hůře je na tom další tradiční vítěz podobných ankety, tedy Toyota, která je s PP113 až pátá. Útěchou pro japonský konglomerát může být šest dílčích ocenění v jednotlivých obchodních třídách, a to s modely ES, GX, 4Runner, Avalon, Sienna a Tundra, lepší v tomto ohledu nikdo nebyl. Druhou příčku pak v tomto ohledu zaujal koncern General Motors, který zabodoval s Buicky Encore a Regal, respektive s Chevrolety Equinox, Silverado HD a Tahoe. Ford pak dominuje mezi sporťáky (Mustang) a pick-upy (F-150).
Pozoruhodné jsou celkově horší výsledky japonských značek, neboť do nejlepší desítky, které japonské automobilky často vládnou, se dostaly opět jen Toyota a Lexus - Mazda je 11. a Nissan už má na spodním okraji druhé desítky už podprůměrný celkový výsledek (PP136).
Když jsme u Nissanu, dodat lze krátkou zmínku k elektromobilům, jichž se evidentně po stránce spolehlivosti není třeba obávat. Nissan Leaf byl vyhlášen nejlepším zástupcem kompaktních vozů, mezi malými prémiovkami pak stříbro získalo BMW i3.
Ve finále pak lze jen zmínit, že chvost žebříčku již neuzavírá Fiat, jak bylo dříve tradicí. Italové sice jsou hodně v podprůměru, ovšem meziročně u nich došlo k masivnímu zlepšení z 249 PP100 na 160 PP100. Dno je tedy nyní spojeno s Land Roverem, který si sice také polepšil, ovšem pouze z 221 PP100 na 220 PP100. Znamená to tedy, že s vozy této značky budete mnohdy častěji v servise než na silnici, což platí také o Chrysleru, Jaguaru nebo Volvu.
Američané vybrali nejméně a nejvíce spolehlivá auta
Mezi značkami vládne Genesis...
...mezi modely pak Lexus ES, je to jediné pole, kde Japonci bodovali, jak jsou zvyklí
Zdroj: J.D. Power
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejnovější články
- V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 10 hodinami - Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 11 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
včera - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz