Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejvíce matoucí novinka Ženevy potvrzuje, jak moc lidé prahnou po jediném typu aut
11.3.2019 | Petr Prokopec
Vykrýt každou skulinku na trhu, to je zjevně teď tím, čím jsou zaměstnáni nejlepší plánovači automobilek. U Mazdy zašli až tak daleko, že neváhali sáhnout po naprosto zmatečném označení nového modelu, jen aby mezera zmizela.
Na sklonku loňského roku představila Škoda nový hatchback Scala, který bude v její nabídce zaskakovat za model Rapid. Ten z ní nezmizí úplně, i nadále bude v podobě blízké Scale k dispozici třeba v Rusku. A v původním, třebaže oproti Evropě technicky odlišném provedení si jej mohou stále pořídit zákazníci v Číně nebo Indii. Škoda tak pod jedním jménem nabízí resp. nabídne hned tři odlišné vozy.
Tato praxe není neobvyklá, stejně jako není ojedinělé nabízet pro změnu tentýž vůz pod několika různými názvy. Volkswagen má v portfoliu americký, evropský nebo čínský Passat, Honda se může pochlubit modely Fit a Jazz. V jejím případě se však pokaždé jedná o stejný vůz, nicméně s prvním označením je spojené Japonsko či Amerika, se druhým pak Evropa. Jakkoliv je tedy název aut nesmírně důležitý, automobilky si s ním často hlavu nelámou.
Proč to ale vůbec zmiňujeme? Kvůli nové Mazdě CX-30, jejíž označení se naprosto vymyká všem zvyklostem. Samotná písmena jsou sice ještě v pořádku, nicméně ona číslovka rozhodně nejde v zavedeném sledu a nikterak nenavazuje na modely CX-3, CX-4, CX-5, CX-9 či třeba aktuálně již nevyráběný CX-7. Pokud se ovšem zadíváme na rozměry novinky, je zřejmé, že zapadat by měla mezi CX-3 a CX-5, hodil by se tedy název CX-4. Ten už ale, jak jsme právě zmínili, existuje.
CX-4 ovšem Mazda nabízí pouze v Číně, takže nic nestálo v cestě tomu, aby se v Ženevě představená novinka jmenovala opět CX-4. Ostatně pokud Škoda může nabízet čínský a evropský Kamiq, mohla totéž udělat i Mazda. Japonci se ale rozhodli vsadit místo srozumitelného na zmatečné a místo toho tu máme model CX-30, který nezapadá nikam a v záplavě aut tohoto typu v nabídce Mazdy od pohledu působí jako něco navíc, co by nemuselo být. I díky tomu ale ukazuje, jak nekonečný hlad po SUV dnes na trhu je a že se Mazdě vyplatí vykrýt i velmi malý prostor úplně novým modelem.
Ve srovnání se stávající CX-3 o 12 cm delší, vůči CX-5 pro změnu o 15 cm kratší. Kromě toho o 25 milimetrů převyšuje i Mazdu 3, s níž sdílí techniku. To mimo jiné znamená, že CX-30 bude dalším modelem Mazdy, pod jehož kapotou se objeví „diesel na benzin“. Tedy nový motor SkyActiv-X s revoluční technikou, jenž bude na evropských trzích produkovat 181 koní. Tento výkon bude přenášen na přední či všechna čtyři kola, přičemž zákazníci si budou moci vybrat mezi manuálem a automatem.
CX-30 samozřejmě kromě revolučního motoru dostane i klasické agregáty SkyActiv-G a SkyActiv-D, v jejich případě se však výkon bude pohybovat okolo 120 koní. Tím sice Mazda asi nikoho neoslní, druhým koncem vozu by však zaujmout mohla. Objem zavazadelníku vzrostl na 430 litrů, což sice není rekord ve třídě, nicméně výchozí Mazda 3 s 295 litry je tím značně překonána.
K podivnému označení ještě dodejme, že japonská přes nejen naše pochybnosti našla ve svém postupu zalíbení, a tak rovnou naznačuje, že se do budoucna setkáme i s vozy jako CX-35 nebo CX-25. Mazda tak hodlá na trh přivést ještě více SUV a je otázkou, jak moudré to je. Nyní to tak působí, ale hlasy o nasycenosti trhu a očekávání toho, že se zákazníci začnou stáčet jinam, se ozývají stále častěji. Vítězem pak bude ten, kdo bude na SUV závislý co nejméně, přemíra jejich nabídky bude naopak problém i pro velké automobilky. Pro relativně malou Mazdu se může stát potíží tím spíš...





















Nová Mazda CX-30 se ukázala naživo v Ženevě...
Bleskovky
„Italský Turek” se natočil, jak jede ve svém Porsche 260 km/h po německé dálnici, teď chtějí jeho hlavu
26.8.2025Britové proti sobě ve sprintu postavili dva dinosauří osmiválcové offroady, metály ale nakonec bral ten třetí vzadu
25.8.2025Někdo si nechal přelakovat ikonické Ferrari F40 na zelenou, pro tradicionalisty je to zločin
22.8.2025
Nejčtenější články
Je stupidně krátkozraké stěžovat si na 0procentní cla na dovoz amerických aut do Evropy, i když to opačným směrem bude 15
29.7.2025Všechno je vzhůru nohama: Budeme se řídit poptávkou, ne emisními normami, říkají Číňané. Spalovací motory nezaříznou
29.7.2025Velká rejdařská firma s okamžitou platností zakázala převoz všech elektrických aut na svých lodích kvůli riziku požáru
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025Nad kdysi převratnými dvouspojkovými převodovkami zapadá slunce. Další automobilka s nimi končí ze stále stejných důvodů
30.7.2025
Živá témata na fóru
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 08.27. 20:25 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 08.27. 20:15 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 08.27. 16:09 - řidičBOB
- Toyota Land Cruiser 250 || Nezastavitelná legenda 08.26. 23:02 - lukasak12
- Dříve M135i, nyní ///M2 08.26. 22:52 - Eda
- Onboard videa 08.26. 21:56 - abgx1
- vyber prveho auta, univerzalne pouzitie 08.26. 20:55 - magalanes
- jak poznám minerální olej, polosyntetiku, full syntetiku? 08.26. 18:32 - pavproch