Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejvíce matoucí novinka Ženevy potvrzuje, jak moc lidé prahnou po jediném typu aut
11.3.2019 | Petr Prokopec
Vykrýt každou skulinku na trhu, to je zjevně teď tím, čím jsou zaměstnáni nejlepší plánovači automobilek. U Mazdy zašli až tak daleko, že neváhali sáhnout po naprosto zmatečném označení nového modelu, jen aby mezera zmizela.
Na sklonku loňského roku představila Škoda nový hatchback Scala, který bude v její nabídce zaskakovat za model Rapid. Ten z ní nezmizí úplně, i nadále bude v podobě blízké Scale k dispozici třeba v Rusku. A v původním, třebaže oproti Evropě technicky odlišném provedení si jej mohou stále pořídit zákazníci v Číně nebo Indii. Škoda tak pod jedním jménem nabízí resp. nabídne hned tři odlišné vozy.
Tato praxe není neobvyklá, stejně jako není ojedinělé nabízet pro změnu tentýž vůz pod několika různými názvy. Volkswagen má v portfoliu americký, evropský nebo čínský Passat, Honda se může pochlubit modely Fit a Jazz. V jejím případě se však pokaždé jedná o stejný vůz, nicméně s prvním označením je spojené Japonsko či Amerika, se druhým pak Evropa. Jakkoliv je tedy název aut nesmírně důležitý, automobilky si s ním často hlavu nelámou.
Proč to ale vůbec zmiňujeme? Kvůli nové Mazdě CX-30, jejíž označení se naprosto vymyká všem zvyklostem. Samotná písmena jsou sice ještě v pořádku, nicméně ona číslovka rozhodně nejde v zavedeném sledu a nikterak nenavazuje na modely CX-3, CX-4, CX-5, CX-9 či třeba aktuálně již nevyráběný CX-7. Pokud se ovšem zadíváme na rozměry novinky, je zřejmé, že zapadat by měla mezi CX-3 a CX-5, hodil by se tedy název CX-4. Ten už ale, jak jsme právě zmínili, existuje.
CX-4 ovšem Mazda nabízí pouze v Číně, takže nic nestálo v cestě tomu, aby se v Ženevě představená novinka jmenovala opět CX-4. Ostatně pokud Škoda může nabízet čínský a evropský Kamiq, mohla totéž udělat i Mazda. Japonci se ale rozhodli vsadit místo srozumitelného na zmatečné a místo toho tu máme model CX-30, který nezapadá nikam a v záplavě aut tohoto typu v nabídce Mazdy od pohledu působí jako něco navíc, co by nemuselo být. I díky tomu ale ukazuje, jak nekonečný hlad po SUV dnes na trhu je a že se Mazdě vyplatí vykrýt i velmi malý prostor úplně novým modelem.
Ve srovnání se stávající CX-3 o 12 cm delší, vůči CX-5 pro změnu o 15 cm kratší. Kromě toho o 25 milimetrů převyšuje i Mazdu 3, s níž sdílí techniku. To mimo jiné znamená, že CX-30 bude dalším modelem Mazdy, pod jehož kapotou se objeví „diesel na benzin“. Tedy nový motor SkyActiv-X s revoluční technikou, jenž bude na evropských trzích produkovat 181 koní. Tento výkon bude přenášen na přední či všechna čtyři kola, přičemž zákazníci si budou moci vybrat mezi manuálem a automatem.
CX-30 samozřejmě kromě revolučního motoru dostane i klasické agregáty SkyActiv-G a SkyActiv-D, v jejich případě se však výkon bude pohybovat okolo 120 koní. Tím sice Mazda asi nikoho neoslní, druhým koncem vozu by však zaujmout mohla. Objem zavazadelníku vzrostl na 430 litrů, což sice není rekord ve třídě, nicméně výchozí Mazda 3 s 295 litry je tím značně překonána.
K podivnému označení ještě dodejme, že japonská přes nejen naše pochybnosti našla ve svém postupu zalíbení, a tak rovnou naznačuje, že se do budoucna setkáme i s vozy jako CX-35 nebo CX-25. Mazda tak hodlá na trh přivést ještě více SUV a je otázkou, jak moudré to je. Nyní to tak působí, ale hlasy o nasycenosti trhu a očekávání toho, že se zákazníci začnou stáčet jinam, se ozývají stále častěji. Vítězem pak bude ten, kdo bude na SUV závislý co nejméně, přemíra jejich nabídky bude naopak problém i pro velké automobilky. Pro relativně malou Mazdu se může stát potíží tím spíš...





















Nová Mazda CX-30 se ukázala naživo v Ženevě...
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
včera (4)Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025 (3)Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025 (4)
Nejnovější články
Nejnovější Honda je totální vzhledový bizár, podívejte se na tu příď jako z Pacmana. A to je jen začátek
před 11 hodinamiDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včeraElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
včeraKlasické Porsche 911 dostalo nový život s úchvatným novým motorem 4,0 bez turba, točí až 8 tisíc otáček
včeraKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva