Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Němci budou už příští týden hlasovat o zavedení limitu 130 km/h na dálnicích
8.10.2019 | Petr Prokopec
V době všudypřítomné demagogie obestírající boj proti změnám klimatu a bezpečnost na silnicích se zdá být zcela neudržitelným, aby se v Německu nadále jezdilo klidně 330 km/h. Aktuální podporu pro zavedení stotřicítky ukáže hlasování příští týden.
Boj proti změnám klimatu už se vytrhává z otěží. Aktivisté začínají zacházet do stále větších extrémů, jak se můžeme přesvědčit v Londýně. Stávající demonstrace si totiž berou za cíl obsazení stěžejních komunikací v centru britské metropole, které hodlají demonstrující zablokovat takovou měrou, že neprojede ani sanitka do jedné z místních nemocnic. O této skutečnosti přitom demonstranti vědí, nicméně jsou přesvědčeni, že život jedince je vedle boje za záchranu planety nepodstatný.
Němečtí zelení jsou ve srovnání s tím poněkud umírněnější, tedy alespoň prozatím, nicméně to neznamená, že by skládali ruce v klín. Již na 18. října si tak v Bundestagu vynutili hlasování o zavedení plošného rychlostního limitu 130 km/h na dálnicích a 30 km/h ve městech. Kromě toho by od roku 2030 měl být zcela zakázán prodej aut se spalovacím ústrojím. Benzin a diesel jako paliva pro stávající auta by přitom zůstaly v prodeji, výrazně by se však zvýšilo jejich zdanění.
Za pomoci těchto kroků však podle německého autoklubu ADAC nedojde ke zlepšení čehokoli. Naopak se některé navrhované změny zdají být kontraproduktivní, především pak ona třicítka ve městech. Je totiž třeba si uvědomit, že katalyzátory a systémy selektivní katalytické redukce optimálně fungují při vyšších teplotách. A těch je dosaženo právě rychlejší jízdou. Pokud se ale motoristé budou muset ve městech pohybovat šnečím tempem a venkovní teploty padnou velmi nízko, bude dopad na životní prostředí negativní.
ADACu v tomto ohledu nahrávají i výsledky studií národní akademie věd Leopoldina, dle které efektivnímu fungování aut z hlediska spotřeby a tedy i emisí CO2 dochází ve chvílích, kdy jedou alespoň 60 km/h. V případě NOx je pak klíčové překročení oné třicítky. Pokud tedy onen limit bude zaveden, znamená to, že anti-emisní systémy budou fungovat hůře, než by mohly, nikoli naopak.
Ke kritice jejich plánů se vyjádřily i další dva německé autokluby, a sice Mobil in Deutschland a AVD, jenž si pro změnu vzaly na paškál redukci tempa na Autobahnu. Vláda se k návrhu staví odmítavě, k čemuž má nemalý důvod. Dle studie Spolkového výzkumného institutu by při zavedení plošného limitu 120 km/h došlo ke snížení emisí CO2 srazit pouze o 0,27 procenta. „Maximum 130 km/h bude mít nulový efekt," říká k věci předseda Mobil in Deutschland.
Aktivisté dále argumentují bezpečností, ani tady ale neexistuje pádný důvod si myslet, že dojde ke zlepšení. Německo má totiž aktuálně nejnižší úmrtnost na silnicích v přepočtu na jednu miliardu najetých kilometrů, a sice 1,6 člověka. Ve Francii však již tato úroveň stoupá na 1,7, ve Španělsku na 2,6, v Itálii na 3,1 a v Polsku dokonce na 4,8. Ve všech těchto zemích přitom jsou zavedené dálniční limity i nižší limity na okreskách.
Dle autoklubů neomezená nejvyšší rychlost nejenže bezpečnost nesnižuje, ale naopak zvyšuje. Každý se může rozhodnout, jaké tempo je pro něj vhodné a přizpůsobit jej všem relevantním podmínkám, díky čemuž věnuje řízení více pozornosti. Neefektivní pak bude i vyšší zdanění pohonných hmot, neboť lidé s vyššími příjmy tento klacek hozený pod nohy zvládnou překonat, a tak vše dopadne jen na chudší obyvatele, kteří si nebudou moci dovolit ani palivo do svých starých aut, ani pořízení těch elektrických.
Za absolutní nesmysl pak můžeme označit požadavek na zastavení investic do nových silnic od roku 2025. Znovu je totiž třeba aktivistům připomenout, že kvalitní dopravní infrastruktura vede k navýšení bezpečnosti na silnicích nejvíce ze všech faktorů. Kromě toho dobře fungující a propojená silniční síť může zkrátit délku cest, což logicky povede k tomu, co je zelenými požadováno - tedy ke snížení spotřeby a emisí.
Znovu se tedy ukazuje, že snaha něčeho dosáhnout afektovaným způsobem může nakonec způsobit větší újmu než naprosté nicnedělání. Tím samozřejmě nechceme říci, že bychom neměli být vůči naší planetě ohleduplnější. Vše je ale třeba dělat tak, aby reálný efekt byl co největší. Takto ale zelení zjevně neuvažují.



Na německých dálnicích platí limity už dnes, ale jsou jen místní a týkají se asi třetiny dálniční sítě. Plošné zavedení limitu 120 km/h nemá podle studií udělat s celkovou spotřebou aut téměř nic a 130 km/h vůbec nic, bezpečnost je pak vztaženo k počtu najetý km v Německu nejvyšší v Evropě
Zdroje: Reuters, ADAC
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
včeraAž budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2 a MotoGP v Brně včera 16:28
- Zamíří Aron Canet do WSBK? včera 15:07
- Aleix Espargaro obhajuje Somkiata Chantru 1.7.2025
- Závody MotoE v Assenu vyhráli Mantovani a Zaccone 30.6.2025
- Marc Marquez vyhrál Dutch TT 29.6.2025
Nejnovější články
Majitel špičkové Tesly poznal, zač je v Pardubicích elektrický perník, 24 tisíc ujetých km ho stálo ukrutné peníze
před 2 hodinamiNekupujte si elektromobil, v roce 2030 už ho ani nebudete mít čím nabíjet, varují Nizozemci na základě zprávy operátora sítě
před 2 hodinamiCo ještě je na novém Mercedesu „fejk”? Manažer sportovní divize přiznal další absurdní faleš, tohle auto je virtuální realita
před 10 hodinamiDalší firma slibuje převratné baterie s bleskovým dobíjením. Pokolikáté už to je? Reálně stále používáme baterky do notebooků z roku 1985
před 11 hodinamiOdtajněná sbírka aut zesnulého arabského byznysmena bere dech, je to nejúchvatnější kolekce McLarenů na světě
včera
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 07.03. 00:41 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.02. 22:44 - řidičBOB
- Onboard videa 07.02. 22:43 - řidičBOB
- BMW Divize 07.02. 14:13 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 07.02. 14:12 - pavproch
- Kabelový svazek motoru Octavia I 1,8T 07.02. 09:03 - abernas
- Alu kola Tiguan+ Oct Scout 06.30. 14:13 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.28. 20:39 - řidičBOB