Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Němci musí prodat továrnu i se zaměstnanci, původně ji chtěli prodat a přece mít
16.11.2020 | Petr Miler
Jedno svérázné řešení místo druhého nakonec zvolil německý Daimler v případě své továrny v Hambachu. S ohledem na nové plány do budoucna tuto továrnu nepotřebuje vůbec, prodat ji ale není jen tak.
V létě jsme vás informovali o tom, že Daimler chce prodat jednu ze svých továren. Šlo o fabriku na Smarty ve francouzském Hambachu, kterou ale nechtěl prostě prodat - chtěl skrze ní získat peníze na další restrukturalizaci a plánoval v ní dále vyrábět tatáž aut. Hledal tedy kupce, který mu ji okamžitě po převzetí opět pronajme, což firmě finančně uleví a na jejím fungování nic nezmění.
Takový kupec se ale buď nenašel, nebo automobilka s ohledem na ohlášené zeštíhlování další výrobu na tomto místě nevyužije - i současné Smarty se mají co nejdříve začít vyrábět v Číně, třebaže původně se tak mělo stát nejdříve v roce 2022. Tak či onak se našel jiný kupec, Ineos Automotive, automobilová divize chemického gigantu Ineos britského miliardáře Jim Ratcliffa, který by rád fabriku využil pro výrobu svého Grenadieru. Pokud máte pocit, že tady příběh, končí, jste na omylu - teprve zde začíná.
Ačkoli Hambach nezní jako úplně francouzské město, ve Francii ale leží a udělat cokoli podobného v této zemi vyžaduje souhlas odborů a vlády. A tak si obě strany mohly klást své podmínky, jejichž splnění musí prodeji předcházet. A nejsou pro Daimler ani Ineos úplně jednoduché, v podstatě vyžadují, aby továrna byla prodána i se zaměstnanci.
Podmínkou odborů i vlády tedy je, aby na místě probíhala nějaká výroba do doby, než fabriku převezme Ineos a byla tak zajištěna kontinuita při zaměstnávání asi 1 600 lidí, kteří v ní pracují. Vláda konkrétně říká, že po Daimleru požaduje, aby v továrně dále probíhala přímo výroba Smartů do stejného momentu, nebo byla zaměstnancům nabídnuta jiná práce, aby nemuselo dojít k jejich propuštění. Kupec pak všechny bude muset znovu zaměstnat.
Pro Ineos jsou podmínky zjevně akceptovatelné, a tak jen projevil potěšení nad tím, že koupi továrny schválila místní rada zaměstnanců. Zrovna její nadšení ale bylo omezené, neboť současně konstatovala, že pochybuje o úspěchu vozu, protože auta se spalovacím motorem „může být ve druhé polovině této dekády složité prodat”.
To je celé poněkud tragikomické - od faktu, že o prodeji továrny do značné míry rozhodují zaměstnanci, až po to, že si neuvědomují pozici tohoto off-roadu a zpochybňují budoucí úspěšnost produktu, který chtějí vyrábět. Je to drsný stroj do nepohody, který musí fungovat kdekoli ve světě a v takovém případě nic jiného než spalovací motor nepřipadá dost dobře v úvahu. Nemluvě o tom, že pokud Ineos neprodá víc jak 10 tisíc těchto aut v EU za rok, standardní pravidla Bruselu se na něj nevztahují. A pokud jich nebude ani 1 tisíc, nevztahují se na něj žádná. Že by klientela podobných aut chtěla od roku 2025 v masivní míře jiné než spalovací motory, si dovolíme pochybovat.
Daimler se bude muset rozhodnout, zda podmínky přijme, asi pro něj ale bude pořád snazší vymyslet, co bude do určité chvíle v Hambachu dělat, než hledat jinou cestu. Neboť i kdyby ji našel, s odbory se bude muset domluvit stejně.
Čekejme tedy, že tato transakce proběhne a Grenadier bude vznikat na půdě Evropské unie, což se vzhledem k brexitovým komplikacím Ineosu navzdory jiným nevýhodám hodí. Kdy přesně a za jakou cenu továrna změní majitele, bud muset být teprve upřesněno.


Továrna Daimleru v Hambachu nakonec nejspíše připadne britskému Ineosu. Foto: Daimler
Ten v ní bude vyrábět svůj Grenadier. Transakci jsou odbory nakloněny, i když o úspěchu samotného auta pochybují. Foto: Ineos Automotive
Zdroj: Auto News
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
včeraVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
včeraAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
včeraPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
včeraStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva