Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Němci otočili, po downsizingu znovu nahrazují menší turbo větší atmosférou
16.1.2020 | Petr Prokopec
Zmenšování objemu motorů a snižování počtu válců už pěkných pár let vládne automobilovému světu, ne všichni ale hodlají po této cestě pokračovat. Takové Porsche nyní místo Bruselu upřednostňuje zákazníky.
Snížení objemu motorů doplněné přeplňováním bylo po léta nejsnazší cestou, kterou automobilky moly kráčet vstříc novým limitům spotřeby paliva resp. emisí CO2. Nicméně příchod nové metodiky měření redukuje propast mezi laboratořemi a reálným světem. Některé automobilky nás tak začínají příjemně překvapovat ústupem od násilného downsizignu a mezi takové se nyní zařadilo i německé Porsche.
Zuffenhausenská automobilka dnes představila nové modely 718 Boxster a Cayman GTS 4.0. Jak přitom napovídá již název, oba vozy dostanou čtyřlitrovou jednotku, která již odvádí svou práci v modelech Boxster Spyder a Cayman GT4. Znamená to tedy, že malý roadster a kupé zásadně mění svou koncepci. Namísto přeplňovaného 2,5litrového čtyřválce je bude pohánět šestiválcový atmosférický agregát. Jeho výkon činí rovných 400 koní, se kterými je možné pokořit v obou případech stovku za 4,5 sekundy. Nejvyšší rychlost pak činí 293 km/h, zatímco v případě spotřeby tu máme 10,8litrový průměr.
Porsche uvedlo, že polovina válců pohonné jednotky může být při klidné jízdě deaktivována. Stejně tak nechybí přímé vstřikování s piezoelektrickými vstřikovači, variabilní sání a sportovní výfuk s integrovaným filtrem pevných částic. Novinka přesto může automobilce dělat potíže v Bruselu, neboť emise CO2 se vyšplhaly na nemalých 246 gramů na kilometr. Porsche se ale zkrátka rozhodlo těšit spíše fanoušky než EU a případné pokuty promítnout do cen.
Vyjma nové pohonné jednotky spřažené s šestistupňovou manuální převodovkou se verze GTS dočkala také sportovního podvozku PASM se světlou výškou sníženou o 20 milimetrů. Dále dorazil vektoring točivého momentu doplněný samosvorným mechanickým diferenciálem nebo paket Sport Chrono, jehož součástí je aplikace Porsche Track Precision. Ta vychází z prostředí motorsportu a umožňuje třeba záznam jízdy na okruhu, již posléze lze za pomoci telemetrických dat vyhodnotit.
Co se týče venkovních změn, jako první je třeba zmínit odlehčená 20palcová kola, která obouvají pneumatiky o rozměru 235/35 vpředu a 265/35 vzadu. Za černě lakovanými paprsky prosvítají efektivnější ocelové brzdy, jejichž průměr vzrostl na 330 milimetrů. Pokud je vám to ovšem málo, je možné sáhnout také po karbon-keramických kotoučích. Modifikovaný bodykit složený z upravených nárazníků a nového čelního spoileru je však již opět součástí standardní výbavy.
Uvnitř má hlavní slovo tmavá Alcantara, která pokrývá prakticky naprosto vše. Kromě středů sportovních sedadel kryje volant, středovou konzoli, hlavici řadicí páky nebo dveřní panely. V případě Porsche Cayman ji pak najdeme také na stropě. Zákazníci mohou oba vozy vyšňořit paketem přihazujícím kontrastní barvu, ve které jsou vyvedeny bezpečnostní pásy nebo otáčkoměr. V případě sedadel je pro změnu nabízeno gravírování.
Na německém trhu startuje prodej v březnu 2020, přičemž Cayman je k mání od 81 926 Eur (cca 2,06 milionu Kč), zatímco za Boxster dáte 83 949 Eur (2,1 milionu Kč). Do Česka pak obě čtyřlitrové GTS dorazí s menším zpožděním, patrně i za trochu vyšší ceny, už kvůli odlišné DPH.

















Porsche u nových modelů Cayman GTS 4.0 a Boxster GTS 4.0 vsadilo na upsizing a dosud užívaný 2,5litrový přeplňovaný čtyřválec nahradilo čtyřlitrovým atmosférickým šestiválcem
Zdroj: Porsche
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včeraNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pole Position pro Quartarara v novém rekordu 1:29,324 11:31
- Obava z precedentu: Majitelé v Brně se obávají 10:14
- Zatím bezkonkurenční #93 Marc Marquez včera 17:17
- Výborný začátek Filipa Salače včera 17:04
- V Moto3 na čele David Munoz včera 16:14
Nejnovější články
Mercedes nechtěl motory V8 nabízet už skoro pro nic, teď otočil a jejich novou generaci chce nacpat takřka do všeho
před hodinouDědic Fiatu a šéf Renaultu dali EU ultimátum: Buď něco změníte teď, nebo zničíte autoprůmysl, za 5 let bude pozdě
před 3 hodinamiBizarní prodlužovač dojezdu Tesly je totální fiasko. Nesmyslné řešení nakonec nedostane nikdo, firma vrací zálohy
před 4 hodinamiJeden z největších propadáků velkých moderních aut nikdo nechce ani ojetý, sotva použitý je k mání za jednotky procent původní ceny
před 6 hodinamiKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.10. 07:08 - Brus
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch
- Detektory policejních radarů 05.09. 13:40 - řidičBOB
- BMW Divize 05.09. 13:18 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.09. 10:56 - pavproch