Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Němci představili novou dimenzi šetření, jedno laciné řešení interiéru obslouží nespočet modelů v nespočtu podob
12.1.2025 | Petr Prokopec
Kov, dřevo, karbon a dnes snad i plast v různě líbivých podobách... To všechno může působit v interiéru dobře, je to ale drahé, zvlášť když to chcete vyrábět v nespočtu specifických podob pro různé modely. Technologie ze čteček knih obslouží všechna auta jednou a tou samou věcí, která bude pokaždé vypadat jinak.
Pokud vlastníte čtečku knih, pak jste přišli do kontaktu s tzv. elektronickým papírem. Jeho kořeny jsou spojeny se společností E Ink, která byla založena v roce 1997 absolventy MIT. E-papír je složen z vrstvy milionů malých kapslí, které se používají také v LCD displejích. Ony kapsle pak obsahují bílé a černé částice, které jsou přesouvány do popředí či pozadí. Tak si můžete přečíst nejen jednu stránku, ale celou knihu klidně i na slunci nebo pod lampou.
To samozřejmě můžete udělat i za pomoci jakéhokoli displeje, výhodou e-papíru je však jeho nízká energetická náročnost. Ke spotřebě elektřiny totiž dochází pouze ve chvíli, kdy se ve čtečce přesunete z jedné strany na druhou. Proto se ostatně elektronický papír začal prosazovat i v jiných oborech, třeba v roce 2015 jej Australané jako první na světě začali používat v dopravním značení. O rok později jej pak začal využívat i potravinářský řetězec Whole Foods na regálech se zbožím, na kterých pochopitelně mění potřebná data dálkově.
Nyní se e-papír zjevně začíná přesouvat také do automobilové branže, radost z toho ale nemáme. Nebudeme říkat, že toto řešení nemá i zde své výhody, jeho klíčovým smyslem je ale další šizení už tak ošizených interiérů aut. E-papír je totiž nejen energeticky náročný, je i relativně levný na výrobu. A protože s ním Němci chtějí nahradit alespoň u některých typů aut dnes běžné obložení z ušlechtilejších materiálů v podobě a provedení šitých na míru konkrétním vozům, skýtá to podle nich cestu k dalším úsporám hlavně díky rozsahu použitelnosti nového řešení. V podstatě jedno „virtuální obložení” můžete nacpat do libovolného množství aut v úplně stejné podobě. A přesto získat nekonečně mnoho konkrétních výsledků.
Přesně takovou věc ukázal Continental na aktuálně probíhajícím veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas. Jeho pojetí budoucnosti palubních desek slibuje automobilkám v prvé řadě ušetřit peníze, aniž by se jednalo o od pohledu odpudivou. Tzv. Emocionální kokpit totiž počítá s notnou dávkou individualizace, i když jej lze vyrábět v jednotné formě nejen pro různé modely jedné značky, ale pro celou branži jako takovou.
Continental u své zatím koncepční verze počítá s pásem elektronického papíru, který má sice jen 4 centimetry na výšku, ovšem dlouhý je 1,3 metru a snadno tak může pokrýt celou šíři palubní desky. Jaký pak bude jeho vzhled, si bude moci určit sám majitel. Grafiku pak bude moci měnit kdykoli, kdy se mu zamane. Continental aktuálně počítá pouze s černobílou verzí, ovšem do budoucna mají být k dispozici různé barvy. Velikost pásů pak logicky bude závislá na požadavku automobilek.
Jak již bylo zmíněno, e-papír spotřebovává energii jen ve chvíli, kdy dochází na změnu obsahu. Jakmile tedy své auto vypnete, zůstane vámi zvolená podoba palubní desky aktivní, aniž by vám „vytloukla“ baterii. Continental přitom dodává, že elektronický papír odráží světlo podobně jako ten skutečný, pročež není zapotřebí žádný dodatečný světelný zdroj, který by prosvětloval obrazovku podobně, jako je tomu u jiných displejů.
Continental se u prototypu, který do města hříchu přivezl, nesoustředil pouze na kabinu. E-papír je totiž možné využít i v případě exteriéru, v tomto případě na středovém sloupku, kde zobrazuje úroveň nabití baterií. Možnosti jsou ale prakticky nekonečné, jakási virtualizace aut zjevně pokročila do další úrovně.


Technologie známá ze čteček elektronických knih se zjevně začíná přesouvat do automobilové branže. Kdy Continental přijde se sériovými palubními deskami či exteriérovými plochami, je zatím ve hvězdách, na možnou úsporu nákladů ale budou automobilky slyšet. Foto: Continental
Zdroj: Continental
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Starý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nejnovější články
Brusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
včeraTakhle VW reaguje na svůj úpadek? Chce, aby sama řídila i jeho spalovací auta, to ho opravdu nespasí
včeraPokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
včeraGiugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
včeraTohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva